Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän laakeri  (Luettu 25465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 480
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #30 : 03.07.2012, 11:00:07 »
Peugeot 407 coupe 2006, 96 600km: Molemmat etupyörän laakerit vaihdettu. Vasen täysin loppu ja oikealla alkava välys. SKF:n laakereilla töineen 244 euroa puoli.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 457
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #31 : 03.07.2012, 12:49:27 »
laitoin tän jo toiseenkin (väärään) ketjuun mutta tässä kysymys: Osaakos joku sanoa huomaako välyksen rengasta heiluttamalla, mulla ei välystä tunnu renkaan sivuista heiluttamalla mutta ala/yläosasta heiluttamalla välys tuntuu - alapallot on juuri vaihdettu kuten myös yläpallo oikealta puolelta.
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #32 : 04.07.2012, 00:42:17 »
Tyypillisesti pyöränlaakereihin, kehittyy käytön myötä juurikin pystysyyntaista välystä. Suurin rasitus laakerin ulkokehän ylä-osassa ja sisäkehän ala-osassa kuluttavat kuularataa.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 457
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #33 : 04.07.2012, 09:17:18 »
Tää on vaan niin hienoo kun viime lokakuussa vaihdettiin ensimmäisen kerran laakeri, sen jälkeen huhtikuussa katsastuksessa sanoivat laakerin olevan väljä, tuli kuntoon kiristyksellä mutta muutaman viikon päästä huomasin kokeillessani taas välystä ja vaihtoivat laakeri takuuseen. Toukokuun lopulla kävin Mäkelän autossa alapalloja ja muita "kuluvia" osia vaihdattamassa ja sanoivat jälleen oikean laakerin olevan väljä, kiristivät mutta sanoivat että olisi hyvä vaihtaa ja mahdollisesti myös vasen puoli - siis miten toi oikea laakeri on vaihtokunnossa 3kk välein, saahan sen näin tietysti takuu vaihdettua mutta kuitenkin?  ;)
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #34 : 04.07.2012, 09:30:30 »
Mahdollisesti, vikaantunut jo 'uutena' jos/kun asennuksen jälkeen jääänyt löysälle ts. käyntivälys ollut laakerissa liian suuri, jolloin hetimiten tullut kuularataan muotovirhettä. Muita syitä mm. laakerinvaihdossa käytettyjen osien puutteellinen laatu, virheet asennustyössä -> mm. saatetaan epähuomiossa vaurioittaa laakerin tiivisteitä, asennusvoima lävitse kuularadan.

Rasvis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #35 : 04.07.2012, 12:16:02 »
Onkohan pyörännapa suora?

406:sta joskus epähuomiossa kiristin etupyöränpultit pulttipyssyllä ilman momenttia, ja pian siitä pyörästä meni laakeri. Vaihdoin itse uuden, ja kuukauden päästä se hurrasi taas. Vaihdoin uudestaan, ja taas kohta sama juttu. Epäilys on että napa oli mennyt mutkalle, laakerit vaihdoin prässillä ja ulkokehälle painamalla niin ettei kuularataan kohdistu painetta. Homma jäi lopulta selvittämättä kun vaihdoinkin laakerin sijaan koko auton.
- Epäkelpokeräilijä -
Opel Ampera -13, Renault Scénic II -05, Alfa 75 3.0 America -89, Alfa Spider 2000 Veloce -79

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #36 : 04.07.2012, 14:03:38 »
Sepä se, nykyvehkeiden laakeri-asennuksissa, pitäisi asennusvoimien minimoimiseksi hyödyntää toleranssikasaumaa.

Rasvis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #37 : 04.07.2012, 18:39:39 »
toleranssikasaumaa.

Mitäs tämä tahtoo sanoa noin niin kuin kansankielellä?
- Epäkelpokeräilijä -
Opel Ampera -13, Renault Scénic II -05, Alfa 75 3.0 America -89, Alfa Spider 2000 Veloce -79

ATF

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #38 : 04.07.2012, 21:48:48 »
Voisin kuvitella että kyse on lämpölaajenemisen hyväksikäytöstä, eli laakeri jäädytetään ja kehä kuumennetaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 751
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #39 : 20.02.2013, 21:22:45 »
Napamutterin avainkoko on 35 mm ja kiristysmomentti on 345 Nm.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #40 : 22.02.2013, 21:00:06 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

No niin. Oikean etupyörän laakeri on vaihdettu. Ostin itse osan noin 75€ Motonetistä plus abs-anturi 35 muistaakseni. Tiedä sitten mitä kestää. Vaihtotyö, abs anturin pois porauksineen 180+40. Automaa espoo, vaihto onnistui seuraavana päivänä. Samalla vaihtoivat alapallon 150€, työ 0€ kun oli jo auki. Laakeri kesti siis 185000 km ja alapallo muistaakseni n. 110'000 km.

Pahin laakeri-vollotus tuli vauhdissa 45-50 km/h. Tällöin myös selvimmin huomasi urinan muutoksen kun käänsi vasemmalle. Hiljeni kyllä kaikissa nopeuksissa vaihdon seurauksena. Klappia renkaan vasen/oikea-otteella, mutta ei omalla pikakokeilulla havaittavasti, jos oli täsmälleen ylä/ala-ote.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Natina

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #41 : 28.02.2013, 15:48:55 »
Auto: 2007 407 2,0 Sport (78 000 km).

Niin se vain alkoi laakeriongelma huomauttelemaan itsestään. Kuten aikaisemmilla kirjoittajilla, n 45-55 km nopeudessa kuuluu edestä "turhan kovaa rengasmelua", tuntuu häviävän oikealle kaarrettaessa. Olisiko siis vasen laakeri menossa? En ole vielä käyttänyt renkaita ilmassa ja tunnustellut välyksiä. Samoten erilaisia kolinoita on alkanut kuulumaan talven ja kevään aikana, pitänee samalla varautua löysien pallojen vaihtoon.

Onko joku saanut kuluttaja-asiamieheltä kannanottoa liittyen laakereiden paukkumisiin näillä kilometreillä?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #42 : 28.02.2013, 19:03:27 »
Niin mulla voimistui vasemmalle käännettäessä kun oli oikea etulaakeri viallinen. Ehkä nuo jurina-muutokset kaarroksissa liittyvät kuormituksen kasvuun laakerissa, mikä olisi loogista edellisen kanssa. Saattoi hiljetä kun kaartoi oikealle.

Arvaan että sulla oikea etulaakeri viallinen. Itse ostin varmuuden vuoksi molemmat etulaakerit ja kaksi ABS-tunnistinta, mutta ainoastaan toinen vaihdettiin. Nyt sitten pähkäilen että palautanko ylimääräiset osat vai pidänkö varastossa.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2013, 19:06:36, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #43 : 11.03.2013, 14:49:08 »
Pikakysymys: Vaurioituuko, hajoaako alapallonivel, kun navan irroittaa?. Ensi maanantaina vasen etupyörän laakeri menossa vaihtoon ja asentaja tarttis myös alapallon. Puhelimessa ilmoitin epäilykseni, mutta kysynpä nyt. Abs anturi on, kun ei ole tietoa onko aikaisemmin vaihdettu. Ajettu 140tkm.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #44 : 11.03.2013, 21:48:10 »
Jos alapalloa ei tarvitse irroittaa laakeria vaihdettaessa ja jos alapalloa ei ole irroitettu, näkeekö mistään alapallolaakerin kuntoa? Heräsi epäilys että olisivatko viimeksi automaassa ensin hajoittaneet eli irroittaneet alapallon ja sitten soittaneet että "täällä on vettä ja pitäisi vaihtaa".  Pyysin osat mukaan, mutten ole vielä tarkempaan tutkinut. Sen verran katsoin että irroituksen jäljiltä on ainakin alapallolaakerin sisin holkki jouduttu/onnistuttu hajoittamaan, ja on siis tietenkin irti ja laakerin haulit tms. irrallaan alapallon sisällä. On siellä oleva rasva hieman ruskeaa, mutta silkkaa vettä en nähnyt ainakaan siinä vaiheessa kun auton hain.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207