Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)  (Luettu 7412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

j407

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #15 : 07.12.2012, 21:28:31 »
Auto: 2005 407 1,8.

Lämpömittari nousee noin 80 asteeseen ajossa ja tyhjäkäynnilä tipahtaa 70-75 asteeseen, onkohan termostaatti jumissa?

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #16 : 08.12.2012, 11:37:17 »
Vaihdoin 2-litraiseen bensakoneeseen sähköisen tilalle mekaanisen termarin. Muisteluni mukaan sähköisesti ohjatulla sen kunnossa ollessa lämmöt nousivat jonkun verran hätäisemmin tasan 90-viivalle ja pysyivät siinä kuin liimattuna. Tällä mekaanisella lämpeneminen kestää mutu-tuntumalla kauemmin ja arvo jää normaaliajossa hiukan 90:n alle, ja pientä viisarin liikettä tuntuisi myös olevan. Onko niin, että tuon sähköisen ohjauksen etu on juuri nopeampi lämmön nousu ja vakaampi toiminta? Kauanko taajama-ajossa pitäisi mennä siihen, että lämpömittari on normaalilukemissa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #17 : 08.12.2012, 11:51:29 »
...sähköisen ohjauksen etu on juuri nopeampi lämmön nousu ja vakaampi toiminta?

Kyllä, termostaatti avataan vasta lähellä reguloitua lämpötilaa, kun taas vahapatruuna mallit alkavat vuotamaan jo hieman aiemmin.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #18 : 08.12.2012, 12:56:15 »
Auto: 2004 407 1,8 (EW7J4).

Lämpömittari seilaa pikkupakkasella 80-85c väliä. Auto lämpenee 90c asti, jonka jälkeen mittari laskee näyttämään noin 80-85c väliä loppumatkan. Tyhjäkäynnillä mittarin saa nousemaan 90c, mutta laskee hyvin nopeasti.

Vaihdan tänään uuden termarin, katsotaan sitten uudestaan.
407 SW 2.0 HDi automatic 2007

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #19 : 11.12.2012, 21:43:19 »
Kannattaa olla tarkkana ilmatessa järjästelmää. Ilmaustulppa oli tiukassa, pyöräytin pihdeillä. Kyllä irtosi. Mutta nippeli tuli hatun mukana. Nippa on samaa erittäin kovaa muovia termostaattikoten kanssa. Uutta osaa ei ollut saatavilla. Kierteen teko nipan reikään ei onnistunut, ei auttanut muuta kun ottaa kotelo irti, viistää ruuvin kannasta yksi sivu, laittaa ruuvi sisäpuolelta, ulos tiiviste prikka ja mutteri. Ravit jatkui!

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 369
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #20 : 12.12.2012, 22:06:33 »
Nyt viisari näyttää ajossa tasan 90c. Jatketaan seurailua.

Tähän vanhempaan EW koneeseen ei motonetissa ole termaria suoraan tarjolla, vaan ostin "307" mallin termarin koska kaikissa vanhoissa EW koneissa on sama mekaaninen termari.

Ostettu termostaatti oli täysin saman merkkinen kuin autossa olikin. Ei ole varmuutta onko jo aikaisemmin vaihdettu. Made in France.
407 SW 2.0 HDi automatic 2007

ratuovin

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #21 : 25.10.2013, 07:58:51 »
Auto: 2004 407 2,0 (automaatti, 16-ventt., 6DRFNE/27).

Lämpömittari on aloittanut kummallisen operaation. Lämpötilan nousun jälkeen (ei ylitä 90 astetta missään vaiheessa) osoitin alkaa seilailla 60 ja 90 välillä. Ei ole huomattu erikoista muutosta lämmön puhalluksessa. Merkkihuollossa vaihdatettu termostaatti, mutta seilailu pysyi. Onko käyttäjillä vastaavanlaisia kokekmuksia? Jos on ollut, onko aiheuttaja ratkennut?

ratuovin

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #22 : 31.10.2013, 19:52:41 »
Jaaha;
Kellään muulla ei ole kokemusta aiheesta, mutta tässä kuitenkin ratkaisu: ensin päätettiin vaihtaa termostaatti. Ei apua.
Otin videon mittarin seilailusta ja näytin kahdellekin merkkikorjaamolle. 1. paikassa nuoria huoltovaraukstilauksen vastaanottajia, eikä mitään hajua mahdollisesta aiheuttajasta. 2. paikassa hieman kokeneempi katsoja ja heti tieto: sähkötaustainen vika, eli kannattaa vaihtaa lämpötunnistin. Se korjasikin asian.

TEMP_ARKISTOON

nisupo

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #23 : 01.11.2014, 12:15:47 »
Auto: 2006 407 1,8 (6D6FYC/273).

Lämpötila yleensä 90, mutta muutaman kerran viisari heilahtanut lähelle punaista aluetta. Palautuu kuitenkin takaisin 90:een. Mistä haen vikaa?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 135
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #24 : 01.11.2014, 12:24:35 »
Tarkoitatko, että viisarin liike on nopeaa?

Mulla oli sama ongelma 406:n EW10-koneessa. Anturi vialla.

nisupo

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #25 : 01.11.2014, 12:28:41 »
On hetkellisesti lähempänä punaista ja palautuu sitten. Eli melko nopeasti.

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 286
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #26 : 02.11.2014, 20:14:34 »
Tai termari jumittaa
-jarno

Alejandro

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #27 : 27.02.2015, 14:08:01 »
Auto: 2005 407 SW 2,2 Sport.

Osaako joku sanoa onko syytä huolestua tai pitääkö ryhtyä toimenpiteisiin. Öljyn lämpötilamittari ei lähde nousemaan vaikka autoa pitää paikoillaan tyhjäkäynnillä ensin eikä liikkeelle lähdettyäkään, viisari näyttää vaan nollaa. Kunnes, kierrätän moottoria kerran tai kaks rajotinta vasten niin mittari herää henkiin ja hitaasti viisari kapuaa sinne normaaliin lämpötilaan. (2 pykälää yli 90 astetta.)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 448
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #28 : 25.05.2015, 01:34:09 »
Mulla lämpömittari käväisi kuumana kun oli jäähdytysnestettä liian vähän. En ole ihan varma onko jossain välissä vaihdettu sähköinen termari mekaaniseksi.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 6.4.2019 395 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

posouuno

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin käyntilämpötila (EW)
« Vastaus #29 : 10.06.2017, 16:30:38 »
Auto: 2008 407 1,8.

Lämmöt tuntuu pysyvän 94 asteen hujakoilla. Välillä käy korkeammakin. Ajattelin, että olis varmaan termari syytä vaihtaa. Mistäs mä tiedän onko sähkötoiminen vaiko normitermari?