Maahantuoja on toimittanut katsastustoimipaikoille erityiset 21.07.1997 päivätyn huoltotiedotteen mukaiset ohjeet päästömittauksen suorittamiseksi tietyille Peugeot-automalleille, joiden kohdalla korotetulla käyntinopeudella suoritettava mittaus pitää toteuttaa poikkeavasti. Jollei ohjeita noudateta, saatetaan auto päästömittauksen epäonnistumisen seurauksena hylätä katsastuksessa, vaikka siinä ei ole mitään vikaa. Kaikki katsastajat eivät välttämättä ole tietoisia asiasta, mutta suurella todennäköisyydella auto kuitenkin läpäisee mittauksen onnistuneesti muutenkin. Ongelmatapauksissa on kuitenkin hyvä varmistaa, että mittaus on suoritettu ohjeistuksen mukaisesti.
Korotetun käyntinopeuden päästömittausta suoritettaessa pitää huomioida seuraavat asiat:
- Mittaus suoritetaan vain valmistajan ilmoittamalla käyntinopeudella, koska muuten moottorinohjausyksikkö ajoneuvon nopeustiedon puuttuessa (auto on paikallaan) keskeyttää lambda-anturiin perustuvan polttoaineseoksen säädön (tällöin päästöt todennäköisesti kasvavat).
- Mittaus suoritetaan ajovalot, takalasin lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin päällä ja pyörät käännettyinä maksimiasentoon (ohjaustehostimella varustetut autot) eli moottoria riittävästi kuormittaen.
Ohjeessa ilmoitetaan mallien 106, 306, 405 ja 406 moottoreille seuraavat käyntinopeudet, joilla mittaus on suoritettava:
1,6: XU5JP (BFZ): 3100 ± 100 rpm
1,6: TU5JP (NFZ): 2200 ± 100 rpm
1,8: XU7JP (LFZ): 1500 ± 100 rpm
Maahantuojien ohjeita pakokaasutarkastuksiin ajoneuvomerkeittäinhttp://www.ake.fi/pdf/Peugeot.pdfTiedote PDF-muodossa