Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 64986 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ace74

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #30 : 02.04.2011, 18:59:47 »
Oliohan se rojekti,mutta tulipahan vaihdettua....Pääsi vähän lorahtaa vaihteistoöljyä pihalle vetarin reiästä,enkä nyt tähän hätään saanut pösön öljyä,vaan laitoin 75w-90:stä,puolisen litraa.Ei kai tuosta kovin suurta haittaa ole,täytyy myöhemmin vaihtaa sinne uudet öljyt.
Ford Focus stw -11 1.6 TI-VCT Titanium

Ace74

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #31 : 03.04.2011, 08:55:21 »
No en ottanut fotoja,mutta homma alkaa sillä että ekax vetarin mutteri irti 36mm hylsy sopii siihen.Sitten keula ylös,raidepää irti ja tässä vaiheessa kannattaa ottaa jarrusatula ja levy irti,muuten ei mahdu pallonivel tulemaan pois.Nyt kannattaa ottaa vielä kun on vetari paikallaan niin irrottaa ala tukivarren pultti ja samalla irrottaa pallonivelen reuninmaiset torxit koska ne ei mahdu tulemaan kun se alatuki varsi on kiinni,kun on irrottanut ne alapallon pultit voi sen alatukivarren pultin laittaa takasin.Ja sitten se pallonivelen keskellä oleva pienempi torxi auki jolloin saa vedettyä olka akselia eteenpäin ja hakkaa sen alapallon irti ellei se lähde helpommin,niinkuin mulla lähti sitten se laakerin sisäkooli jää siihen olka-akseliin niin dremelli tai vastaava mä hain biltemasta se 13 euron "dremellin" oli tässä rojektissa helvatan hyvä ja sillä katkasin sen koolin ja hakkasin irti.Sitten vaan putsaa sen laakerin vastinpinnan hyvin ja sitten vaan rasvaa ja naputtelee uusi alapallonivel paikalleen ja kasaa osat kiinni.Ja jos pultteja ja muttereita ei jää yli on homma onnistunut....
Ford Focus stw -11 1.6 TI-VCT Titanium

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #32 : 24.04.2011, 22:19:11 »
Tuli tänään vaihdettua tuo alapallo ja tuskin kukaan sitä tuntiin tekee niin kuin täällä joku on väittänyt. Siis siitä aika, kun rengas irti ja lopuksi takaisin. Vaihdoin viikko sitten toisen ja siihen ostin alkuperäisen, joka maksoi 125 e ja toisen ostin Motonetista ja se maksoi 79 e. Kummatkin näyttivät olevan SKF:n laakereita ja numerot samat. Saa nähdä hajooko halvin ensin.

Siihen vaihtoon sen verran neuvoa, että se vetarin mutteri kannattaa irrottaa viimeistään siinä vaiheessa, kun jarrusatula on paikallaan, niin joku painaa jarrua, kun kierrät mutterin auki .Ja ennen kuin irrotat sen alatukivarren pultin, niin sido vetari rautsikalla kiinni, niin ei tarvitse varoa, että pullahtaa toisesta päästä ulos ja vuotaa öljyä laatikosta.

Ja varaa torx-hylsyt 14 ja 18 mm sekä torx-tapit satulan irrotukseen. En nyt muista kokoa, mutta kannattaa ostaa sarja, jos meinaa pösöjen kanssa pelata. Ja joku oli taistellut sen laakerin hylsyn kanssa ja käyttänyt dremeliä, mutta sen saa helposti pois, kun laittaa toiselle puolen vaikka moskan kyljen ja lyö vasaralla toiselle puolen, niin se halkeaa (ja kannattaa siinä vaiheessa olla lasit, kun tuppaa lentämään siruja).

Ennen kuin laitat renkaan paikalleen, niin poraa sinne uuden osan pohjaan 4,8 tai 5 mm reikä ja tee M6-kierretapilla kierteet ja kierrä rasvanippa. Rasvaa sisään ja renkku paikalleen ja homma valmis. Luulen, että vaikka laitat vain keväällä ja syksyllä nipasta rasvaa, niin ei tarvitse ihan heti uutta osaa vaihtaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #33 : 24.04.2011, 22:44:04 »
Helposti tekee rauhallisestikin tehden - tuntiin per puoli.

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #34 : 25.04.2011, 13:01:01 »
Luultavasti tarkoitat korjaamo olosuhteita,paineilma vehkeet ja auto nosturi? Ja aijemmin jo jonkun vaihtanut? Täällä kirjoittajat ja ohjeita kysyvät luultavasti käyttää perustunkkia ja hylsy/räikkäavaimia. Ja ensimmäistä kertaa tämän auton alapalloa vaihtamassa. Ja kun jarrut on auki niin yleensä nekin kannattaa putsata ja herkistellä, näyttää myös menevän herkästi poikki noi palojen johdot, teetkö tämänkin siihen tuntiin.

Minusta tuo vaihtamiseen kuluva aika ei ole tärkein vaan se minkä aikaa menee että tarvii uudelleen siihen ryhtyä, eikö näin ole? Siihen auttaa esim nuo rasvanipat. Oletko itse ne aina laittanut?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #35 : 25.04.2011, 13:08:15 »
No ihan 'kotikorjaamo' olosuhteita, jossa pelit ja vehkeet eli paine-ilmaa ja kunnon työkalut jne. käytettävissä.

Rasvanippoja en ole laittanut, vaan vaihtanut/vaihdan rasvan Dupontin Krytoxiin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #36 : 11.05.2011, 16:34:12 »
Mikä on viime aikojen katsastusmenestys alapallon osalta niillä joilla on esim. takuuna vaihdettu pari-kolme vuotta sitten uudet, mahdollisesti uusitut versiot? Kohta voisi mennä katsastuttamaan ja mietin yrittääkö selvittää väljyyksiä vai luottaako tuuriin ja/tai uuteen osaan...
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 543
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #37 : 11.05.2011, 19:01:27 »
Jos ei tunnu väljältä eikä etupää kolise,niin katsastukseen vaan. Varalta voi vielä tulostaa katsastussedälle arkistosta sen alapallon välystarkistusohjeen varmuuden maksimoimiseksi.

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #38 : 14.05.2011, 16:20:14 »
Ja jos ei vielä ole väljää ni kannattaa laittaa se nippa vanhaankin alapalloon ja rasvaa sinne niin tulee nivelelle käyttöikää lisää.

eskok

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #39 : 14.05.2011, 19:31:27 »
Mihinkä kohtaan se reikä olis porattava, ja kierre nippaa varten pyöritettävä, että siitä olisi jotakin hyötyä kestävyyden kannalta.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #40 : 15.05.2011, 01:44:58 »
Ei siihen mitään nippaa pysty laittamaan, kun kyseessä ei ole edes pallonivel.

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #41 : 15.05.2011, 14:55:41 »
Jaa,miks ei pysty?Ainakin itellä on.Otat pyörän pois ja teet sinne nivelen pohjaan n,5mm reijän jos olet varannut 6mm nippoja.Kierteet ja nippa paikalleen.
Siellä nivelen pohjan ja tapin välissä on tilaa minkä kautta rasva leviää reunoilla oleviin laakereihin.Jos laitat nipan vinoon ni pystyy rasvaa vaikka pyörä ois paikallaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #42 : 15.05.2011, 20:32:11 »
Sinänsä nerokas idea. Voisitko heittää fotolla tuon nippa-asennuksen.Tuleeko pumpattu rasva oikeasti pallon reunoilta ulos ja mitä rasvaa ruuttaat sinne? Miten käy tiivisteen, joka suunniteltu pallon (lue: neulalaakerin) tiivistämiseen? Ns. parannettu alapallo lienee tuon osalta erilainen.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2011, 20:45:26, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #43 : 16.05.2011, 16:32:23 »
Otan heti kun joskus kerkeäisin.Rasvaksi käy joku vedenkestävä vaseliini.Kun laitat rasvaa ni se tulee sielt tapin ja stefan välistä.
Nipan asennus ei ole mikään monimutkainen työ.

Timo K.

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #44 : 01.06.2011, 11:00:43 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (93 000 km).

Alapallonivelet juuri vaihdettu molemmin puolin, työ maksoi 158,40 EUR. On vissiinkin jokin standardihinta tälle työlle kun ei ollut tunteja eritelty. Alapallonivel Viescar Vaasa (Peugeot myyntiliike) maksoi 123 EUR. Toisen ostin Motonetistä hintaan 79,50 EUR säästöä 43,50 EUR (35% halvempi Motonetistä kuin Viescarilta). Jos ostaa molemmin puolin niin saa säästöä 87 EUR, aika paljon rahaa tämäkin. Motonettikin ottaa varmaankin tuolla hinnalla ihan kohtuulliset katteet omalle toiminnalleen. Ymmärtääkseni Motonetin nivel aivan sama, SKFfän valmistama, jolle on jokin patentti voimassa Euroopassa. Tutulla meni nivelet vaihtoon samanlaisessa autossa 80 000 km kohdalla.