Kirjoittaja Aihe: 405 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 18041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 119
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #15 : 23.10.2007, 17:22:04 »
Minulla on tuplanipat ja mitat on 30mm ja 105mm. Ilmeisesti tarkoituksena on ollut että nipat osuu holkin ja laakerin väliseen rakoon. Asennuksen lienee suorittanut auton entinen omistaja (Automaan asentaja).

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #16 : 24.10.2007, 09:12:21 »
Hyvältä näytää tuokin paikka. Tosin sillä rasvalla on aika pitkä matka tuonne ulompaan laakeriin mutta se ulompi kyllä harvoin menee. Jos tuohon sisäreunaan sen nipan laittaa niin pitää edelleen varmistaa onko se tukivarsi ontto siltä kohtaa mihin nippa tulee. Jos tukivarsi on jo tolta kohtaa täyttä rautaa ilman sitä onkaloa niin siinä pelaa lyhyt nippa aivan mainiosti, en nyt itsekään muista miten se tukivarren valu tarkasti meni.

Jos oikein hyvän haluaa ja varman päälle pelaa niin onhan mahdollista laittaa vielä yksi nippa lisää sille ulkopuolen laakerille.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #17 : 24.10.2007, 19:02:00 »
Nyt kun muistan, näin kerran kunnostetun akselin jossa nipat oli asennettu siihen korkkiin ulommaisen laakerin keskelle.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #18 : 24.10.2007, 20:55:17 »
Ulommanlaakerin leveys 26,5 mm näkyvän kuppiosanpinnasta, joka on samaa osaa laakerinulkokehän kanssa. Sisemmänlaakerin leveys 24,5 mm. Ulos näkyvä ulkohalkaisijaltaan 70 mm leveydeltään 8,5 mm tiivisteosa on kiinteää osaa laakerinulkokehän kanssa, eli sisältyy laakerinleveysmittaan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #19 : 25.10.2007, 15:55:27 »
Siihen korkkiin asentaminen on huono ratkaisu koska sen korkin takana on olemattoman ohut muovitulppa joka antaa periksi vähäisestäkin rasvan paineesta jolloin taas rasva karkaa suoraan akselin yhdysputkeen ja sinne sitä sitten mahtuukin 20 tuubia kevyesti. Laakerin läpi rasva ei helposti mene eli painetta sinne tulee väkisten sen verran että se muovi tulppa pettää ennenkuin rasva on oikeassa paikassa. Eli siihen korkkiin en sitä nippaa laittaisi.

jeroo

  • Vieras
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #20 : 29.10.2007, 18:33:05 »
Ajattelin tuossa suorittaa nippojen asennuksen itse, joten aloin tänään valmistautua tuohon. Kävin ostamssa kalliilla poranterän ja muutaman nipan, iskältä tunkki, valoa ja akkukone lainaan, appiukolta kierretappisarja ja rasvaprässi ja rasvaa pari tuubia. Kaikki jotakuinkin mitä vain asennukseen tarvii. Päätin sitten vielä takaluukun täytettyäni vilkaista että minnekäs ne laitetaankaan, saa sitten huomenna töiden jälkeen heti aloittaa ennen pimeää.

Noh, siellähän sitten olikin jo ne nipat valmiina, ihan fiksuahan se on tarkistaa tuo asia viimeisenä.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 920
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #21 : 07.04.2008, 23:36:33 »
Akselissa on neulalaakerit.

Tässä ulompi laakeri:




(Ei siis vielä paikalleen painettuna)

Tässä sisempi:





Tunnus  Tuotenimi  Hinta
26696   Taka-akselin sisempi laakeri ranskal. ei 4-veto 16,80 e
26697   Taka-akselin ulompi laakeri ranskal. ei 4-veto 11,40 e

Lähteenä: Kai Knuutila
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 733
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #22 : 07.08.2009, 19:37:10 »
Tänään laitoin rasvanpat ja rutkasti rasvaa pösön rumpujarrulliseen taka-aksellin. Jotenkin tuntui vaikuttavan ajoon tu rasvaus, mutta se voi johtua myös korvien välistä. Laitan ensiviikolla lisää rasvaa taka-akseliin, kun nuo nykyiset rasvat ovat kunnolla levinneet.
Nyt: Renault Mégane Classic 2.0i RT 1998, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985, Renault 19 1.4i RN 1994 + muita romuja

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #23 : 13.06.2014, 08:47:54 »
Toisaalla sanottiin, että 106:n laakerointi on samanlainen kuin 405:ssa. Onko niin samanlainen, että samat mitat rasvanippojen sijainnille pätee? Tuolla on kuva 405:n taka-akselista: http://balka405.com/glavn-mater-lt.html#axzz34SMoC2hc.

Laakereiden ulkokehien välillä on ilmeisesti holkki (osa 12 tuolla: http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_405/Rear_Axle_with_Grease_Nipples&spgmPic=5&spgmFilters=&id=images&lang=2#pic)? Rakenne varmaankin toleroitu niin, että holkissa on pieni päittäisvälys? Onko nipan sijainti ajateltu siten, että sitä kautta rasva menisi laakerin ja holkin välistä laakerille?

En aivan ymmärtänyt mitä nimimerkki KTA tarkoitti pitkällä nipalla, jolla päästäsiin muovisuojan (?) läpi. Tuota osaa 12?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #24 : 14.06.2014, 00:52:29 »
Tuoltahan löytyi paikka 106:n nipalle. Kiitokset vain J-PR:lle täsmällisistä ohjeista ja kuvista!

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34341.30
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Mikey_Rotten

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #25 : 03.04.2017, 21:53:19 »
Auto: 1994 405 1,6 GL.

Onkohan tuo rasvanippojen asennus sellainen homma jota autokorjaamolta kannattaisi kysyä, eli olisiko se ns. normaali korjaamotyö? Onko kukaan käyttänyt korjaamolla nippojen asennuksessa?
405 GL 1.6 -94
(ex) 306 XR 1.6 -98

Mikey_Rotten

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #26 : 31.05.2017, 06:58:01 »
Taka-akselilla ajettu reilu 200tkm ja rasvanippoja ei ole. Takapyörät ovat hieman kallellaan mutta ei vaikutusta ja esim. katsastuksesta meni läpi. Kannattaako vanhaan akseliin asentaa nippoja? Onko missään vaiheessa liian "myöhöistä" niiden asennus?  8)
405 GL 1.6 -94
(ex) 306 XR 1.6 -98

hejuni

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #27 : 31.05.2017, 07:08:55 »
Joskus, kauan aikaa sitten kun vielä oli enempi virtaa värkätä, asentajaystäväni kanssa tein diilin, että vaihdetaan akselit - koska olivat jo kuluneet kuopille ja perä oli / ---\  tällainen.   Akselit otettiin hydraulisylinterin kromipintaisesta männästä.  Ja hyvä tuli.  Lisättiin myös rasvanipat.  Lieköhän auto vielä liikenteessä?   Hintaahan tuolloin ei kyselty, oli vain saatava perä sellaiseen kuntoon, että siihen ei tarvitse enää kajota. 

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 215
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #28 : 31.05.2017, 08:26:18 »
Taka-akselilla ajettu reilu 200tkm ja rasvanippoja ei ole. Takapyörät ovat hieman kallellaan mutta ei vaikutusta ja esim. katsastuksesta meni läpi. Kannattaako vanhaan akseliin asentaa nippoja? Onko missään vaiheessa liian "myöhöistä" niiden asennus?  8)

Ei kai rasvanipoista koskaan haittaa ole, mutta "kannattavuus" lienee käyttäjästä kiinni. Jos auto ei mene ensi vuonna paaliin tai myyntiin eikä nippojen asennus maksa paljon jne. Omassa autossani taka-akseli katsottiin, kun pyörät olivat vinossa, mutta ehjä se oli.

Poppelstein

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 405 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #29 : 06.06.2017, 22:15:52 »
Kiva ylläri tuli tänään kun kävin leiman hakemassa. Akselistossa oli nipat kivasti valmiina ;D