Kirjoittaja Aihe: Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin  (Luettu 60374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin
« : 20.04.2011, 08:18:21 »
Tähän on koottu vastauksia joihinkin käyttäjien esittämiin kysymyksiin. Jollet löydä vastausta kysymykseesi, lue myös muut alueen Foorumin tiedotteet ja ohjeet viestit tai kysy asiasta ylläpidolta Palautepalstalla. Foorumiohjelmiston toimintoihin liittyvissä asioissa apua löytyy myös valikon kohdasta Ohjeet.

1) Miksi kirjoittamaani viestiä ei enää löydy?

- Viestisi otsikko on muutettu paremmin aiheeseen sopivaksi tai viesti on siirretty toisen samaa aihetta käsittelevän viestiketjun jatkoksi.
- Viestisi on siirretty toiselle alueelle, jonne se sopii paremmin.
- Viestisi on yhdistetty aiempaan kirjoittamaasi viestiin.
- Viestisi on sisällytetty lainauksena toisen käyttäjän viestiin.
- Viestisi on poistettu (ks. asiaa käsittelevä kohta).

Uudehkojen viestien siirroista jätetään yleensä ilmoitus alkuperäiselle alueelle (otsikkona SIIRRETTY). Jos viesti on yhdistetty samalla alueella olevaan aiempaan viestiketjuun, on asiasta saatettu ilmoittaa viestiketjuun vastaamalla. Näissä tapauksissa viestisi yleensä löytyy, kun tarkastelet alueella ensimmäisten joukossa olevia viestiketjuja.

Voit myös etsiä kaikki kirjoittamasi viestit valitsemalla profiilistasi toiminnon "Näytä viimeisimmät viestit tältä käyttäjältä" tai etsimällä hakutoiminnolla omista viesteistäsi. Lisäksi sivun ylälaidasta löytyvä toiminto "Näytä uudet vastaukset viesteihisi" saattaa olla hyödyksi.

2) Miksi viestini on poistettu?

- Jos kyseessä oli uusi viesti, on se poistettu todennäköisesti sen vuoksi, ettei se täyttänyt foorumin kirjoitusohjeiden vaatimuksia. Tutustu siis huolellisesti ohjeisiin ja noudata niitä, kiitos. Vähäisten puutteiden vuoksi viestiä ei yleensä poisteta heti, vaan ylläpito yrittää korjata viestiä tai kysyy käyttäjältä esim. puuttuvia auton tietoja. Jos viestissä on liikaa puutteita, saatetaan se poistaa kuitenkin heti.

- Kirjoitusohjeiden vaatimuksiin sisältyy myös se, että viestin pitää liittyä viestiketjun aiheeseen. Aiheeseen liittymättömät viestit poistetaan ilman erillistä ilmoitusta.

- Jollei käyttäjä ole vastannut ylläpidon hänelle osoittamiin kysymyksiin koskien esim. viestistä puuttuvien auton tietojen täydentämistä, saatetaan kaikki käyttäjän aiheesta kirjoittamat viestit poistaa. Näin menetellään erityisesti silloin, kun kirjoitusohjeiden noudattamatta jättäminen vaikuttaa tahalliselta (käyttäjä esimerkiksi ei vastaa ylläpidon kysymykseen tai toimi sen edellyttämällä tavalla, vaan kirjoittaa uusia viestejä siitä välittämättä). Joskus viestiketju voidaan tällaisissa tapauksissa myös lukita, kunnes käyttäjä on korjannut toimintaansa vastaamaan foorumin sääntöjä ja kirjoitusohjeiden vaatimuksia.

- Vanhempien viestien tapauksessa viesti on saatettu poistaa tarpeettomana esim. ratkenneen ongelmatapauksen arkistoinnin yhteydessä tai sen olennainen osa on voitu sisällyttää toisen käyttäjän kirjoittamaan viestiin lainauksena.

- Foorumin viestiketjuja siivotaan ja arkistoidaan välillä, jotta sen käyttötarkoituksen kannalta tärkein tieto säilyisi ja olisi helpommin löydettävissä. Eräs Peugeot-foorumin tärkeimmistä tavoitteista on arkistoida käyttäjiltä kerättyä, autoissa esiintyvien teknisten ongelmien ratkaisuun liittyvää tietoa, jotta se on helposti hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa auttaen muita samojen ongelmien kanssa kamppailevia Peugeot-autoilijoita. Siten esimerkiksi muita automerkkejä, kodinkoneita tai politiikkaa koskevat viestit eivät kuulu säilytettävien joukkoon, vaikka näistä asioista voikin foorumilla keskustella.

- Viestisi on saatettu poistaa myös vahingossa. Pahoittelemme tapahtunutta.

3) Miksi viestiäni on muokattu?

Tämä foorumi eroaa monista muista siinä, että sen tarkoituksena on arkistoida käyttökelpoista autoissa esiintyvien ongelmien ratkaisemiseen liittyvää tietoa niin, että se on helposti hyödynnettävissä jatkossakin. Sen vuoksi foorumia ylläpidetään aktiivisella tavalla. Tiedon arkistointi on huomattavasti helpompaa, kun käyttäjät noudattavat tiettyjä perussääntöjä. Välillä korjattavaa kuitenkin tulee vastaan, jolloin ylläpito muokkaa viestiä. Siten viestit on myöhemmin huomattavasti helpompi arkistoida.

Muokkauksen syy on usein ilmoitettu viestissä, mutta merkintä poistetaan myöhemmin muiden ylläpitotoimien yhteydessä (viimeistään arkistoinnin yhteydessä). Yleisimpiä kirjoitusohjeiden vaatimusten perusteella tehtäviä muokkauksia ovat otsikon korjaaminen ja auton tietojen täydentäminen tai siirtäminen viestin alkuun. Viestissä on myös saatettu käsitellä useampaa toisiinsa liittymätöntä ongelmaa, vaikka jokaisesta tällaisesta ongelmasta pitäisi tehdä oma viestiketju. Välillä viestejä on myös hieman siistittävä, jotta niistä saisi paremmin selvää, jolloin saatetaan lisätä isoja alkukirjaimia ja edes joitakin välimerkkejä sekä poistaa ylimääräisiä rivinvaihtoja, joilla käyttäjä on tarpeettomasti pätkinyt viestiä muutaman sanan välein.

Jollei muokkauksen syytä ole ilmoitettu, kyse on luultavasti jostain sellaisesta asiasta, josta ei ole jaksettu huomauttaa tai josta ei edes ole ollut aihetta huomauttaa. Jos siis jotain viestiä on muokattu, se ei läheskään aina tarkoita sitä, että alkuperäisessä viestissä olisi ollut jotain kirjoitusohjeiden vastaisesti vialla.

Em. tapauksessa yleisin muokkauksen syy lienee otsikon muuttaminen aiheeseen sopivammaksi (esim. sellaiseksi, että sen myös löytää hakutoiminnolla) tai sen korjaaminen oikeaan formaattiin. Muita syitä ovat esim. jonkin viestissä olevan asiavirheen tai puutteen korjaaminen, auton tietojen ilmoittaminen yhtenäisessä formaatissa, viestin selkeyttäminen luettavampaan muotoon, lainauksen korjaaminen, poistaminen tai lisääminen, käyttäjän pyynnöstä tehty muokkaus, linkin korjaaminen, viestien keskinäinen linkitys, viestin yhdistäminen toiseen viestiketjuun, viestin siirtäminen oikealle alueelle, viestiketjun yleinen siivoaminen, kuvien siirtäminen talteen foorumin tiedostopalvelimelle yms. Syitä on siis monia muitakin kuin kirjoitusohjeisiin liittyvät asiat.

Viestin sisältöä ei muokata siten, että siinä oleva asia muuttuu eli siinä mielessä viestit säilyvät täysin alkuperäisinä. Asiaa voinee jollain tavalla verrata esim. aikakauslehdissä julkaistuihin lukijoiden kirjoituksiin, joita harvemmin julkaistaan sellaisenaan. Me tosin emme lyhennä viestejä, korjaa kaikkia kirjoitus- ja kielioppivirheitä tai muuta voimakkaalla murteella kirjoitettua tekstiä kirjakieliseksi.

Jos siis viestiäsi on muokattu, se ei ole sinuun henkilökohtaisesti kohdistettu arvosteleva tai vihamielinen toimenpide, eikä siitä pidä loukkaantua. Suurinta osaa käyttäjistä viestien muokkaaminen ei haittaa, koska he ymmärtävät toiminnan tarpeellisuuden. Jostain syystä asia tuntuu usein haittaavan enemmän muita käyttäjiä kuin itse viestien kirjoittajia, joten foorumiohjelmistoon tehtyjen muutosten seurauksena ohjelmiston jättämän automaattisen muokkausleiman näkevät enää vain viestien kirjoittajat itse, mikäli muokkausleima on peräisin ylläpidon tekemästä muokkauksesta. Käyttäjien itsensä omiin viesteihinsä jättämät muokkausleimat näkyvät edelleen kaikille. Jos ylläpito on kirjoittanut viestin loppuun erikseen muokkauksen syyn, näkyy sekin kaikille.

4) Miksi en voi itse muokata tai poistaa viestiäni?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5492.0

5) Miksi arkistoituihin viesteihin ei voi vastata?

Arkistoon ei voi suoraan kirjoittaa, jotta ratkaistuihin vikatapauksiin liittyvän keskustelun jatkoksi ei kirjoitettaisi viestejä, jotka eivät sinne kuulu tai jotka koskevat uusia ratkaisemattomia vikatapauksia.

Jos haluat kertoa vikatapauksen ratkaisusta tai sinulla on muuta vastaavaa hyödyllistä tietoa, kirjoita viestisi osion "Ongelmat ja tekniset aiheet" mallikohtaiselle alueelle, jonka jälkeen ylläpito siirtää viestin arkistoon. Menettele samalla tavalla, jos haluat kommentoida arkistossa jo olevaa viestiketjua, mutta lisää viestiisi myös linkki siihen arkistoituun viestiketjuun, jota viestisi koskee.

6) Mihin kirjoitusohjeita ja foorumin muita sääntöjä tarvitaan ja miksi niiden noudattaminen on tärkeää?

Sääntöjen noudattaminen on välttämätöntä, jotta foorumi toimisi käyttötarkoituksensa mukaisesti ja suurin osa käyttäjistä kokisi foorumin hyödylliseksi ja sen käytön miellyttäväksi.

Kirjoitusohjeet ja foorumin säännöt eivät ole vain yhden henkilön näkemyksiä ja niitä ei ole keksitty hetken mielijohteesta, vaan ne ovat vuosien kokemuspohjaisen kehitystyön tulosta, johon ovat osaltaan vaikuttaneet kaikki nykyiset ja entiset ylläpitäjät ja myös käyttäjät omilla toimillaan ja antamallaan palautteella. Säännöt ovat aina jonkinlainen kompromissi foorumin tavoitteiden ja esimerkiksi käytön sujuvuuden välillä ja niitä muutetaan tarvittaessa.

Yleiset kirjoitusohjeet / Käyttöehdot

7) Miksi autosta pitää antaa riittävästi tietoa?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47741.0

8) Miksi on tärkeää kertoa auton vikatapauksen selviämisestä muille?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46161.0

9) Miksi ylläpito ei ole vastannut yksityisviestiini, jossa pyysin apua autoni vian selvittämiseen?

Ylläpidolle ei kannata lähettää yksityisviestein sellaisia autojen teknisiin asioihin liittyviä kysymyksiä, joista voit kysyä julkisestikin. Rajallisista resursseista johtuen emme valitettavasti voi tarjota apua auto-ongelmien ratkaisuun yksityisviestein. Emme välttämättä edes ehdi vastata mitään sellaisiin viesteihin. Kun jätät asiasta foorumiviestin, voi suurempi joukko ihmisiä osallistua ongelman ratkaisemiseen.

10) Miksi en pääse kirjoittamaan viestejä tai kirjautumaan foorumille lainkaan? Foorumiohjelmisto ilmoittaa, että käyttö on estetty.

Ylläpito on asettanut sinulle porttikiellon, koska olet toiminnallasi rikkonut foorumin sääntöjä. Osittaisessa porttikiellossa käyttäjä pääsee kirjautumaan foorumille, mutta ei voi lähettää viestejä.

Porttikiellon kesto vaihtelee useimmiten parista viikosta joihinkin kuukausiin. Porttikieltoa ei anneta vähäisin perustein eli sääntöjen vastaisesta toiminnasta yleensä huomautetaan ensin riittävän monta kertaa ja porttikiellon käyttäjä ansaitsee omalla toiminnallaan vasta, kun hän ei ole huomautuksista huolimatta parantanut tapojaan.

Joskus voi käydä myös niin, että käyttäjän pääsy foorumille on estetty vahingossa, koska joidenkin roskapostittajien käyttämille pääosin ulkomaisille IP-osoitteille on asetettu esto. Jos pääsysi foorumille on mielestäsi aiheettomasti estetty, ota yhteyttä ylläpitoon.

11) Miten käyttäjätunnuksen saa vaihdettua tai poistettua?

- Jos haluat vaihtaa käyttäjätunnuksesi toiseksi, kerro asiasta ylläpidolle ja ilmoita uusi käyttäjätunnukseksi. Aiemmin kirjoittamasi viestit säilyvät ennallaan ja niiden kirjoittajana näkyy uusi tunnuksesi.

- Jos haluat poistaa käyttäjätunnukseksi foorumilta, saat tehtyä sen profiilistasi valitsemalla kohdasta "Tehtävät" toiminnon "Poista tämä tunnus". Tunnus poistetaan lopullisesti sen jälkeen, kun ylläpito on hyväksynyt poiston. Kirjoittamasi viestit säilyvät, vaikka käyttäjätunnus poistetaan.

12) Miksi en voi tarkastella muiden käyttäjätietoja?

Muiden foorumijäsenten käyttäjätietojen eli profiilien tarkastelu on estetty niiltä käyttäjiltä, jotka ovat kirjoittaneet alle viisi viestiä. Näin on menetelty siksi, että foorumille rekisteröityy myös sellaisia käyttäjiä, joiden ainoana tarkoituksena on kerätä esim. sähköpostiosoitteita roskapostitusta tai identiteettivarkauksia varten.

Jokainen käyttäjä voi halutessaan profiilinsa asetusmuutoksella estää muita käyttäjiä näkemästä esimerkiksi sähköpostiosoitettaan.

13) Miksi käyttäjätiedoissani näkyvä kirjoittamieni viestien kokonaismäärä on pienentynyt?

Käyttäjän viestimäärä voi laskea ylläpitotoimien seurauksena, joita joudutaan välillä tekemään, jotta ns. tärkeä tieto löytyisi helpommin. Viestien siivoaminen ei kohdistu erityisesti kehenkään yksittäiseen käyttäjään ja viestejä poistuu runsaasti myös ylläpitäjiltä.

14) Miksi kellonaika näkyy foorumilla väärin?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5497.0

15) Kuinka paljon foorumilla on käyttäjiä ja kuinka suosittu foorumi on?

Käyttäjämäärä ja muut tilastotiedot selviävät foorumin tilastosivulta. Monista muista foorumeista poiketen käyttäjämäärä Peugeot-foorumilla ilmoittaa vain sellaisten käyttäjien määrän, jotka ovat käyneet foorumilla 365 päivän sisällä; muut tunnukset on poistettu käyttämättöminä (muuten käyttäjiä olisi yli 10 000). Foorumin tärkeimmät alueet ovat myös vierailijoiden nähtävillä, joten moni ei rekisteröidy foorumille lainkaan, koska löytää ongelmaansa ratkaisun esim. arkistoon tallennetuista ratkaistuista vikatapauksista. Myös Internetin hakukoneet löytävät foorumille kirjoitetun aineiston helposti.

16) Kirjoittaako ylläpito Peugeot-foorumin asioista muilla keskustelualueilla?

Peugeot-foorumin ylläpito ei käsittele foorumin asioita muilla keskustelualueilla, joten jos joku vaikka Suomi24-palvelussa kirjoittaa Peugeot-foorumin ylläpidon nimissä, on kyseessä luvaton Peugeot-foorumin tai sen ylläpitohenkilöstön nimissä esiintyminen, joka tutkitaan tarkasti ja josta ilmoitetaan viranomaisille, jolloin tarvittaessa toisen foorumin ylläpito luovuttaa käyttäjätietoja tapauksen selvittämiseksi.

17) Miten pääsen mukaan Peugeot-foorumin ylläpitoon?

Monet ovat päätyneet Peugeot-foorumin ylläpitoon antamalla itsestään foorumilla asiallisen ja aktiivisen mielikuvan, jolloin ylläpito on saattanut tiedustella käyttäjältä halukkuutta ylläpitäjäksi ryhtymiseen. Ylläpitoon ei aktiivisesti etsitä uusia jäseniä, mutta välillä saatamme pyrkiä täydentämään rivejämme, jos huomaamme työmäärän kasvaneen tai kaipaamme muuten vain tuoretta näkökulmaa asioihin ja havaitsemme mielestämme sopivan ehdokkaan.

Ylläpidossa tarvitaan monenlaisia ihmisiä, joten autojen tekniikkaa ei välttämättä tarvitse tuntea kovinkaan syvällisesti ja aiempaa ylläpitokokemusta ei tarvitse olla, vaikka siitä etua onkin. Jonkinlainen perusvaatimus kuitenkin on, että käyttäjä on ollut foorumijäsenä riittävän pitkään ja kirjoitellut säännöllisesti asiapitoisia viestejä. Halua ja aikaa muiden auttamiseen pitää toki olla, mutta päivittäin foorumilla ei tarvitse vierailla. Periaate on, että jokainen tekee foorumin eteen sen verran, minkä muilta kiireiltään ehtii. Oma paikka ja tehtävät ylläpidossa muotoutuvat sitten ajan mittaan.

Ylläpitäjäksi pyrkivän tulee myös olla jokseenkin samaa mieltä foorumin nykyisestä toimintalinjauksesta ja pystyä käsittelemään myös negatiivista käyttäjäpalautetta asiallisesti.

18) Vaikuttaako Peugeotin tehdas tai maahantuoja foorumin toimintaan?

Peugeot-foorumi on täysin autovalmistajasta, maahantuojasta ja autoliikkeistä riippumaton yhteisö, joten esimerkiksi foorumille kirjoitettuja em. tahojen toimintaa käsitteleviä viestejä ei sensuroida kuten ei muitakaan viestejä, jotka täyttävät kirjoitusohjeiden ja käyttöehtojen asettamat vaatimukset. Peugeot-foorumi ei toimi autojen omistajien yhteydenpitovälineenä merkkiorganisaatioon.

19) Miten Peugeot-foorumin toiminta rahoitetaan?

Foorumin toiminnan rahoituksesta tai sen hankkimisesta vastaavat ylläpitäjät. Verkkotunnuksen ovat maksaneet ylläpitäjät itse, mutta webhotellipalvelun foorumille sponsoroi Zoner Oy.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2017, 03:09:08, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info