Kirjoittaja Aihe: 407 - Hukkaportti auki myös tyhjäkäynnillä moottorin lämmettyä (HDi)  (Luettu 687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

diy-dille

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi (280 000 km).

Turbo vaihdettu 30 tkm sitten. Moottorin lämmettyä turbon suunnalta alkaa ulina ja tehot katoavat. Yleensä 1. moottorijarrutus koneen lämmittyä laukaisee ongelman. Ahtopaineen säätimeltä hukkaportin kellolle tulevassa letkussa tuntuu selvä imu tyhjäkäynnillä, vaikka ahtopainesäätimen pitäisi käsittääkseni sulkea imu. Irroitettuna tuo Pierburgin mötikkä käy kuin kompura, kun syöttää 12 V ilman, että alipaine on päällä. Auton myyjä oli vaihtanut ennen kauppaa (3 vk sitten) ilmamassamittarin. Se antaa obd-lukijalle arvon 0, mutta toisaalta tietokone herjaa, jos sen liittimen irroittaa. Vinkkejä ?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vissiin 90 hv malli kun kerta on hukkaportilla, en ole tosta mallista nähnyt toiminta kuvausta, mutta noi aikaisemmat missä on ollut hukkaportti, niin se on lepotilassa auki ja sähköventtiili ohjaa sen kiinni. Noin maalaisjärjellä hukkaportin luulisi olevan kiinni tyhjäkäynnillä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

diy-dille

  • Vieras
Mitkä 3 relettä ovat konehuoneen sulakerasian yhteydessä ?

Vikakoodeja tällä hetkellä:
P2033  pakokaasujen lämpötilasensori circuit high (bank1 sensor2)
P0104  ilmamassavirtaus "A" circuit ajoittainen/katkonainen
P0113  tuloilman lämpötilasensori 1 circuit high
(Näistä osa tai kaikki eivät välttämättä liity ongelmaan.)

Itsellä on ajatus, että
-ahtopaineen säätöventtiili on viottunut ja päästää lämmettyään alipaineen läpi tai
-moottorinhallintaprosessori antaa (seottuaan tai saatuaan outoja arvoja antureilta) käskyn avata hukkaportti tai
-jokin rele on sökö.
 

diy-dille

  • Vieras
Turbokauppiaan sivulla mielenkiintoista faktaa PSA 1,6 HDi-koneesta (sivun puolivälistä alkaen)
http://www.turborebuild.co.uk/webshop/prod_3580331-Garrett-GT1544V-GTA1544V-Turbocharger-CHRA-Cartridge-GT151-Turbo-Core.html

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ei tossa ole mitään uutta, unohti vaan kertoa että UK:ssa oli mennyt huoltoväli vähän pieleen, oli sattunut kilsojen sijaan maileina ja siitä seuraa sitten vähän ikävyyksiä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32514.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30511.msg347876#msg347876

Tässä se ongelman ydin, siitä voi laskea mailit kilsoiksi kertoimella 1,609

Lainaus
¨•Service history:
Serviced by a main franchised dealer 2 times from new, at every  30,000 miles approx , and 3 times by an independent garage 3 times in total, every 15,000 miles
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.