Auto: 2013 208 1,2 VTi 82.
Aloitetaan kysymällä, onko 208:n huohottimessa mitään erikoista huomioitavaa jäätymisriskin suhteen? Tarvitseeko putsata "koko ajan" tai olisiko eristeet paikallaan vai onko ns. huoltovapaata lajia?
Toinen mihin kiinnittänyt huomion, että kovemmalla pakkasella on kuin moottorissa olisi jarru päällä, vaikka vesilämmöt olisikin olleet jo pidemmän aikaa normilämmössä. Tänään ajoin -21-25 pakkasessa n.50km lenkin muutamilla lyhyillä pysähdyksillä ja koneen sammutuksilla, mutta missään vaiheessa koneesta ei kadonnut tahmeus, joka selvästi kylmästä ilmasta johtui. Tankilla nollasin tietokoneen ja kulutuskin näytti 6.9, kun normaalioloissa, siis lämpimällä koneella vielä -10 pakkasessakin, vastaava 12km pätkä tankilta kotiin on mennyt 5.3-5.4 kulutuksella.
Tahmeus ja puolentoista litran nousu kulutuksessa johtuu jostain, jonka kylmä aiheuttaa, joten olisiko kokemuspohjaista havaintoa, että mistä tarkemmin ja mitä asialle voisi tehdä? Keulassa jo on joku selkeästi tehtaan tarjoama puolimaski paikallaan.