Kirjoittaja Aihe: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)  (Luettu 20000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tomppa

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 2,0 (90 000 km).

Hommasin OBD-lukijan, jolla näkee vikakoodit ja voi nollata ne. Tuossa kokeillessa sitä, se antaa yhden vikakoodin P1336 joka on "Crankshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance" eli kampiakselin asentotunnistin. Missähän tuo kampiakselin asentotunnistin sijaitsee EW10-koneessa ja mistä siitä tietää onko se rikki?

Vian kun yrittää nollata, se tulee heti takaisin (tai tuo lukija ei osaa sitä nollata). En tiedä mistä tuo juontaa juurensa mutta palataan viikko taaksepäin: Viime sunnuntaina kun vaihdoin kesärenkaat, starttasin auton kylmästä käyntiin, siirsin muutaman metrin ja renkaanvaihdon jälkeen käyntiin ja parkkiruutuun takas.

Maanantaina kun piti aamulla lähtä töihin, hörähti käyntiin (ei lämmityksessä) ja tuntui käyvän 2-3 pytyllä ja sammui 10 sekunnin päästä kun ehdin hieman peruuttaa ruudusta pois. Sitte ei meinannut millään lähtä käyntiin, sai sahata tovin aikaa, lähti 2-3 pytyllä käyntiin ja tärisi niin että meinasi hampaat tippua suusta. Kaasua polkiessa lisää, alkoi jo pysyä käynnissä ja pääsin lähtemään liikenteeseen. No pääsin 100 metriä ja näyttöön tuli herja "catalytic converter fault" tjsp, sitten perään vilahti "abs/esr fault", "anti-pollution fault" ja moottorin vikavalo syttyi. Tämän jälkeen auto oli jossain mummo-moodissa eikä liikkunut nilkka suorana yhtään mihinkään, 1500 otti kierroksia ja nipin napin pääsi muiden alta bussipysäkille. Sammutin auton ja uudestaan käyntiin. Tuli vaan anti-pollution fault ruutuun ja moottorin vikavalo, muuten toimi kuin ei mitään ongelmaa olisi, ei edes mummo-moodia. Tuo antipollution oli päällä koko päivän mutta oli sitten seuraavana aamuna sammunut ilman mitään poppakonsteja.

Torstaina oli aika Pörhölle nokkahihnan vaihtoon, kun 4 vuotta oli jo tullut täyteen. Samalla vaihtoivat laturin hihnan ja ilmastoinnin kylmäaineen. Tänään perjantaina sain tuon OBD-lukijan, jota innoissani menin heti testaamaan näkyykö mitään jälkiä maanantaina ilmenneistä herjoista. Ei näkynyt muuta kuin yksi vika ja se oli tuo P1336, kampiakselin asentotunnistin. Tuota ei vielä tammikuussa vikakoodien luennassa ollut, onkohan ne Pörhöllä sitä kopistelleet hihnan vaihdossa? Missä tuo anturi sijaitsee, näkeekö sen jostain ja mistä sen tietää onko se rikki? Voiko sitä mitata jotenkin?

En ole ainakaan huomannut ihmeempää vaikutusta käytökseen, käyntiin on lähtenyt kuin ennenkin ja liikkuu kun polkee jalkaa suoraksi.

Ratkaisu:

Ongelma ratkaistu: uudet tulpat vaihdettu, ei enää vikakoodia. Tiedoksi: tulppien kärkiväli 0.9, P1336 vikakoodi -> tulpat vaihtoon.

Tomppa

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #1 : 25.04.2008, 16:31:09 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1924.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7463.0

Joo, nuo tuli aiemmin katottua. Niissä oli vaan juttua tuosta antipollution faultista. Se oli vaan pohjustusta asiaan kun tuli aiemmin nuita herjoja. Eikä nuista näy mitään vikamuistissa. Mutta tietääkö tuosta P1336 herjasta kukaan? Missä anturi sijaitsee / mistä tietää onko se rikki kun vikamuistissa semmosta pitää?

Löyty tuossa googlaamalla jotain juttua, että P1336 vika voisi viitata tämmöseen: misfire on several cylinders. Eli ei sytyttäis kaikilla tulpilla kunnolla. Onkohan nuo tulpat mihin piilotettu, moottorin etu vai takapuolelle?

Karvis

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #2 : 25.04.2008, 18:42:51 »
Mahdollisesti (pako)venttiilien tiivistyksessä vikaa.

Tai ne kuuluisat hydrauliset venttiilinnostajat. ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #3 : 27.04.2008, 07:13:54 »
Löyty tuossa googlaamalla jotain juttua, että P1336 vika voisi viitata tämmöseen: misfire on several cylinders. Eli ei sytyttäis kaikilla tulpilla kunnolla. Onkohan nuo tulpat mihin piilotettu, moottorin etu vai takapuolelle?

Eikös sytytys tulpat ole siinä keskellä hopean harmaan kannen alla. Kannen irroituksen jälkeen taitaa tosin ensin tulla näkyviin puolapaketti.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2009, 17:47:56 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Stanu

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #4 : 28.04.2008, 09:18:59 »
Löyty tuossa googlaamalla jotain juttua, että P1336 vika voisi viitata tämmöseen: misfire on several cylinders. Eli ei sytyttäis kaikilla tulpilla kunnolla. Onkohan nuo tulpat mihin piilotettu, moottorin etu vai takapuolelle?

Tämä P1336 on harhaanjohtava vikakoodi. Käytännössä se tarkoittaa kampiakselin pyörintänopeuden muutosta. Ei välttämättä mitään tekemistä sytytyslaitteiden kanssa.

Stanu

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #5 : 28.04.2008, 12:03:56 »
Kampiakselin asennontunnistinta käytetään sytytyksen ajoituksen hallintaan. Jos moottori "kakoo", käy huonosti tai käynnistyy huonosti, asennontunnistimelta on tullut virheellistä tietoa tai sitä ei ole tullut ollenkaan. Aika monet bensakoneiset Nissanit joskus v. 2002-2003 välillä jäivät tielle, kunnes takaisinkutsut normalisoivat tilanteen.

Tuo on yksi sen käyttötarkoituksista. Nykyään ko tunnistimen antamaa tietoa käytetään moniin muihinkin tarpeisiin.. mm. ESP:n hallintaan.

Moottorin vääntömomentin laskentaan käytetään rpm-anturia. ESP/ASR käyttää tätä tietoa vääntömomentin hallintaan moottorin ecun kanssa.

Tomppa

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #6 : 28.04.2008, 13:31:02 »
Kampiakselin asennontunnistinta käytetään sytytyksen ajoituksen hallintaan. Jos moottori "kakoo", käy huonosti tai käynnistyy huonosti, asennontunnistimelta on tullut virheellistä tietoa tai sitä ei ole tullut ollenkaan.
Aika monet bensakoneiset Nissanit joskus v. 2002-2003 välillä jäivät tielle, kunnes takaisinkutsut normalisoivat tilanteen.

Kyllä se on lähtenyt hyvin käyntiin ilman lämmitystäkin aamulla vaikka on ollut pikkupakkanen. Kierrokset on kylmänä tyhjäkäynnillä jotain 1200rpm ja käy ok. Sitten kun kone pikkuhiljaa lämpiää paikallaan ja alkaa pudottaa kierroksia, niin 1000rpm paikkeilla alkaa tuntua siltä että ei käy joka pytyllä tasaisesti. Tuntuu hieman tärisevän kuin kävisi 3 pytyllä. Sitten kun on lämmennyt enemmän ja tyhjäkäynti tippuu alemmaksi, tuntuu taas käyvän ok. Tästäkin kävi nuo tulpat mielessä, pitäsköhän ne vaihtaa.

Ihmettelin semmostakin asiaa, kun ei tuo bensankulutuskaan muutu mihinkään. Näillä keleillä, 0...+10 lämmintä, niin kulutus on seka-ajossa 9l/100km ilmastointi pois päältä. Ei tunnu olevan mitään vaikutusta ajeleeko hissukseen vai "nilkka suorana".  Onko tuo kulutus normaalia?
Rekisteriotteessa yhdistetty 8.3/100km.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistyy ja käy huonosti (vikakoodi P1336)
« Vastaus #7 : 28.04.2008, 13:33:53 »
Tarkennetaan sen verran, että Stanun mainitsema pyörintänopeuden muutos tarkoittaa kampikulmanopeuden eroa eri sylinterien välillä. Pyörintänopeusanturilla mitataan kampikulmanopeuden muutosta. Kulmanopeuden vaihdellessa työtahdin jälkeen liiaksi, ohjain tulkitsee sen viaksi -> epätasainen momentti sylinterien kesken.