Kirjoittaja Aihe: 309 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 18707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jere rantonen

  • Vieras
Eli mitä tommosesta309 vm 1991 1,6 ruutta pösöstä pitää katsoa.Paljon tommoisen kulutus on 100 lla maantie kaupunki ajossa.Onko tossa huomion arvosia seikkoja.Kuin hyvät tilat tommosessa on kun tarvis perhe autoo auto on 2d siihen kyllä jo totuttu.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 309 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #1 : 16.05.2009, 14:49:56 »
Ensimmäinen asia mikä kannattaa ottaa huomioon on että auto on jo 18v vanha, eli aivan uuden veroista autoa ei todennäköisesti olla kauppaamassa. Aika vähän on sellaista mikä ratkaisevasti riippuisi autosta itsestään tuon ikäisessä enemmän on kiinni miten autoa on pidetty ja millaisessa käytössä ollut.

309 on erinomaisen yksinkertainen tekniikaltaan ja halpa ylläpitää eikä kulutua paljoa jos kaikki on kunnossa.

Itse katselisin tuossa hintaluokassa mielummin 405:sta. Niitäkin saa muutamalla satasella ihan käypiä autoja ja on kaikin puolin parempi auto kuin 309.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 309 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #2 : 17.05.2009, 22:00:49 »
Muistaakseni ruosteista kannattaa katsoa ainakin:
- etulasin yläreuna, tiivisteen vierestä (ja antennin ympärys samalla),
- helman poikki-/pystysauma takaoven kohdalla,
- pohja vararenkaan päältä (vararengas pois).

Varmaan paljon muitakin paikkoja on, mutta muistaakseni nuo olivat ne paikat joissa jommassa kummassa omistamissani 309:ssä oli ruostetta.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: 309 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #3 : 06.11.2017, 10:31:20 »
309:lle tyypillistä on vesivuodot tavaratilaan, josta vesi valuu ennen pitkää takaistuimen alla olevaan syvennykseen ja kastelee takapenkin. Penkin verhoilun kastumisjäljet kielivät siis vuodosta, ja kannattaa myös nostaa istuinosa ylös, sillä jos märkyyttä on ollut pitkään, niin tuloksena on tunnetusti ruostetta tavaratilan pohjalla ja takapenkin alla.

Takavalojen vuodoista ja niiden korjaamisesta onkin hyvää tietoa tämän foorumin arkisto-osuudesta. Toinen tunnettu vuotopaikka on takaluukun tiiviste alanurkasta (ainakin mallit ennen faceliftiä <89), jossa tiivisteeseen muodostuu helposti ryppyä ja vastinpinnassa on epäjatkuvuuskohta lasin vaihtuessa alaosan peltiluukkuun. Uuden tiivisteen hankintakanavaa tai muuta ratkaisua en ole vielä keksinyt.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989