Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 14424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

el_loco

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 206 1,4 (KFW, Sagem, 170 000 km).

Auto lähtenyt parkkiruudusta käyntiin. Mitään oireita eli nykimisiä, huonoja käyntiinlähtöjä ei ilmennyt ennen tätä. Hinaamalla kotiin ja sitten tutkimaan. Jakohihna ja ajoitus ok, sulakkeet ok, testattu kahdella eri OBD-testerillä, muttei löytynyt vikakoodeja.

Vaihdettu uusi kampiakselin asentotunnistin, muttei ollut apua. Mitattu moottoritilan sulakerasian ja ECU:n (Sagem) väliset johdot, kuulemma ok.

Diagnoosina viallinen ECU. Lähetin ECU:n Englantiin ECU Doctor Limitedille Plymouthiin. Testattu ja korjattu ja antoivat 12 kk:n takuun. Kertoivat, että ruiskutuspuolella oli jotain vikaa. Ajonesto samalla ohitettu. Sähköpostikeskusteluissa vakuuttivat, että tämän ECU:n voi laittaa toiseen vastaavalla Sagem-ohjauksella varustettuun autoon ja varmasti toimii eikä ajonesto häiritse. Ei edelleenkään lähde käyntiin.

Hommasin "uuden" moottoritilan sulakerasiankin, muttei auttanut. Hinattu toiseen korjaamoon, nyt vaihdettu uusi bensapumppu. Samalla uusittu hapettuneita johtoja. Nyt näyttäisi tulevan kipinää ja bensanpaineet ok. Testeri näyttää "injection off" ja korjaamo ehdottaa hommaamaan purkuautosta ECU:n, BSIn ja avaimet/sirut.

Ratkaisu:

Auto käy jälleen. Ensimmäinen asentaja uusi kampiakselin asentotunnistimen, mutta se olikin väärä. 5-6 mm liian iso rako, ei pulssia.

Jäi nyt hieman epäselväksi, oliko ECU kuitenkaan täysin mykkä. Nyt se  on Englannissa huollettu/korjattu. Laittoivat testin jälkeen viestiä, että ruiskunohjauksessa oli häikkää ja kysyivät lupaa korjaukselle. ECU-Doctor UK Plymouthissa jätti hyvän kuvan, kommunikointi pelasi ja kaikki meni kuten sovittiin. Hintaa tuli noin 250 e lähetyskuluineen. Jos testi osoittaa, että ECU on kunnossa, niin kustannus muistaakseni 40-50 e.