Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 106  (Luettu 26379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiF

  • Vieras
Käyttökokemukset - 106
« : 08.03.2007, 04:01:44 »
Käyttökokemuksia 106-malleista.

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 206 tai 206 SW)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. ST, Premium tai Sport)
Polttoaine: (bensiini vai diesel)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin tilavuus ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

OP-kanava: Peugeot 106 XLD 1.5

Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.

lirva

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 106
« Vastaus #1 : 13.11.2011, 13:52:54 »
Automalli: 106 xld 1.5 diesel
Korimalli: viistoperä 5 ovinen
Vuosimalli: 1997
Varustelutaso: Perus
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: TUD5
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 320tkm mittarista josta omia 40 000km

Auto ollut työautona kohta pari vuotta, työn takia täytyy ajella yleensä eteläsuomen alueella ja siihen käyttöön ostelin. Pientä alkukankeutta oli heti oston jälkeen, kun hyytyi melkein heti kovemmilla pakkasilla. Mutta pienen korjaamokierteen kautta auto on ollut luotettava viimeisen vuoden. Kesäkeleillä moottoritiellä ja maantiellä 100km/h pintaan kun ajelee niin itsellä vie alle 4 litraa dieseliä satasella. Jos ajaa 130km/h tai paljon kaupunki pyöritystä niin on vienyt 5 litraa satkulla. Talvella kulutus heilunut 4-7 litran välillä riippuen ajosta.

Auto on suht meluisa varsinkin kun takapenkit on revitty pois ja takaosa on ihan peltipintaa pelkästään. Itse kompensoin vääntämällä mankkaa isommalle.

Kesäkeleissä ei ajo-ominaisuuksissa ole valittamista, auto on ihan suuntavakaa, eikä ainakaan itse tunnu tuulen vaikuttavan kulkusuuntaan. Talvella taas pieni auto on hieman uraherkkä ja moottoritiellä välillä tuntuu että auto ei ole ihan kuskin hyppysissä jos loskaa on enemmän. Talvella lämpöä riittää kiittävästi, lämpiää siinä missä normi bensa auto ja lämpöä riittää liiaksi asti vaikka olisi -30 astetta ulkona.

Sisätilat ovat kestäneet ajoa ihan kivasti, kuskin penkissä vasta nyt alkaa kangas antamaan periksi, penkki tosin on hieman lässähtänyt. 184 cm pituutta löytyy kuskilta ja pystyn kyllä autolla useamman tunnin ajelemaan ilman että paikat puutuu. Muutenkin ihan hyvin autolla pääsee 4 aikuista jos tarvetta on, itsellä tosin takapenkkejä ei enää ole.

Vikoja itsellä: ovien lukot talvella, virtalukko sökö, akku sökö, ajonesto sekosi, vetarit naputtaa, vaihteistonvivut irtoili, polttoaineletku vuoti, pyyhkijän vivusto sökö. Ajattelin ajella kunnes joku foorumilainen tulee ostamaan pois.

ChildOfDarkness

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 106
« Vastaus #2 : 28.11.2012, 09:28:07 »
Automalli: 106 XR 1,4
Korimalli: 3d Hatchback
Vuosimalli: 1992
Varustelutaso: Perus
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori:
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 200 000km mittarissa omia niistä n. 50 000 n. 3 vuoden aikana

Kolmas oma auto koskaan(ensimmäinen PSA), ollut ihan hyvä auto sen jälkeen kun auton ajoon sain (auto siis löytyi ilman sisustaa, rek. poistettuna jostain maaseudulta).
Parit laturit mennyt, pari kertaa vaihdettu vetareita sekä lisäksi vaihdettu moottorin kannatin kumi, alapallo, kallistuksenvakaaja + koiranluut, takaiskarit, takajarrusylinteri.
Nyt ilmennyt häikkää sähköissä, edellinen omistaja ilmeisesti tehnyt omia johdotuksia sekä pari ruoste kohtaa joista toinen C-pilarissa (syynä takalokarin puuttuminen -> rengas heittää pilarin sisään likaa joka ruostuttaa) ja toinen releboksin alla edessä. Katsastuksista meni aluksi heittämällä läpi, nyt ruvennut pomppaamaan (viimeksi ensin alapallo ja takajarrut) mutta ehkäpä 20 vuotias auto saakin kerran pompata.

Ollut kyllä huolettomia kilsoja, kahdesti jäänyt tielle ja molemmilla kerroilla ollut syy laturissa, joista jälkimmäisellä kerralla petti käytetty laturi joka vaihdettiin minun taipaleeni alussa alkuperäisen ja hajonneen laturin tilalle.
Nyt auto ollut ajosta pois kun korjaukset venyneet kun vikoja ollut enemmän ja isäni joka autoa laittaa on ollut kipeä. Mutta kyllä odotan että kärryn saa jälleen alle.

Istuimet vaihdoin alussa 106 XSI:n jakkaroihin jotka ovatkin tosi hyvät ikäisikseen, muutenkin ajoasennon saa kohtuu hyväksi meikäläisenkin varrella (n.185cm) takapenkkiläiset tosin joskus valittelevat ahtautta.
Ainoa asia minkä autooni lisäisin jos vielä olisi mahdollista olisi ilmastointi. Kesäisin on nimittäin aikamoinen sauna :D.

Marko73

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
  • Entinen Renault-mies
Vs: Käyttökokemukset - 106
« Vastaus #3 : 08.07.2015, 14:56:18 »
Automalli: 106
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: 1996
Varustelutaso: XN
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1.4
Mihin kokemukset perustuvat: 1: Aiemmin entisellä kumppanilla ollut 93 samalla koneella ollut ja 2: 1.7.2015 itselleni ostama 96 malli.
Ajomäärä: 96 mallin mittarilukema 100.000km tällä autolla noin 300km ja sillä edellisellä ehkä 20.000km

Ostin auton hiljakkoin itselleni ympärivuotiseen käyttöön ja ostopäätökseen vaikutti paljon aiemmat hyvät kokemukset samalla kone + vaihteistopaketin omanneesta muutamaa vuotta vanhemmasta 106:sta jolla tuli ajeltua noin 20.000.

Auto kulkee hyvin ja moottorin voima riittää ohitukseen ihan moottoritienopeuksissakin. Sinkulle tai lapsettomalle pariskunnalle tai ensiautoksi oikein hyvä valinta. Pienen koon vuoksi tuuli ottaa suurilla nopeuksilla koriin mutta jos ei osta autoa revittelyyn niin tuosta ei ole haittaa.

Pienempikoneisella en ole ajanut mutta epäilen sellaisen olevan vähän voimaton. Tämä 1.4:nen on oikea valinta tällaiseen autoon.

Suosittelen.
Aloitteleva Peugeot-kuski (1.7.2015 lukien)

Peugeot 106 XN 1.4 3D 1996

harjis2

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Käyttökokemukset - 106
« Vastaus #4 : 12.12.2015, 15:05:06 »
Automalli: 106
Korimalli: viistoperä
Vuosimalli: 1998
Varustelutaso: Gti
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1.6 16v
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto ja ollut nyt alla jo muutaman kuukauden jokapäiväisessä ajossa noin 5tkm takana, autolla ajettu 167tkm.

Auton ostettuani joka on ensimmäinen PSA:n auto itsellä (Honda miehenä ollut pitkään) joutusin tekemään vaihdelaatikko remontin kytkinakselin laakerin takia. Remontin jälkeen onki tullut sitten ajeltua ja täytyy sanoa, että ennakkoluulot pösöä kohtaa ovat kyllä hävinneet ja olen todella positiivisesti yllättynyt miten hyvä auto ajaa ja menemään 106 Gti pösö on ja muutamat kanssa matkustajat ovat myös yllättyneet kyseisen auton suorituskyvystä ja ei jää kyllä jalkoihin, ainut mitä kyllä usein tulee kaivattua olisi se 6 vaihde sinne lootaan :D

Mitään ihmeellisiä vikoja ainakaan vielä ole autoon ilmaantunut paitsi jotain tyhjäkäyntiin liittyvää sytytys katkosta on tullut havaittua. Autolla myös ehkä paras käyttö historia mitä olen omissa autoissa nähnyt esim. jakopää tehty 4 kertaa vaikka ajettu vain 167tkm eli on vain tulleet vuodet vastaan :)

Auto on myös yllättää sisältä päin, kun ulkoa katsoo niin näyttää pieneltä autolta, mutta kun menee sisälle niin siellä on tilaa vaikka muille jakaa ja ei tunnu pieneltä autolta ajaessa ja jopa veljeni joka on melkein 2m pitkä mahtuu hyvin olemaan autossa. Muutenkin auton ulkonäkö on mielestäni hyvä ja koriltaan sekä maalipinnalta ja ruostetta ei ole löytynyt muutakin jostain kiinnitys ruuveista eli ruosteesta ei näissä autoissa tarvitse pelätä.

Tiivistettynä: Hyvä ja helppo ajaa, sopii ihan ensi autoksi vaikka. Kulutus ei päätä huimaa noin 7-8l, halvat varaosat ja tee-se itse miehen unelma auto eli pystyy ihan koti talissa perus välineillä tekemään lähes kaiken itse! Ja pienillä muutoksilla esim pakosarja, lastu yms saa jo paljon erillaisen auton. Ei voi kun suositella! :)

matias123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Käyttökokemukset - 106
« Vastaus #5 : 27.04.2018, 10:51:53 »
Takajarrut juuttuvat, jos niitä ei puhdista säännöllisesti huoltojen yhteydessä joka 10-15 tkm ja/tai 1-2v välein. Akselimutterin irroittaminen on iso työ käsipelillä ja monasti se voi jäädä tekemättä. Vika koskee kaikkia rumpujarrullisia autoja, mutta tämän mallin takajarrut erityisesti saattavat olla herkempiä juuttumaan jos huollot jättää tekemättä. Jos tämän mallin ostaa, niin ehdottomasti vaihtoon takajarruosat sylintereineen, jos haluaa luotettavia kilometrejä. Ikääkin alkaa jo olla.

Taka-äänenvaimentaja ruostuu puhki, myös väliputki vaihdettava mädän liitoskartion takia.

Koska moottoritilaa ei ole alhaalta suojattu, on syytä avata ja puhdistaa maadoituspisteet joskus hapettumista.

Vaihdekeppi voi olla väljä jo uutena ja sen liikerata on tunnettava, ellei halua sitä vieläkin löysemmäksi.

Tässä on lujempi kori ja jos massat on laitettu, voi se edelleen olla hyvässä kunnossa. Takapyöräkotelot, ja takakontin alusta voivat olla jo pahasti ruosteessa, jos niitä ei ole aikanaan suojattu massalla.

Toisaalta yleisesti ottaen ei tässä autossa ole merkittävästi enemmän vikoja kuin muissa vastaavissa. Kannattaa varmistua, että öljyt on säännöllisesti vaihdettu, koska moottorin pitkäikäisyyteen sillä on suurin vaikutus. Jos osaa itse korjata ja huoltaa autoa, voi tällä päästä vuosia hyvinkin edullisin ylläpito kustannuksin, koska myös osat ovat halpoja. Toisaalta ikäkin alkaa jo painaa, mutta tämän viat ovat lähinnä naurettavia, jos vertaa niitä nykyautojen monimutkaisuuksiin. Sitä sitten joko rakastaa tai vihaa.