Kirjoittaja Aihe: 605 - Ruostevauriot  (Luettu 2802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
605 - Ruostevauriot
« : 22.05.2017, 16:44:30 »
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo (XU10JTE).

Katsastuksessa hylsy myös pelkääjän puolen kynnyskotelosta. 10x5 cm alue liian pehmeää. Inssin mukaan paikka ko. kohdalle riittää. Onko tuo lopun alkua? Ei ole tarvinnut vielä tehdä ruostekorjauksia, tosin ovien alareunat ovat jo varsin rujossa kunnossa ja myös etuapurungossa on ensimmäinen kerros puhki, mutta oli vielä inssin mielestä OK. Kynnyskoteloissa vielä täysin ehjä maalipinta. Auto on uutena ruostesuojakäsitelty.

Onko vinkkiä kohtuuhintaisesti ruostehitsauksesta PKS:lla? Viimeksi tarvinnut moista 90-luvun alussa ja tuolloin luulin, ettei enää koskaan tarvitse.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #1 : 22.05.2017, 19:00:50 »
Uudemmissa 605:ssa on huonompi ruostesuojaus ovien ja koteloiden osalta kuin vanhemmassa. Tiedä sitten miksi. Lopun alkua se on. 605:t on jo niin harvinaisia että ehjiä korinosia tuskin löytyy enää siedettävällä vaivalla ja kuluilla.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #2 : 22.05.2017, 19:33:52 »
Tuohan on pelkkä koristepelti, ilman mitään kantavaa tarkoitusta. Varsinainen helmapelti on koristepellin takana. Periaatteessa pellinpalasen liimaus tai teippaus vanhan pellin päälle pitäisi riittää, katsastusmies saattaa olla eri mieltä.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #3 : 22.05.2017, 22:10:18 »
Tuntuu, että 607 on vielä huonommin suojattu kuin tuo viimeisen vuosimallin 605. 607:n kynnyskotelosta lähti nyrkinkokoiset maalinpalat heti eturenkaan takaa painepesurilla pestessä ja alta paljastui varsin ruosteista peltiä. Myös alusta näyttää pahammelta kuin 605, vaikka on 6 vuotta tuoreempi ja 50 tkm vähemmän ajettu.

En kyllä ala tuohon 605:een miteen isompaa ruostekorjausta tekemään, vaikka teknisesti auto on oikein hyvässä kunnossa. Saa mennä romuttamolle, jos ei pienet paikkaukset vuosittain riitä.

Kyllä se inssi kovasti puhui kantavasta rakenteesta, joten tuskin kelpuuttaa kosmeettisia korjauksia. Ovien alareunoissa ruostetta on enemmän, mutta niistä kommentoi, ettei väliä niin kauan kuin sormet eivät mene läpi.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 762
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #4 : 22.05.2017, 23:18:15 »
Olen huomannut omassa 607:ssa saman ilmiön. Ei ole vielä näkyvissä mitään suurempaa mutta enteitä on että ei kestä enää montaa vuotta hyvänä.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #5 : 07.06.2017, 08:31:51 »
Millainen rakenne on tuossa kohtaa? Ruostevaurio on pituussunnassa suunnilleen ovien välissä ja korkeussuunnassa kynnyskotelon alareunassa, jossa kynnyskotelo alkaa kaartua auton alle. Katsoin Service Boxista kuvat, mutta en osaa niistä hahmottaa miten tuo "koristepelti" suhteutuu palkkiin. Ovat ne aivan kiinni toisissaan vai onko niiden välissä rako. Jos rälläkällä leikkaa pois ruostuneen kohdan meneekö helposti myös alla oleva palkki?

Tuli hankittua MIG-hitsausvehkeet, tosin ainakin toistaiseksi täytelangalla eli ilman kaasua. Vähän pitää vielä harjoitella ennen kuin viitsii tuhertaa paikan tohon. Viimeksi olen hitsannut 80-luvulla ja silloinkin kaasulla.

Jos tuon saisi paklattua siistiksi, voisi laittaa päälle oikeaa väriä. Mistä löytyy värikoodi? Service Boxista löysin vain "MAALI VIHREÄ SHERPUU" ja "METALLIVÄRI".
« Viimeksi muokattu: 07.06.2017, 08:34:58, kirjoittanut joakim »
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #6 : 07.06.2017, 13:48:00 »
Ovenpielestä löytyi koodi KFRC*. Netistä löytyy myös samalla nimellä pelkkä KRF. Onkos tuolla C:llä joku merkitys?
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #7 : 07.06.2017, 13:55:41 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28926.0

Lainaus
Uusimman merkintätavan mukaan maalin koodissa on kuusi merkkiä, joista neljä ensimmäistä ovat kirjaimia:

EWPA-- = Ahtojään valkoinen (Blanc Banquise)

1-3: maalisävyn tunnus (EWP)
4: maalityyppi (A):

A = tavallinen väri (lakkaamaton)
B = tavallinen väri (lakattu)
C = metalliväri (lakattu)
D = helmiäisväri (lakattu)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #8 : 09.06.2017, 19:04:56 »
Nyt on tuo reikä hitsattu. Kohtuu siistikin tuli, kun oli rälläkällä ottanut ylimääräiset pois. Ehkä tuon saisi melkein näkymättömäksi, jos jaksaisi vielä paklata.

Tuossa koristepellin alanurkassa oli paljon rakoa palkkiin. Pelti ei ollut varsinaisesti puhki, mutta todella ohutta ja kuoppasta. Ehkä poistin pituussuunnassa hieman liian vähän, kun tuohon taitoskohtaan tuli reikiä sitä mukaan kun hitsasti paikan peräpäässä. Myös auton alapuolella tuli pari pikkureikää, mutta se ehkä johtui enemmän vaikeasta hitsausasennosta ja puuttuvista taidoista.

Millähän tuon paikan saisi ruostesuojattua takaa fiksusti?
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 369
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #9 : 09.06.2017, 20:21:32 »
Hienoa kun taas pysyy/palautuu yksi 605 liikenteessä/liikenteeseen..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #10 : 09.06.2017, 23:00:03 »
Joo täältä myös peukut, että näitäkin jaksetaan laitella!

Pitäisi omakin ottaa tuossa lomalla työn alle ja suorittaa vähän laajamittaisempi kunnostelu, kun osiakin on tullut haalittua iso kasa odottamaan.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #11 : 10.06.2017, 00:15:46 »
Hienoa kun taas pysyy/palautuu yksi 605 liikenteessä/liikenteeseen..

Kyllä se on ollut koko ikänsä liikenteessä. Nyt tuli vain noottia katsastuksessa ja piti laittaa yläkääntölaakerit sekä hitsata 15x5 cm paikka. Jäi vielä melkein puolet kuukauden ajoajasta ennen uusintakatsastusta. Eihän tuo ole edes vanha, vasta 18 vuotias, tosin vanhin auto, mikä minulla on koskaan ollut. Samaan 18 vuoteen pääsi myös Lancia Beta 23 vuotta sitten. Sitä oli hitsattu tuolloin lukuisia kertoja ja oli muutenkin todella romu verrattuna tähän.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 751
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #12 : 10.06.2017, 06:45:52 »
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo (XU10JTE).
Auto on uutena ruostesuojakäsitelty.
Onko vinkkiä kohtuuhintaisesti ruostehitsauksesta PKS:lla?

18 vuotta on melko pitkä aika autolle pysyä moitteettomana. Harmi, jos ruostesuojaus on haihtunut tai suojaus on ollut huono tai puutteellinen (Tectyl, Dinitrol, re-kaavio?).

Lähetän lisätietoa korjasapuun yv:llä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #13 : 13.06.2017, 20:52:46 »
Löysin vihdoin ruostesuojauspaperit. Autolle on tehty Tuff Kote Dinol käsittely 8-10 vuoden ohjelmalla ja takuulla 5.5.2000 (siis melko tarkkaan vuoden ikäisenä) Espoon Takuusuojauksessa, mutta yhtään jälkitarkastusleimaa ei ole. Ostin auton keväällä 2003.

Nyt on auto katsastettukin ja läpi meni, tosin vastan pienen marinan jälkeen. Sama kaveri, joka oli sanonut ja näyttänyt korjattavan kohdan alkoi valittaa toisesta kohtaa (no aika sama kohta, mutta auton pohjan puolelta, välissä kuitenkin reilusti ehjää peltiä). Päästi kuitenkin läpi ja kehotti korjaamaan seuraavaksi vuodeksi. Tuo on jo aika ikävä hitsata parkkipaikalla mun taidoilla...

Ei myöskään hyväksynyt kommenttiani, että tuo ei ole kantavaa rakennetta, vaan koristepelti.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

radiaani

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 605 - Ruostevauriot
« Vastaus #14 : 03.11.2017, 20:25:59 »
Onko vinkkiä kohtuuhintaisesti ruostehitsauksesta PKS:lla? Viimeksi tarvinnut moista 90-luvun alussa ja tuolloin luulin, ettei enää koskaan tarvitse.

Onneksi tämä tuli jo kuntoon, muttä ehkä tästä voi olla hyötyä muille: Järvenpään Keuda-ammattikoulu otti -94 605:n apurungon työn alle vuosi sitten. Ei ollut kovin kallis mutta aikaa meni useampi viikko. Ei se kyllä ihan ilmainenkaan ollut, joten jos omalla migillä turaaminen on vaihtoehto niin se tulee varmasti halvemmaksi.

Muuten ammattikoulut eivät olleet kiinnostuneita vanhempien autojen ruostekorjauksista. Kehottivat lähinnä tekemään johtopäätöksä...