Kirjoittaja Aihe: 407 - Käsijarru jää päälle  (Luettu 1596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa407

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
407 - Käsijarru jää päälle
« : 01.01.2015, 02:06:59 »
Auto: 2006 407 1,8.

Hei, onko kellään ollut seuraavaa ongelmaa? Käsijarru jää hanttimiehen puolelta raahaamaan. Vika ei ole vaijerissa. Vaikuttaisi, että vika olisi jarrusatulassa. Käsijarru irtoaa, kun vetää satulan käsijarrun käyttövivusta tai mikä sen oikea nimi on? Tuohon vipuun on liitetty jousi, mutta sen voima ei riitä irrottamaan jarrua. Onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa uusi satula? Sen verran googlettelin, että käsijarrun linkku voi jäädä jumiin? Vika ilmaantui uusien jarrupalojen vaihdon jälkeen.

Larsanjus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #1 : 02.01.2015, 17:57:02 »
Auto: 2004 407 SW 2,2.

Mulla oli samanlaista ongelmaa, aiheutti todennäköisesti myös abs-anturin tuhoutumisen kun kuumeni hullunlailla laahatessaan. Sain vivuston herkisteltyä rapaamalla ylimääräiset ruosteet pois teräsharjalla, kolkuttelemalla vipstaakia kuminuijalla päästä päähän ja rasvaamalla reilusti. En sen suuremmin alkanut purkamaan kun tokeni tuolla. Uudenkarheat palat myös itsellä. Ilmeisesti siellä mekanismit kääntyy uusiin asentoihin eikä jousi jaksa pintaruostuneita osia enää liikuttaa.

Oma osansa on varmasti myös jarrumännän jumittamisella. Palat irti ja ruuvailemaan päästä päähän muutamia kertoja.
2004 407 SW 2,2
2005 407 SW 2,0 HDI136

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #2 : 14.09.2016, 09:17:41 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Minulla myös vas takajarru jäi jokin aika sitten laahaamaan kun oli liukutappi kuiva ja ruosteinen sekä käsijarrumekanismi jumissa. Ajon jälkeen kiehutti keskiöön roiskittua vettä. Bensankulutus 1-2 litraa normaalia suurempi ja jarrun haju ajon jälkeen myös havaintoina. Tapin vaihto ja rasvaus sekä käsijarrumekanismin liikuttelu herkäksi auttoi. Nyt alkanut valittaa vas takajarrun abs-anturista. Onkohan nimenomaan anturi viallinen vai voisko olla magneettikehä? Vika on ajoittainen, toistuu muutamina peräkkäisinä päivinä säännöllisesti ja sitten voi olla pitkäkin tauko.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 050
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #3 : 14.09.2016, 11:32:36 »
Veikkaan ABS-anturin vikaa. Meillä teki ihan samalla tavalla, välillä saattoi toimia kuukausia ihan ok. Tuo magneettikehä on kuitenkin vain ihan passiivinen osa, joten jos vika olisi siinä niin kuvittelisin vian olevan päällä jatkuvasti...

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 186
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #4 : 14.09.2016, 11:44:04 »
Tai onko anturi ruosteen takia siirtynyt liian kauas kehästä, kuten kokemuksen mukaan on mahdollista.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 050
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #5 : 14.09.2016, 11:46:44 »
Ei taida olla 407:ssa kovinkaan todennäköistä.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 737
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #6 : 14.09.2016, 19:24:20 »
Magneetit ei tunnetusti tykkää lämmöstä, joten ei olisi ihme, jos vika olisi magneettikehässä tuollaisen lämmityksen jälkeen. Tosin elektroniikkakaan ei kestä liikaa lämpöä, joten voi olla myös anturi. Eli kokeiluksi menee.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #7 : 15.09.2016, 07:50:26 »
Jumittuuko tai onko takapään anturi samalla tavalla jumissa kuin edessäkin? Eli pitääkö tyypillisesti porata pois?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 050
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #8 : 15.09.2016, 08:14:46 »
Aika tiukassa tuo omassa oli muttei kuitenkaan rikkoa tai porata tarvinnut. Taka ABS-anturi on siis suorassa linjassa napa-akselin suuntaisesti. Itsellä tosin oli takajarrulevy irti niin tuolta "levyn puolelta" tuota anturia oli helppo työntää/ naputella irti. Ja jos hajoaa niin jollain tuurnalla saa kyllä loput jämät irti.

Tosin eipä ole ole edestäkään tarvinnut vielä yhtäkään rikkoa vaan ehjänä nuokin on aina lähtenyt... 8)

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 502
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 407 - Käsijarru jää päälle
« Vastaus #9 : 16.09.2016, 07:08:28 »
Itse löin terävällä temmillä suosiolla anturin pään poikki ja porasin pyöränpultin rei'ästä 6 mm poralla anturin nysästä läpi, meisseli reikään ja vääntämällä/takaa nitkuttelemalla irti, aikaa meni 2 minuuttia. Uuden paikalleen saaminen oli haasteellisempaa. Santapaperi rullalla putsasin rei'än niin hyvin kun pystyi, sitten meni hermo ja hioin varovasti hivenen uutta anturia kauttaaltana ja niin lupsahti sisään. Magneettikehään kolauttamista kannattaa varoa kuin ruttoa.