Kirjoittaja Aihe: 205/309/405 - Vikakoodien lukeminen  (Luettu 15399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anonymous

  • Vieras
205/309/405 - Vikakoodien lukeminen
« : 18.09.2004, 21:52:54 »
Pystyykö kyseisestä ruiskusta lukemaan itse vikakoodit?

Benkku

  • Vieras
Vs: 205/309/405 - Vikakoodien lukeminen
« Vastaus #1 : 19.09.2004, 21:46:47 »
Kyllä pystyy, ohjainyksikössä on ns. vilkkuvikakoodien (blink code) 'tulostus' toiminnallisuus.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 784
Vs: 205/309/405 - Vikakoodien lukeminen
« Vastaus #2 : 20.09.2004, 10:51:00 »
Käykö tämä ohje myös mono jetronicin koodien lukuun?

Vikakoodien lukuohje seuraaville järjestelmille: Magneti Marelli G5/G6/8P, Bosch MP 3.1/3.2/5.1 ja Bosch ML 4.1.

Tarvikkeet:

2m 2 napaista kaapelia (kaiutin piuha sopii hyvin)
pieni ruuvimeiseli

1. Avaa konepelti.
2. Paikallista moottoritilan vasemmassa laidassa oleva musta laatikko (voi sijaita eri paikassa riippuen konemallista).
3. Avaa kyseinen laatikko.
4. Huomaa vihreätopseli laatikon sisällä.
5. Ota topseli niin käteesi että "kolo" on alaspäin.
6. Työnnä ruuvari oikeanpuoleiseen liittimeen.
7. Kieputa piuhan toinen karva ruuvariin ja toinen karva maihin.
8. Mene johdon toisen pään kanssa autoon.
9. Laita virrat ON asentoon, älä kuitenkaan starttaa
10.Yhdistä irralliset johdon päät toisiinsä 3sec ajaksi. ja irroita ne.
11. Nyt pitäisi k-valon vilkkua ensin kerran , pieni tauko 2 vilkahdusta (eli testi alkaa).
12. Yhdistä johdot taas 3sec ajaksi jolloin tulee ensimmäinen virheilmoitus. (eli jos tulee vaikka koodi 35 niin ensin vilkahtaa 3 kertaa, tulee pieni tauko ja vilkahtaa 5 kertaa), yhdistä taas johdot 3sec ajaksi. Tätä toistetaan niin kauan että saadaan koodi 11 (testi päättyy).
13. Vikamuisti voidaan nollata sen jälkeen kun ollaan saatu koodi 11, pitämällä piuhoja 10sec yhdessä.

jos menee jossain vaiheessa ketuilleen, tai sekoat laskuissa, käännä virrat pois ja aloita kohdasta 9

koodit (riippuen järjestelmästä) ovat.

Code:
11 End test code
12 Start test code
13 Air temperature sensor
14 Coolant temperature sensor
15 Fuel pump relay feed
21 Throttle switch, idle contact (monpoint)
22 Idle speed control valve/motor feed
23 Idle speed control valve/motor
25 Variable inlet resonance L valve (ZPJ4)
26 Variable inlet resonance C valve (ZPJ4)
27 Vehicle speed sensor
31, 32 Wrong fuel/air mixture
33 Air flow or MAP sensor Throttle potentiometer (Mono-Jetronic)
34 Canister purge electrovalve
35 Throttle switch, full load contact (monopoint)
36 Oxygen sensor heating
41 Crank angle/engine speed sensor
42 Injector control
43 Anti-knock control
44 Knock sensor 1
45 Ignition coil 1(-4)
46 Turbo pressure valve
47 Turbo pressure regulator
51 Oxygen sensor 1
52 Oxygen sensor system control
53 Battery voltage
54 ECU/ECU +12V supply relay
55 CO mixture potentiometer
56 Coded alarm system (immobilizer)
57 Ignition coil 2(-3)
62 Knock sensor 2 (ZPJ, ZPJ4, ES9)
63 Oxygen sensor 2 (ZPJ4, ES9)
64 Fuel/air mixture control B
65 Cylinder sensor
71 Injector 1 (or injector control circuit in ECU)
72 Injector 2
73 Injector 3
74 Injector 4
75 Injector 5
76 Injector 6
91 Injectors (12V) feed

Disclaimer: jokainen tekee sitten omalla vastuulla.

Lähteet:

http://www.geocities.com/autopug/Diy_ecu.htm
http://www.geocities.com/autopug/ecucodes.htm
http://www.peugeotdiesel.com/ECU_Faults.html
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 205/309/405 - Vikakoodien lukeminen
« Vastaus #3 : 06.11.2004, 01:35:25 »
Kyseinen lukuohje pätee siis myös mono-jetronic A2.2:n koodien lukuun vaikka alkuperäisessä ohjeessa ei kyseistä tyyppiä ole mainittu.

Esimerkiksi 205 -90 1.4i TU3M -moottorilla varustetusta vihreä junior timer testiliitin löytyy akun ja oikean etuvalon välisestä tilasta.

Vikakoodi tuli idle switchistä (21): vikavalo tulee joskus tasaisella nopeudella ajossa päälle ja veto loppuu kuin seinään, koska ilmeisesti ruisku luulee olevansa moottorijarrutuksella kytkimen johtavuuden ollessa epämääräinen. Kytkin toimii yleismittarilla mitaten oikein, mutta ilmeisesti ei jatkuvasti.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3