Kirjoittaja Aihe: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)  (Luettu 7311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eDe

  • Vieras
309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« : 12.03.2012, 20:09:59 »
Auto: 1993 309 1,4 (TU3).

Kun autoa on käyttänyt jonkin aikaa ja sitten menee katsomaan jakopään hihnaa, niin se on luistanut hieman ulos päin nokkapyörältä. Kuvassa olin jo valitettavasti työntänyt toista puolta takaisin paikalleen, mutta toinen puoli on vielä ulkona. Eihän sen kuuluisi olla tuolla lailla? Mutta aina, kun hihnan on työntänyt paikalleen ja käynnistää auton, niin se alkaa taas luistamaan ulospäin. En tiedä tulisiko tuo hihna tuota ulommas, en ole viitsinyt koittaa, jos vaikka olisi pompannut kokonaan pois jossain vaiheessa. ::)

Mahtaako johtua vain siitä, että hihna on aika löysä? Ainakin omasta mielestäni.

http://www.youtube.com/watch?v=5XdomLeUVg0

Eli mistähän mahtaa johtua moinen ulos puskeminen?


J-PR

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 13.03.2012, 09:01:05 »
Kokeile kohdistaa hihna keskelle myos alahihnapyorälle. Jos se on alhaalta reunalla niin pelkkä yläpään siirto ei auta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 13.03.2012, 10:08:21 »
Kyllä sen kuuluu koneen käydessä hyvin nopeasti keskittää itse itsensä, onko varma ettei kirisimessä ole välystä?

micco

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 13.03.2012, 10:12:16 »
Ja oikeilla pulteilla ja prikoilla kiinnitetty kiristinrulla?

Hihnan kireys vaikuttaisi olevan suht ok, ei ainakaan liian kireällä, ei tuosta videosta nyt oikein varmaksi voi sanoa. Kokeile taipuuko 90astetta kevyesti taivuttamalla peukulla ja etusormella.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 13.03.2012, 15:31:53 »
Kuvasta näkee, missä kohtaa hihnapyörää hihnan kuuluisi kulkea (kulumajäljet). Joskus se voi kulkea hieman toispuoleisesti, mutta milloinkaan se ei saa tulla hihnapyörän reunan ylitse. Tarkistaisin, että sekä kampi- että nokka-akselien hihnapyörät ovat suorassa (ei välystä) ja että myös vesipumppu ja kiristinrulla ovat kunnossa ja oikein asennettu.

Milloin jakopään osat on vaihdettu, onko ajettu paljonkin sen jälkeen? Kai silloin uusittiin hihnan lisäksi myös kiristin ja mahdollisesti vesipumppukin?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 13.03.2012, 17:49:20 »
Jakohihna+kiristin+vesipumppu on vaihdettu ~150 000km merkkiliikkeessä, autolla ajettu nyt ~185 000 ja itse sain auton kaksi vuotta sitten ja sen jälkeen autolla on ajettu alle 100km.

Nyt Koitin talven jäljiltä käynnistää autoa, käynnistyi kyllä ensimmäisellä yrityksellä jonka jälkeen päätin tarkistaa hihnojen kunnon ja silloin huomasin että hihna luikuu kokoajan ulospäin :-\

Niin ja koitin myös välyksiä, joita ei kylläkään löytynyt.

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 27.04.2012, 21:28:16 »
"3. Kierrä kampiakseli asetusasentoon. Asenna ajoitustappi nokka-akselin hammaspyörään 4. Aseta ajoitustappi vauhtipyörään" (lähde autodata, josta ohjeet katsoin)

Kuinkas tuo vauhtipyörä oikein lukitaan kun ohjeissa on kuva, mutta siitä ei saa kunnolla selvää missä kohtaa sen reijän pitäisi olla (10 mm/8 mm? pultti). Ja itse en ainakaan löytänyt minkään laista koloa mistä oisi voinut lukita sen? Olis vähän kiire saada tietää, vai uskaltaako hihnan vaihtaa ilman että kampiakseli on lukittuna?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #7 : 27.04.2012, 22:28:30 »
Olisko ollut vauhtipyörässä/kytkinkotelossa kampiakselin ajoitus/lukitus?
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #8 : 27.04.2012, 22:35:56 »
Just tutkiskelin haynesin kirjaa ja sieltäpä löyty hyvä kuva, jonka pitäisi olla just TU koneesta, Mutta eipä näy mulla reikää sielä...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #10 : 28.04.2012, 11:04:44 »
Juu nyt löytykin, oli vaa niin mössöä täynnä että ei erottanut ennenkun putsas vähä ympäristöö.
Vesipumppu on vissiin ruostunu niin kovaa kiinni ettei lähe vaikka kuinka hakkais ja vääntäs...

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #11 : 28.04.2012, 13:45:43 »
Vesipumppu ei yleensä ruostu kiinni eli sinulla on vielä joku pultti avaamatta.

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #12 : 28.04.2012, 14:51:02 »
Pumppu kahdella Pultilla kiinni, molemmat on auki, ja uudessakin vain 2kpl

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #13 : 02.05.2012, 22:56:00 »
Jakohihna + kiristin + vesipumppu vaihdettu. Ennen oli semmonen pieni nakuttava ääni kun auto kävi, mutta nyt se on saakelin kova. Plus että nokkapyörä näyttäisi pyörivän ihan kierosti... Videos ei näy niin selvästi kun paikan päällä, mutta voiko tuo aiheuttaa ton kovan nakutuksen?

http://www.youtube.com/watch?v=omKsVrcsckY&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=bp_hmO6TIdE&feature=plcp

eDe

  • Vieras
Vs: 309 - Jakohihnan vaihto (TU)
« Vastaus #14 : 03.05.2012, 12:38:10 »
Venttiilit ne vissii naputtaa, pitäis varmaan säätää venttiilien välys ni ehkä loppuisi?