Kirjoittaja Aihe: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)  (Luettu 3972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jartsu 407

  • Vieras
407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« : 07.05.2009, 20:53:35 »
Auto: 2005 407 SW 2,2.

Rupesin tossa vaihtamaan jakohihnaa, kaikki sujui normaalisti purkuvaiheessa siihen asti kunnes rupesin pyörittämään merkkejä paikoilleen kampiakselin päästä omalla ruuvilla ja kas kummaa kampiakseli pyöri mutta hihnapyörä ja hihna eivät. Tuli iso kysymys merkki et mitä hittoo, no eihän siinä muuta kuin hihna irti ja hihnapyörä pois, ja eihän siellä mitään kiilaa jakopään pyörälle ollut, laturin pyörälle kyllä. Pultilla vain kiristetty kampiakselin ja hihnapyörän väliin ja sillä pitäisi jako pysyä paikoillaan. Tossa se nyt on levällään enkä ole varma mitä tehdä. Olisiko kenelläkään tähän remppaan ohjeita?

karj

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #1 : 07.05.2009, 21:56:29 »
En itse ole vielä tehnyt ko. operaatiota 407 , mutta katselin tuolta ruskin sivuilta että nissä nokkapyörissä näyttäisi olevan sellaiset noin 5-6mm dia reiät. Vaihdoin 605:een joskus taannoin,silloin kävin kirjastossa lukemassa kirjaa, joka sisälsi eriautomerkkien säätö ja kiristysarvoja. Oli lukusalissa ei lainattavissa, ja siinä mainittiin nuo reiät pyörissä, lohkossa ja kannessa. Reiät kun pyöräytti  kohdalleen sai lukittua jokaisen pyörän erikseen ja näin ajoitukset tulivat kohilleen. Niin että olisikohan näin tässäkin tapauksessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #2 : 08.05.2009, 01:21:25 »
Auto: 2005 407 SW 2,2.

Rupesin tossa vaihtamaan jakohihnaa, kaikki sujui normaalisti purkuvaiheessa siihen asti kunnes rupesin pyörittämään merkkejä paikoilleen kampiakselin päästä omalla ruuvilla ja kas kummaa kampiakseli pyöri mutta hihnapyörä ja hihna eivät. Tuli iso kysymys merkki et mitä hittoo...

Apulaitteiden käyttävä hihnapyörä (kampi-akselilta) irroitetaan niistä neljästä M8 pultista, ei avaamalla synkronihihnapyörän kiinnittävä keskipultti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #3 : 13.05.2009, 01:27:09 »
407, CAMSHAFT BELT CAMSHAFT GEAR, INJECTION EW12J4 AND EEC 2000 DEPOLL (ENGINE)
407, CAMSHAFT BELT CAMSHAFT GEAR, INJECTION EW12J4 AND ANTI DEPOLLUTION L5 (ENGINE)

407, CRANKSHAFT PULLEY, INJECTION EW12J4 AND BVM (manuaalivaihteisto)
407, CRANKSHAFT PULLEY, INJECTION EW12J4 AND BVA (automaattivaihteisto)

Apulaitteiden käyttävä hihnapyörä (kampi-akselilta) irroitetaan niistä neljästä M8 pultista, ei avaamalla synkronihihnapyörän kiinnittävä keskipultti.

En jostain syystä onnistunut löytämään varaosaluettelosta ko. kiinnitysosia (hihnapyörää neljällä pultilla), vaikka Peugeotin ohjeiden kuvista ne löytyvät.

Muille ko. koneen jakohihnaa vaihtaville varoitukseksi, että Peugeotin ohjeiden mukaan "älä koskaan irrota kampiakselin hihnapyörää lukitsematta kampiakselia ja nokka-akseleita". Oletettavasti varoitus koskee siis myös pultin avaamista, koska pultti neuvotaan irrottamaan vasta, kun moottori on käännetty ajoitusasentoon ja sekä kampiakseli että nokka-akselit on lukittu erikoistyökaluilla.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011, 13:55:11, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #4 : 13.05.2009, 11:51:42 »
Avaamalla keskipultti vapautuu myöskin kampi-akselin lukitus (jos/kun se on tehty jakopään puoleisesta päästä tapilla). Mikäli lukitus on vauhtipyörällä (esim. hammaskehästä tai tapilla vauhtipyörään jne.) niin luonnollisesti kampi-akselin pyörähtämisvaaraa (ts. vaaraa männän laen osumisesta avoimien ventiilien lautasiin) ei ole.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #5 : 13.05.2009, 14:58:11 »
Tämän koneen tapauksessa kampiakseli lukitaan vauhtipyörän puoleisesta päästä ajoitus- ja lukitustapilla (reiät lohkossa ja vauhtipyörässä).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

zman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW12J4)
« Vastaus #6 : 21.11.2016, 23:14:12 »
Auto: 2005 407 SW 2,2 (16-ventt., 120 000 km).

Eli faijan autosta kyse tällä kertaa. Auto kävi jakohihna + vesipumppurempassa ei-merkkikorjaamolla ja pian tuon jälkeen alkoi käymään huonosti ja antoi moottorin vikavaloa (taisi olla nokka-akselin kulmasta tms.). No, auto takaisin pajalle ja totesivat että olivat laittaneet jaon pieleen. Korjasivat kyllä jaon kohdalleen ja auto tuntuu toimivan normaalisti, mutta ukko jäi miettimään että voiko moisesta jäädä jotain pysyviä vaurioita moottoriin? Tuskin nyt ainakaan venttiileitä väänsi kun jaon korjauksen jälkeen toimii hyvin?