Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän laakeri  (Luettu 25445 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hoodeeii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
  • tä?
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #75 : 19.04.2016, 00:14:40 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (RHR, automaatti).

Vaihtelin tänään vasemman etulaakerin. Omat erikoistyökaluni olivat:

-  laakerinvaihtosarja joita saa esim. Biltemasta(http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Tyokalusarja-etupyorien-laakereita-varten-2000021491/, omani tosin ostin Ebaysta viidelläkympillä
- liukuvasara ja sille navan ulosvedinpää

Ensikertalaiselta meni ahtaassa tallissa reilut viisi tuntia joista noin puoli tuntia yritin irroittaa abs-anturia huonolla menestyksellä -> uutta tilalle.
Proseduuri "lyhyesti":
- napamutteri auki
- jarrulevy/satula/jarruletkun kiinnike/jarrukilpi(tätä ei pakko ottaa mutta antaa paljon enemmän tilaa) irti
- raidetangonpää irti
- varmista että vetoakseli liikkuu vapaasti navassa
- kiinnitä liukuvasara napaan ja hakkaa napa irti
- alatukivarren alapultti pois, olkatuki(?) irti alatukivarresta
- alapallon pultit auki ja vetari pois navasta
- abs-anturin irroitus/kiroilu ja lopulta anturin hajotessa vanhan pois poraaminen(hio ruosteet pois anturin reiästä)
- putsaa navan takaosa ja tappele lukkorengas irti
- prässää vanha laakeri takakautta ulos
- puhdista laakeripesä, erityisesti lukkorenkaan ura
- prässää uusi laakeri takakautta sisään
- poista vanha ulkokooli navasta
- prässää napa laakeriin
- napsauta uusi lukkorengas uraansa

Loppukasaus tietysti käänteisessä järjestyksessä, HDI136:ssa oikean abs-anturin piuha tuli akun ja sulakeboksin välistä ahtaasta paikasta ecun alle kiinni.
Seuraavaa laakeri vaihtaessa vaihtaisin samalla alapallon kun se on kuitenkin samalla käsillä.
Muista kiristää alatukivarren pultti vasta maassa.

Kustannukset:
- Fixukselta SNR:n lakeeri 90e ja abs-anturi 29e
- työkalut 70e

TEMP_ARKISTOON

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #76 : 19.04.2016, 23:03:27 »
Hyvä selostus. Mitä jos vaihdon olisi tehnyt prässissä, olisiko iso ero työmäärässä?

hoodeeii

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
  • tä?
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #77 : 24.04.2016, 11:21:46 »
Ei välttämättä, erona oikeastaan vain se että nyt ei tarvinnut yläpalloa irroittaa olkatuesta. Säästyin siis yhden mutterin avaamiselta ja teoriassa yläpallon vaihtamiselta mikäli mutteri ei olisi suosiolla auennut ja koko nivel olisi lähtenyt pyörimään.

abel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #78 : 12.10.2017, 12:44:10 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

Aattelin viikonloppuna vaihtaa tuon laakerin prässäämällä.. Jos jostain löytyy prässi. Pitääkö magneetin päälle laittaa jokin pehmeä vai kestääkö ehjänä jos vaikka käyttää vanhaa ulkokehää?

Onko joku onnistunut prässäämään viilapenkin kanssa? Mä oon johonkin peräkärryyn, mutta siitäkin on aikaa.

abel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #79 : 14.10.2017, 09:31:28 »
Kannattaako napa ja laakeri laittaa ennen paikoilleen painamista pakkaseen? Vai meneekö kivasti ilmankin? Entä se suoja magneetin eteen kun prässää. Rauta-rautaa vasten vai joku vaneri?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 750
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #80 : 14.10.2017, 09:48:10 »
Vain toinen osa supistumaan  ;). Suorittelen prässiä ja ulkopuolisen apua, jos ei ole omaa sellaista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

abel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 407 - Etupyörän laakeri
« Vastaus #81 : 14.10.2017, 11:52:18 »
Maailman paras prässi löytyy työmaalta. Ajattelin tietysti et laakeri huoneenlämpöiseksi laakerin prässäämisen jälkeen ennen ku alkaa napaa sovittelemaan.