Kirjoittaja Aihe: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 33424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #60 : 10.06.2013, 19:24:50 »
Mulla on -99 STTi (tai ST Turbo), mutta sitä hankkiessa kävin katsomassa useampaa yksilöä -97-00 vuosimalleja. Uudemmat (99-00??) Ti:t olivat kaikki STTi ja vanhemmat kaikki SRTi, mutta mitään oleellista eroa noiden välillä en havainnut. Sen sijaan yhdessä turbottomassa oli selkeästi ankeampi verhoilu ja tietysti joissain oli kaikenmaailman lisävarusteita. Yksi turbo taisi olla myös SV, mutta yleensä SV oli vain V6:n yhteydessä.


Voi olla että jotain penkkien säätöjä ST:ssä enemmän ja ainakin kyynärnojat puuttuu edestä meidän omasta. Nuo kyynärnojat eteen olisi kyllä kiva tuon automaatin kanssa. Alkuperäisen soittimen metsästys meinaa vähän olla vaikeeta. Tuntuu todennäköiseltä etten moista saa koskaan. Autossa oli kyllä soitin, mutta näyttö on rikki. Löytyyköhän mistään esitteitä mistä näkisi noita verhoiluvaihtoehtoja ja ulkovärejä? Vaikka PDF:nä?

Kun matkustan aika paljon ajassa taaksepäin omaan 605 (2.0 sri -91) aikaan, niin muistelen turbomoottorin olleen sen ikäisissä aina 8 venttiilinen, onko se noin myös joakimin -99 mallissa?
Joku autolehti kirjoitti 605 turbolla olleen ohituskiihdytyksissä tai sitkeydessä paras mitatattu tulos vaikka tehoilla ei elvisteltykään, eikai tällaista voi väärin muistaa? :)

Tässä -97 vuosimallissa on ainakin 8-venttiilinen. Uskoisin olleen tuotannon loppuun saakka? Turbon teho nousi aavistuksen FL:mallissa. Automaatin ikävä puoli onkin kun se syö tuon tehon aika tehokkaasti ja kyllähän tämä painaakin  :'( Joku 50Nm lisää vääntöä ja 20-30 heppaa lisää ei olisi pahitteeksi. Ajatella että nuo uudet 1.4 turbotkin vääntää tasaisesti 250Nm ja tässä on "vaan" 235Nm. Toki kyllä varmaan kestää normi huolloilla huomattavasti pidempään, tai no, onhan se jo kestänytkin  ;D

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 387
Vs: 605 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #61 : 10.06.2013, 20:03:13 »
Tuohan on ns. matalapaineturbo eli turbolla ei ole pyrittykään suureen huipputehoon vaan hyvään vääntöön melko alhaalta alkaen. Tuota markkinoitiin myös CT eli Constant Torque moottorina ja esitteissä vääntö oli viivasuora laajalla alueella ja tämän yläpuolella vääntö laski tasaisesti niin, että teho oli vakio. Kyllähän tuo ohituskiihtyvyydessä on todella hyvä. TM:n testissä meni vitosella 60-120 km/h 16 s ja omasta olen mitannut joskus 14 s (riippuu lämpötilasta). Vastaavasti bensaakiin palaa n. 2 l/100 km enemmän kuin 607:lla. Nyt kun vaimo ajalee sillä pääosin lyhyttä matkaa on kulutus hurjat 14-15 l/100 km.

Tuo on aina ollut 8V-kone vaikka turboton muuttuikin 16V-malliksi jossain vaiheessa (faceliftin yhteydessä?). Sama kone löytyy monesta muustakin PSA-autosta, ainakin XM, Xantia, C8  ja 406:sta. SRTi tuli vasta 1993, joten 1991 sitä ei ollut.

Mun autossa on kyynärnojat edessä ja ristiselkätuen säätö. Soitin on joku Blaupunkt, jossa on "puinen" etupaneeli sävy-sävyyn ja typerä sirukortti lukituksena. Tuo sirukortti lopetti vuosi sitten toimintansa, mutta sain sen kuukausi sitten kuntoon. Ainoa vika oli kortin paikallaolon tunnistavan "kytkimen" vääntyminen väärään paikkaan.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)