Kirjoittaja Aihe: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 22316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Räpsy

  • Vieras
Aikomus olisi ostaa joku nelikko henkilöauto. Nyt tarvis vähän tietoa / kokemuksia autoista, mitä hyviä ja huonoja puolia niistä löytyy toisiinsa verratessa? Mikä kannattaisi ostaa ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa? Itsellä ei ole kokemuksia yhdestäkään mallista. Kiitos jo etukäteen mielipiteistä…

Peugeot 405
1.9 grx 4wd vm.1989

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 823
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #1 : 25.05.2008, 18:07:50 »
Saat olla aika arkeologi jotta löydät jostain hyväkuntoisen 405 GRx4:n (tai että sinulla on edes valinnan varaa niistä).

Nettiautossa oli näköjään ainoastaan yksi ehjä http://www.nettiauto.com/1809284
« Viimeksi muokattu: 25.05.2008, 18:17:40, kirjoittanut Pate »
Peugeot RCZ HDI FAP

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 607
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #2 : 25.05.2008, 18:53:25 »
Totta, Mi16x4 on paljon yleisempi. Noista autoista voimansiirroltaan kestävimpiä varmaan ovat Audi ja Subaru. Grx4:ssä taitaa olla lukittavat keski- ja takatasauspyörästöt, Mi:ssä on viskolukko keskellä ja torsen takana. Voimanjako 53% eteen, loput taakse.

Omia kokemuksia Mi16x4 mallin voimansiirrosta: Vaihteiston ulostuloakselin ja jakovaihteiston välinen matala- ja tiheähampainen booritus ruostuu ajastaan ja heikkenee, kunnes lopulta hajoaa. Liitos ei ole kosteudelta suojattu, vaan ihan kuivana. Jakovaihteiston planeettapyörästöjen pikkurattaiden akselit olivat alkaneet myös irtoilemaan ~250tkm käytön jälkeen. Tuo booriliitoksen ongelma koskee kaikkia x4-malleja, jakovaihteisto tuossa grx4:ssä on erilainen tasauspyörästöiltään. Korjaus itse tehtynä vaatii tonnin verran osiin, sekä moottori/vaihteisto/jakovaihteisto paketin keulilta pois ottamisen.

Muuten tuo on ollut ihan mukava laitos, oikeastaan edellisten omistajien "korjailut" ovat hiukan päätä vaivanneet normaalien kuluvien osien vaihdon lisäksi. Takapään kaasunestejousituskin on hyvä varuste, kontti täyteen kuormaa, eikä takapää laske yhtään.

Ostaessa kannattaa tutkia toimiiko takapään jousitus, hyppää kontinreunalle istumaan. Noin 10s kuluttua takapään asennon tulisi korjautua takaisin ylös, sekä pois noustessa viiveen jälkeen laskea alas. Takakontin vasemmassa sivussa hätävilkkukatkaisija, jolla saa takapään maavaraa nostettua. Voimansiirron kuntoa voinee kuunnella hölläämällä kaasun ja painamalla sitä sitten reilusti. Jos kolinaa kuuluu, niin jossain klappia. Tuota booritusta ei voi purkamatta tutkia. Ostaessa minua ainakin vielä kiinnostaisi onko voimansiirtoon vaihdeltu öljyjä 20 tkm välein. Voimansiirron öljyvuodot voi olla aika työläitä korjata. Muuten viat ja ominaisuudet vastaa etuvetoisia malleja.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2008, 18:57:02, kirjoittanut imaS »
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 607
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #3 : 27.05.2008, 17:16:30 »
Kestää tuo 405 voimansiirtokin ihan hyvin käyttöä, jos booritukset (kuva, toinen) korkkaa, niin nakkaa sinne kestävämmät osat tilalle. Noita alkuperäisiä kun ei enää edes saa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

kmk

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #4 : 16.11.2009, 19:06:58 »
Korjaa myös käsijarruvaijerien pinnat, itse olen hyvällä menestyksellä teipannut, se kestää kun on hyvääteippiä siihetarkoitukseen. Muuten sinne menee vesi joka ruostuttaa ja jäädyttää.
Ei ole kiva ajaa sitten kässäri päällä.
Jos on takana levyjarrut -herkistele ne liukutapit siellä haitarikumin sisällä. Samoin käsijarruvipu siinä päällä. Laita öljyä -näin pikahuoltona. Itse olen ne oikein avannut, -voin sen tehdä muillekin johonkin hintaan.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #5 : 07.11.2010, 18:22:23 »
MI 16 tietoo oisin kiinnostunnu tommosesta 405 mimmistä onko osat halpoja saako osia pakoputkia jarru osia yms yms.Kertokaa kokemuksia mi 16 pösöstä kun tarvis 4 ovista tehokasta sedanii. http://www.nettiauto.com/peugeot/405/3605864 esim toi saa kertoo kommentteja mitä pitäs kahtoo kun mennee kattoo.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 761
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #6 : 07.11.2010, 21:52:49 »
Noin pitkälle alkuperäisiä 405 Mi16-pösöjä on vähän jäljellä. Tuon jos osaa kunnolla puunata niin vertaistaan hakee! Taka-akseli on huomioimisen arvoinen eli takarenkaat ei saa olla kenallaan kuin madalletussa Bemarissa, lisäksi onko akseliin asennettu rasvanipat?
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #7 : 07.11.2010, 22:02:05 »
Joo ton akseli jutun tiiänkin.Toinen auto mitä tos kateltu on 605 pökötti.Ruppee olee vaikiaa ton 2 ovisen auton kanssa kun on pien muksu ensin muksu takapenkille sit isä sukeltaa laittaa poikaa vöihin.Jäi jotenkin hyvä kuva edellisestä 605 pösöstä.Vanhempikin auto menee näil kilsoilla mitä meil tulee.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2010, 22:08:05, kirjoittanut jere rantonen »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 761
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #8 : 07.11.2010, 22:13:18 »
Lisäksi vanhemman 405:n keskuslukitus on mitä sattuu jos sitäkään. Vanhempi 405 vaatii enemmän harrastuneisuutta, suoraan sanottuna siitä ei ole jokapäiväiseksi käytöautoksi sinulle. Sen sijaan katso uudempia 405:a, eli vm. -93 eteenpäin, niistä saa hyvän kulkineen helpommin.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 731
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #9 : 09.11.2010, 11:18:21 »
Jannen kanssa samaa mieltä, ei vanhemmasta 405:sta ole kuin (käyttö)harrasteeksi. Kaiken lisäksi facelift 405 on kuin eri planeetalta viihtysiyyden suhteen.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 779
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #10 : 08.01.2011, 14:38:37 »
Ittelläni 1990 405 Mi16 ja en oo mitään ihmeellisimpiä vikoja havainnu. Ei oo neliveto, mutta kaikilla sen ajan herkuilla on varustettu mm. ohjaustehostin ja sähkölasit. Taka-akseli just vaihdettu+ startti, mutta ei mtn vakavaa. Pakkaset ei ole menoo haitannu, vaikka jollain saattaisi sellanen käsitys pösöstä ollakin. Hetkeekään en oo kauppaa katunut.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2016, 09:20:15, kirjoittanut cone »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Pösö405gli

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #11 : 09.01.2011, 12:08:44 »
Täälläkin on käyttöautona vanhempaa mallisarjaa edustava mi16. Hinta/teho/laatu suhteeltaan on aivan erinomainen auto. Tosin tunnen kyseisen mallin ongelma kohteet entuudestaan ja kävin koko auton läpi ennen kuin otin sen ajoon. Kaikki toimii hyvin -25 pakkasillakin, jopa pahamaineinen keskuslukitus ;D

nautiskelija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #12 : 09.01.2011, 19:28:44 »
Juu kyllähän se keskuslukitus välillä temppuilee..yks kerta työpaikan pihalla löin auton lämpeämään päivän jälkeen,-25 astetta oli pakkasta ja käväsin hakemassa kahvit ja kas kummaa ovet olivat lukossa kun tulin takasin..pari tuntia auto siinä lämpes ennen ku sai vara-avaimet käsiin jotka olivat 40km:n päässä.Sen verran opetti että talvella ei kannata kokonaan paiskata ovea kiinni jos avaimet on virtalukossa ;D
Peugeot 405 gtx 2.0 -95 style

ex:Peugeot 405 glx 1.6 -93
ikiliikkuja

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #13 : 09.01.2011, 20:14:59 »
Rasvan puutetta, kuskin oven mekanismi ei aukea täysin ja sen takia lukittuu uudestaan kun paiskaa oven kiinni.

Kyllä sillä vanhallakin hyvin pidetyllä 405:llä ajaa vielä hautaan monta nykyautoa. Viat on hyvin yksikertaisia ja halpoja korjata. Edellyttäen ettei autoa ole välissä omistanut joku "tee se itse mies".

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 779
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #14 : 22.01.2011, 13:20:27 »
Itse olen varaosina melkeen aina käyttänyt alkuperäsiä osia. Ja tykkään enemmän entisöinnistä ku "tuuninkista". Leimasta juuri läpi ilman mtn huomatuksia =). Ja ajomukavuus on erinomaista.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).