Kirjoittaja Aihe: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet  (Luettu 3037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« : 11.03.2011, 15:45:41 »
Auto: 1999 605 2,0 ST (16-ventt.).

Tervehdys!

Elikkäs minulla on hieman kolaroitu peli keulasta ja tarvis löytää uus etukelkka/apurunko, tai millä nimellä sitä nyt virallisesti kutsutaankaan.

Ongelmana on sellanen että ei oikeen ole varmaa tietoa onko noissa kelkoissa vuosimalli/moottori kohtasia eroja. Josko jollakulla olis jotain oma kohtasta kokemusta aiheesta, kun monet vaan on esittäny epäilyksiään ja pösöllä kattovat koneelta ja sano että vähä joka mallissa olis erilainen. Pitäs hommata nyt uutta palkkia ja saada tietoon käykö esim. vanhan mallisesta ja eri moottorilla olevasta autosta?

Itselläni olis tollanen -95 turbo malli purettavana että siitä nyt sais tutkittua hiukan onko eroja niiden kahden välillä. Mutta siitä en osaa viitsi hyödyntää, kun on jostain syystä niin pahoin ruostunut.

Mutta jos joku osais vähän neuvoa asiassa olisin kiitollinen ja jos löytyy purku autoja tai tollasta kelkkaa, niin tarjotakkin saa!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #1 : 11.03.2011, 17:12:08 »
Onhan noita tosiaan useita erilaisia riippuen moottorista, vaihteistosta ja valmistusajankohdasta. 1. mallisarjassa on viisi ja 2. mallisarjassa viisi, yhteensä seitsemän erilaista. Listalta on kohtuullisen helppo katsoa, josko kahden eri auton apurungot ovat keskenään yhteensopivat, kun niiden tiedot ovat selvillä. Varsinaisista eroista en osaa sanoa mitään, mutta näin kuitenkin varaosanumeroiden perusteella.

605 (1. mallisarja), etuapurunko

UNTIL DATE 19910825:

3502 G9, LE-0106, FRONT SUBFRAME, O:
- PETROL AND XU
- DIESEL AND XUD11A + 6949 09 (4)

3502 H1, LE-0007:
- INJECTION AND ZPJ AND ME5T
- INJECTION AND ZPJ4 AND ME5T + 6949 09 (4)
- INJECTION AND ZPJ AND 4HP18 + 2276 19 (1) + 2276 20 (1) + 6949 09 (4)

3502 G7, LE-0303, DIESEL AND D11ATE + 6949 09 (4)

SINCE DATE 19910825 UNTIL DATE 19930831:

3502 G9, LE-0106, FRONT SUBFRAME, O:
- PETROL AND XU AND BVM
- DIESEL AND XUD11A

3502 H1, LE-0007:
- INJECTION AND ZPJ
- INJECTION AND ZPJ4

3502 G7, LE-0303:
- INJECTION AND XU10J2 AND BVA
- TURBO INJECTION XU10J2TE
- DIESEL AND D11ATE + 6949 09 (4)

SINCE DATE 19930901 UNTIL DATE 19940102:

3502 G7, LE-0303, FRONT SUBFRAME:
- INJECTION AND TURBO INJECTION XU10J2TE
- INJECTION AND XU10J2 AND BVA
- DIESEL AND D11ATE

3502 G9, LE-0106, O:
- CARBURETTOR AND XU102C AND BVM
- INJECTION AND XU10J2 AND BVM
- DIESEL AND XUD11A AND BVM + 6949 09 (4)

3502 H1, LE-0007:
- INJECTION AND ZPJ
- INJECTION AND ZPJ4

SINCE DATE 19940103:

3502 H1, LE-0007, FRONT SUBFRAME:
- ZPJ
- ZPJ4

3502 J4, LE-0410:
- CARBURETTOR AND XU102C AND BVM
- INJECTION AND XU10J2 AND BVM
- DIESEL AND XUD11A AND BVM

3502 J3, LE-0501:
- INJECTION AND XU10J2 AND BVA
- TURBO INJECTION XU10J2TE
- DIESEL AND D11ATE

605 (2. mallisarja), etuapurunko

3502 H1, LE-0007, FRONT SUBFRAME:
- INJECTION ZPJ
- INJECTION ZPJ4

3502 J3, LE-0501:
- TURBO INJECTION XU10J2TE AND NORMAL SUSPENSION
- TURBO DIESEL XUD11ATE AND NORMAL SUSPENSION
- INJECTION XU10J2 AND BVA AND NORMAL SUSPENSION
- INJECTION XU10J4R AND BVA AND NORMAL SUSPENSION
- TURBO DIESEL XUD11BTE AND NORMAL SUSPENSION

3502 J4, LE-0410:
- CARBURETTOR XU102C
- INJECTION XU10J2 AND BVM AND NORMAL SUSPENSION
- INJECTION XU10J4R AND BVM AND NORMAL SUSPENSION
- INJECTION XU10J2 AND FR/RR HEAVY DUTY SUSPENSION
- INJECTION XU10J4R AND FR/RR HEAVY DUTY SUSPENSION

3502 J5, LE-0008, TURBO DIESEL DK5ATE AND NORMAL SUSPENSION
3502 Q9, LE-0303, INJECTION ES9J4

LE-xxxx -merkinnät viittaavat Service Box:ssa oleviin tarkempiin listoihin, joissa saatetaan kertoa osien korvattavuuksista, tarvittavista lisäosista jne.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 17:45:52, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #2 : 11.03.2011, 17:43:59 »
Jos listalta katsoo, niin 2. mallisarjan XU10J4R-moottorilla ja manuaalivaihteistolla varustetuun autoon sopii apurunko 3502 J4, jota on käytetty seuraavasti:

1. mallisarja, SINCE DATE 19940103:

- CARBURETTOR AND XU102C AND BVM
- INJECTION AND XU10J2 AND BVM
- DIESEL AND XUD11A AND BVM

2. mallisarja:

- CARBURETTOR XU102C
- INJECTION XU10J2 AND BVM AND NORMAL SUSPENSION
- INJECTION XU10J4R AND BVM AND NORMAL SUSPENSION
- INJECTION XU10J2 AND FR/RR HEAVY DUTY SUSPENSION
- INJECTION XU10J4R AND FR/RR HEAVY DUTY SUSPENSION

Siinä XU10J2TE-moottorilla varustetussa 2. mallisarjan varaosa-autossasi pitäisi olla osa 3502 J3, joten siinä on tilaisuus vertailla noiden kahden eroja.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 17:49:51, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #3 : 11.03.2011, 18:48:15 »
Joo, täytyy varmaan ruuvailla nuo molemmat palkit irti ja vertailla hieman josko niissä näkyis mitään ratkasevia eroja.

Mutta jos joku omaisi jonkunäköstä omaa kokemusta ja osais kertoo onko noissa oikeesti mitään ratkasevaa eroo, vai onko ne vaan eri numeroilla jonku minimaalisen eron takia?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 713
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #4 : 11.03.2011, 20:50:05 »
Liitteenä kuva alkupään mallin 605 SV24:n apurungosta.

Perusmalliin verrattuna ZPJ:n apurungossa on korikorkeuden asematunnistin (kuvassa). Runkojen mallieroja löytyy pakoputken kannattimen- ja moottorin kannatinpaikkojen sijoituksissa sekä hydrauliputkien kiinnityksissä. Aivan varmasti on muutakin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 20:59:25, kirjoittanut Janne L »
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #5 : 12.03.2011, 12:17:06 »
Joo, täytyy varmaan ruuvailla nuo molemmat palkit irti ja vertailla hieman josko niissä näkyis mitään ratkasevia eroja.

...onko noissa oikeesti mitään ratkasevaa eroo...

On eroja, kiinnityksien suhteen. Pääsääntöisesti jos samasta moottori/vaihteistopaketista (eli esim. tapauksessasi XU bensa/pikkudiesel ja M-sarjan vaihteisto) niin käy, muuten ei. XU/BE-palkinkin saa hätätilassa sovellettua, mutta pikkasen arbeettia teettää.

radiaani

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #6 : 07.09.2016, 19:38:13 »
Auto: 1994 605 2,0 SRTI.

Tässäpä kävi niin, että katsastuksessa löytyi ikävästi ruostetta etuapurungosta läheltä alatukivarren kiinnityskohtaa, molemmilta puolilta. Apurungon alapinnassa oleva "suojapelti" oli ruostunut puhki ja näytti siltä, että pellin suojassa ruoste oli ehkä aiheuttanut syvempääkin tuhoa. Onkohan tämä tavallinenkin ruostepaikka 605:ssä?

Kuinkahan tätä olisi järkevintä ryhtyä korjaamaan? Hitsauttaa jossain (missä?) vai etsiä tilalle korvaava apurunko? Ilmeisesti 2.0 Turbossa ja dieseleissä on sama apurunko (3502.G7), joten korvaavan osan löytäminen ei ehkä olisi aivan mahdotonta... mutta kuinka iso työ apurungon vaihtaminen on?

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 682
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #7 : 07.09.2016, 19:49:10 »
Tyypillisin ruostekohta 605:n etuapurungossa, juuri tänä kesänä korjailin saman paikan tuosta omasta harrastepelistä molemmilta puolilta. Peltiä vaan raakasti pois niin paljon että tuoretta löytyy ja itse ainakin hitsasin ensin apurungon umpeen ja sitten tulppahitsaamalla vastaava pellinpala päälle mikä alunperinkin on ollut. Lopuksi vielä kiersin umpisaumalla tuon päälle tulevan pellin umpeen että ei vesi pääsisi sinne muhimaan jatkossa.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Tulossa: 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: 605 - Etuapurunkojen yhteensopivuudet
« Vastaus #8 : 17.09.2016, 09:43:42 »
Kun tätä aikanaan täälä kyselin, niin loppujen lopuksi omaani laitoin silloin 607 apurungon, joku kiinnikkeen paikka siinä täytyi muuttaa. Mutta suht helppo oli muistaakseni vaihtaa.

Minulta löytyis -98 mallisen bensaturbon apurunko, autossa vielä kiinni ja muuta käyttökelpoista tuossa raadossa ei juuri enää olekaan. Menossa siis ennen talvea paaliin. Sitten löytyy myös -96 2.1 td jossa on apurunko paikoillaan, sen kuntoa en tosin ole tarkistanut.