Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive (AM6-automaattivaihteisto, ES9A, 240 000 km).
Hiukan tarinaa taustaksi. Edellisellä öljynvaihtovälillä (n. 12000 km) moottori tiputteli hiukan öljyä, lisäsin
n. 0,6 litraa. Sitten öljynvaihdossa hiukan tutkittiin mistä vuotaisi ja havaittiin etummaisen solenoidin paikan olevan öljyinen. Koska vuoto näytti tulevan ylhäältä niin uusittiin molempien solenoidien o-renkaat.
Seuraus oli, että Helsingin keikalla (n. 1200 km yhteensä) jouduin lisäämään öljyä yli litran yrittäessäni pitää tasoa ylämerkissä. Pihaan tuli selvät reviirimerkit.
Nyt yritettiin paikallistaa vuotokohtaa, puhdistettiin ja käytettiin paikallaan, ei tippaakaan näkynyt. Käyttämisen jälkeen öljyä ilmeni jostain laturin yläpuolelta, tarkkaa paikkaa ei kykene näkemään purkamatta.
Tulee mieleen ohivuoto ja mahdollinen paine. Ajettu 240000 km, tullee ohivuotopainetta. Irroitettiin kaasuttimeen menevästä ilmaputkesta kannesta tuleva letku, ei havaittavaa puhallusta. Ihme?
Kysymyksiä tulee mieleen. Voiko nokkahihnaan vuotaa jostain, että se heittäisi öljyä noin? Millainen on huohotussysteemi kokonaisuudessaan? Löytyykö korjauskäsikirjaa tälle moottorille? Peugeot kyllä löytyy, dieselille. Onko siinä laturin yläpuolella jotain erikoista? Mitä voisi tehdä seuraavaksi? Vinkkejä