Kirjoittaja Aihe: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti  (Luettu 8144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JOPO

  • Vieras
Auto: 2006 607 2,2.

Autoni, samoin kuin edellisen 607:n (vm. 2005) lämmityslaite toimii aivan ihmeellisesti. Vaihdoin edellisen autoni lämmityslaitteen viasta eroon päästäkseni; maahantuojan n. viiden kuukauden epäonnistuneen korjausyrityksen jälkeen, uuteen 607:n ja tässä uudessa on täsmälleen sama vika kuin aiemmassa autossani. Tällä kertaa maahantuoja ei luokittele vikaa viaksi, vaan kyseisestä viasta tuli 607:n normaali ominaisuus.  

Vika ilmenee seuraavasti:

Kuljettajan puolen lämmityslaitteen kanavista tulee, auton lämmittyä lämmityslaitteeseen asennettuun tavoitelämpötilaan, huomattavasti viileämpää ilmaa, kun samalla lämpötila asetuksella apumiehen puolelta. Kyseistä vikaa ei huomaa lyhyen matkan ajossa, eikä lämpimällä säällä, mutta talvella pidempää matkaa ajettaessa tämä Peugeotin ominaisuus on todella häiritsevä. Ongelma ei korjaannu edes sillä, että säädän kuljettajan puolen lämpötilaa apumiehen lämpötilaa suuremmaksi, sillä kuljettajan puolen saavutettua tavoitelämpötilan => lämmityslaitye puhaltaa taas vileää ilmaa.

Mittaus:

Maahantuoja testasi ja mittasi autoni ja kommentoi kaiken olevan tehtaan asettamissa arvoissa. Järjestin itse mittauksen autolleni ja ihmettelen tuloksia analysoituani, miten autoni voi olla kunnossa. Tässä yhden osamittauksen tulos (minulla on paljon lisädataa aiheesta tietokoneellani). Laitoin sekä kuljettajan, että apumiehen puolen tavoitelämpötilaksi 20 C. Autoni saavutettua kyseisen tavoitelämpötilan mittasin kymmenen minuutin ajan lämmityslaitteen jokaiseta kanavasta tulevan ilman lämpötilaa erittäin tarkalla lämpötilan mittaamiseen tarkoitetulla erikoismittarilla. Mittaus suoritettiin normaalissa Suomalaisessa talvisäässä (- 16 C). Tulokset olivat seuraavat:

Tavoitelämpötila kuljettaja 20 C /apukuljettaja 20 C

Lämpökanavasta tulevan ilman lämpötila mittauksen aikana oli keskimäärin seuraava:

Tuulilasi kuljettaja     20,36 C / apukuljettaja 32,71 C, lämpötilojen erotus 12,35 C
Sivuikkuna kuljettaja  14,32 C / apukuljettaja 25,31 C, lämpötilojen erotus 10,99 C
Keskeltä kuljettaja     16,62 C / apukuljettaja 24,72 C, lämpötilojen erotus 8,10 C
Jalkatila kuljettaja     34,21 C / apukuljettaja  41,93 C, lämpötilojen erotus 7,72 C

Tuloksista näkee selkeästi, että kuljettajan puoli on apumiehen puolta kylmempi. Ihmetystä herättää myös se että, kuljettajan sivuikkinan ja keskeltä tulevan ilman lämpötila on KYLMEMPI KUIN ON LÄMMITYLAITTEELLE asetettu tavoitelämpötila. Muilla tavoitalämpötiloilla lämmityslaite toimii saman logiigan mukaisesti. Mielenkiintoisimmat tulokset sain kun tavoittelin kuljettajan ja apukuljettan puolelle samaa lämpötilaa, mutta niiden tulosten esittelyyn ei tämän palstan tila riitä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 846
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #1 : 12.02.2007, 09:31:45 »
Kiitoksia hyvin objektiivisesta raportistasi, ja valitukseni ettei asia ole korjaantunut.

Oletko ajatellut lähestyä suoraa pääpirua eli PSA:ta tässä tapauksessa? He ovat varmasti kiinostuneita tuosta 'ominaisuudesta'. Lämpötilan läppäservot ovat varmasti ehjiä, kun kerran uudesta autosta kyse. Epäilen vahvasti virheellistä softaa tässä tapauksessa.

Tiedän tuon ominaisuuden olevan todella ärsyttävä, 605 bensaturbossa oli sama vika mutta se johtui kuluneesta lämmönsäätöservosta. Puhalluksen ollessa automaatti-asennolla tämä piirre korostui. Oletko kokeillut manuaalisen säädön toimivuutta?
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19

JOPO

  • Vieras
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #2 : 12.02.2007, 12:44:32 »
En ole lähestynyt PSA:ta. Maahantuoja on vakuuttanut hoitaneensa tiedot PSA:lle. Sieltä ei ole valitettavasti apua ongelmaan reiluun vuoteen löytynyt. Mielestäni maahantuojan tehtävä/velvollisuus on hoitaa neuvottelut tehtaan kanssa. Maahantuojan organisaatiosta olen asiasta keskustellut ainoastaan ylimmän johdon kanssa.

Olen kokeillut manuaaliasetuksia, mutta en huomaa manuaali/automaatti asentojen välillä mitään toiminnallista eroa.

Itsekin epäilen vahvasti softavikaa, koska vika on samanlainen faceliftillä varutetuissa vuosimallien 2005 ja 2006 607:ssa. Edellämainittuja autoja aiemmin minulla oli 607 vuosimallia 2003 ja siinä lämmityslaite toimi moitteettomasti. Luulen, että kaikissa ns. faceliftin jälkeisissä autoissa on sama softaongelma. Maahantuoja/tehdas  evät löydä ratkaisua vian korjaamiseksi ja näin maahantuojan on pakko sanoa, että kysessä on ominaisuus. En tiedä onko ongelma samanlainen dieselautoissa ja 3 litran koneella varustetussa autossa.

Käyttäessäni autoani Vantaalla huollossa valitteli kaksi huotopäällikköä ja huoltomies autoni lämmityslaitteen epäloogista toimintaa. Autoni laitettiin huoltohallissa Peugeotin testeriin ja testerin tietojen mukaan auton lämmityslaite puhalsi kuljettajan puolelle 10-20 astetta viileämpää ilmaa kuin apumiehen puolelle. Peugeotin tersteri ei kerro lämmityslaitteen kanavakohtaista tietoa, vaan ainoastaan yhden lämpötilan kuljettajan/apukuljettajan puolelle. Testin jälkeen juttelin asiasta huoltopäällikköjen kanssa ja he olivat todella pahoillaan, kun eivät voi asian suhteen minua auttaa. He kertoivat, etten ole ainoa henkilö, joka asiasta on valittanut ja ongelma on kuulemma jo tehtaalla tiedossa. Huoltopäällikköjen kommentit vahvistivat käsitykseni, että kyseessä on softavika.

Eli minusta tuntuu, että aika suuri osa 607:n omistajista toivoo kesän tulevan ja pakkasten loppuvan. Ei ole kivaa ajella kylmällä 40 t€:n pakastimella, kun niitä saa muualta niin paljon halvemmalla.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #3 : 12.02.2007, 13:40:15 »
Onko tietoa, miten kuljettajan ja apukuskin puolen lämpöanturit sijoittuvat? Niiden antamat arvot ko. mittausten aikana olisivat mielenkiintoisia eli voiko 'ominaisuus' johtua jossain määrin kuljettajan lämpöanturin sijoittelusta, että se jostain syystä lämpenee suuremmaksi kuin sisäilma ja puhaltaa näin viileämpää.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

pukkila

  • Vieras
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #4 : 12.02.2007, 21:22:27 »
Entä jos aurinkoanturin kalibraatio on pielessä, oletko yrittänyt "hämätä" sitä? Siis se läpikuultava nuppi siinä keskellä tuulilasin alla.

JOPO

  • Vieras
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #5 : 13.02.2007, 07:43:34 »
Lämpöanturien sijaintia en ole selvittänyt. Aurinkoanturia olen yrittänyt hämätä, sillä ei ollut vaikutusta lämmityslaitteen toimintaan. Sovin eilen kauppakamarin tavarantarkastajan kanssa autoni lämmityslaitteen mittaamisesta. On mielenkiintoista saada häneltä kirjallinen raportti lämmityslaitteen toiminnasta.

JOPO

  • Vieras
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #6 : 10.05.2007, 19:40:19 »
Nyt se vastaus sitten, tuli Peugeotin maahantuojan juristi vastasi juristilleni, ettei autossani ole mitään vikaa vaan kyseessä on Peugeotin normaali ominaisuus. Huono homma, mutta minkäs mahtaa. En jaksa lähteä viemään asiaa oikeuteen, vaikka voittamisen todennäköisyys olisi kohtuullisen suuri.

ZF

  • Vieras
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #7 : 03.02.2008, 21:22:42 »
Minun 2,2 bensa vm. 2002 lämmityslaite automaattisella säädöllä/ilmastoinnilla toimii mainiosti, viime talvena ja myös tänä vuonna. Osta huoletta vähän vanhempaa mallia, face-liftihän ei paljon uutta tuonut tullessaan. Vanhemmassa on myös pienempi rengaskoko ja 406 jarruosat - käyttökulut pienemmät.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 627
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #8 : 04.02.2008, 11:12:04 »
Myös omassani vm 2001 lämmityslaite toiminut esimerkillisesti. Tähän voisi muutkin faceliftin omistajat laittaa kommentteja, onko lämmityslaite tosiaan susi uudemmissa. Vaikea uskoa.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 584
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #9 : 05.03.2009, 18:41:26 »
Edelleen olisi mukava kuulla facelift-omistajilta kommentteja. Tunnin koeajolla en havainnut mitään vikaa lämmityslaitteessa, mutta en tuota erityisemmin osannut kokeillakaan, kun en tuolloin vielä tiennyt tällaisesta viasta.

Miten muuten tuo edes yrittää säätää eri lämpötilan kuskin ja pelkääjän puolelle? Onko kuuman ja kylmän ilman sekoittavia läppiä 2 kpl omilla säädöillään? Service Boxista ei oikein selvinnyt, mutta sen mukaan säätöservoja (alennusvaihde) on 4 kpl kanavistokuvassa ja yksi puhallinekuvassa (lienee sisäkierto). 605:ssa on vain kolme: sisäkierto, ilman sekoitus ja suuntaus. 607:ssa siis ilmeisesti 2 enemmän. Oma suuntaus ja sekoitus pelkääjälle?

Jos vikaa tosiaan on, lienee säätöläpät huonosti "synkronissa". Eikös sen voisi fiksata kopeloimalla säätöservon asennontunnistusta? Nämä säätöservot ovat muuten alukuperäisenä selkeästi halvempia (123 vs. 235) kuin 406/605:n.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 40
  • 607 -07 2.2
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #10 : 05.03.2009, 22:11:42 »
Myös omassani vm 2001 lämmityslaite toiminut esimerkillisesti. Tähän voisi muutkin faceliftin omistajat laittaa kommentteja, onko lämmityslaite tosiaan susi uudemmissa. Vaikea uskoa.

Minulla tässä 2001 mallisessa on ollut samankaltaista vikaa. Ajelen pääasiallisesti kaupunkiajoa, mutta juuri lomalla ajaessani enemmän matka-ajoa, huomasin myöskin, että kuljettajan puolelta tuli kylmää ilmaa, vaikka säätö oli sama kummallakin puolella (22 astetta).

Kaupunkiajossa tätä ominaisuutta ei huomaa, kun ajoni kestää keskimäärin vain 20 minuuttia kerrallaan.

____________________
607 -01 Bensa  aj. 109 tkm

Karvis

  • Vieras
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #11 : 06.03.2009, 14:58:43 »
Omassa 2,2 dieselissä vm 2000 lämmityslaite toimii vallan mainiosti.
Turhaa vaivaa aiheuttaa vain sama asia, joka on kaikissa autoissa, joissa eri puolien lämpöä voi säätää erikseen. Kun haluaa muuttaa auton lämpötilaa niin pitää säätää molempia puolia. Yksinkertaisempaa olisi, jos molempien puolien lämpötilan voisi säätää yhdestä namikasta ja sitten olisi toinen namikka, josta voisi tarvittaessa muuttaa toisen puolen lämpötilaa suuntaan tai toiseen.

Eikös siihen saa valittua, säädetäänkö kuskin hanikasta molempia vai pelkästään kuskin puolta? Näin ainakin 407:ssa, toki sen joutuu aina muuttamaan takaisin jos tulee joku kyytiin ja haluaa kumpaakin säätää erikseen.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 265
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #12 : 05.12.2016, 08:30:13 »
Auto: 2006 607 2,2.

Autoni, samoin kuin edellisen 607:n (vm. 2005) lämmityslaite toimii aivan ihmeellisesti. Vaihdoin edellisen autoni lämmityslaitteen viasta eroon päästäkseni; maahantuojan n. viiden kuukauden epäonnistuneen korjausyrityksen jälkeen, uuteen 607:n ja tässä uudessa on täsmälleen sama vika kuin aiemmassa autossani. Tällä kertaa maahantuoja ei luokittele vikaa viaksi, vaan kyseisestä viasta tuli 607:n normaali ominaisuus. 

Vika ilmenee seuraavasti:

Kuljettajan puolen lämmityslaitteen kanavista tulee, auton lämmittyä lämmityslaitteeseen asennettuun tavoitelämpötilaan, huomattavasti viileämpää ilmaa, kun samalla lämpötila asetuksella apumiehen puolelta. Kyseistä vikaa ei huomaa lyhyen matkan ajossa, eikä lämpimällä säällä, mutta talvella pidempää matkaa ajettaessa tämä Peugeotin ominaisuus on todella häiritsevä. Ongelma ei korjaannu edes sillä, että säädän kuljettajan puolen lämpötilaa apumiehen lämpötilaa suuremmaksi, sillä kuljettajan puolen saavutettua tavoitelämpötilan => lämmityslaitye puhaltaa taas vileää ilmaa.

Mittaus:

Maahantuoja testasi ja mittasi autoni ja kommentoi kaiken olevan tehtaan asettamissa arvoissa. Järjestin itse mittauksen autolleni ja ihmettelen tuloksia analysoituani, miten autoni voi olla kunnossa. Tässä yhden osamittauksen tulos (minulla on paljon lisädataa aiheesta tietokoneellani). Laitoin sekä kuljettajan, että apumiehen puolen tavoitelämpötilaksi 20 C. Autoni saavutettua kyseisen tavoitelämpötilan mittasin kymmenen minuutin ajan lämmityslaitteen jokaiseta kanavasta tulevan ilman lämpötilaa erittäin tarkalla lämpötilan mittaamiseen tarkoitetulla erikoismittarilla. Mittaus suoritettiin normaalissa Suomalaisessa talvisäässä (- 16 C). Tulokset olivat seuraavat:

Tavoitelämpötila kuljettaja 20 C /apukuljettaja 20 C

Lämpökanavasta tulevan ilman lämpötila mittauksen aikana oli keskimäärin seuraava:

Tuulilasi kuljettaja     20,36 C / apukuljettaja 32,71 C, lämpötilojen erotus 12,35 C
Sivuikkuna kuljettaja  14,32 C / apukuljettaja 25,31 C, lämpötilojen erotus 10,99 C
Keskeltä kuljettaja     16,62 C / apukuljettaja 24,72 C, lämpötilojen erotus 8,10 C
Jalkatila kuljettaja     34,21 C / apukuljettaja  41,93 C, lämpötilojen erotus 7,72 C

Tuloksista näkee selkeästi, että kuljettajan puoli on apumiehen puolta kylmempi. Ihmetystä herättää myös se että, kuljettajan sivuikkinan ja keskeltä tulevan ilman lämpötila on KYLMEMPI KUIN ON LÄMMITYLAITTEELLE asetettu tavoitelämpötila. Muilla tavoitalämpötiloilla lämmityslaite toimii saman logiigan mukaisesti. Mielenkiintoisimmat tulokset sain kun tavoittelin kuljettajan ja apukuljettan puolelle samaa lämpötilaa, mutta niiden tulosten esittelyyn ei tämän palstan tila riitä.
Vastaampa tähän ikivanhaan ketjuun. Kyllä tämä lämppäri on pakkasella ihan toivoton kuten edellä jo mainittiin. Lisähuomautuksena vielä että kun laittaa puhalluksen tuulilasille ei lämmönsäätö toimi ollenkaan vaan kuumaa tulee, ja sitä tulee paljon, eikä lopu vaikka sisällä olisi 30 lämmintä. Montaa talvea ei tällä voi ajella.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 559
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #13 : 05.12.2016, 11:54:24 »
Ilmeisesti tarkoitat tuolla tuulilasille puhalluksella huurteenpoisto asentoa, joka valitaan erikseen yhdellä napilla? Kyllä minulla lämmönsäätö toimii vaikka puhallus on tuulilasille kun se vaan valitaan niistä kahdesta napista, joista puhalluksen voi laittaa myös vaikkapa lattialle.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 265
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Lämmityslaite ei toimi talvella loogisesti
« Vastaus #14 : 05.12.2016, 12:03:29 »
En tarkoita huurteenpoistoa, vaan juuri noita kahta nappia. Toimii se säätö minullakin sitten kun on puoli tuntia istunut 30 asteisessa autossa. Eli ei toimi reaaliajassa kuten toimi esim vanha 406 lämppäri.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07