Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 64987 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

screamer

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #45 : 02.06.2011, 18:52:24 »

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #46 : 22.07.2011, 17:39:57 »
Tässä jää ihmettelemään miten joku on rasvanipan väsännyt? En ymmärrä miten neula/kuula laakeriin ja vielä suojattuun saa rasvaa ja edes nippaa. ::)

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #47 : 23.07.2011, 11:05:53 »
SKF:n tekeleessä on sisällä avonainen rullalaakeri. Nivelen tiivistys tapahtuu ulkopinnassa olevan stefan avulla olka-akselin alapintaan koneistettua kartiota vasten. Eli rasvanipan asennus alapintaan levittää rasvan koko laakerielementtiin. Tuo e-bayn kuva ei ole samasta laakerista kuin alkuperäinen.
Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010
Ex: Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #48 : 02.08.2011, 22:09:00 »
Kyllä se sinne pohjaan käy.Sen tapin ja pohjan välissä on sen verran tilaa et sieltä rasva levittyy laakerille.

pastirol

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #49 : 06.08.2011, 02:05:03 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 Confort (168 000 km).

Katsastuksessa määrättiin oikeanpuoleinen alapallonivel vaihdettavaksi. Muistaakseni sama pallonivel on määrätty vaihdettavaksi auton ensimmäisessä katsastuksessa 3 vuotta sitten. Valitettavasti en nyt löytänyt vanhoja kuitteja tuosta huollosta, mutta mikäli muistan oikein, niin vasenta alapalloniveltä ei ole tiettävästi vaihdettu koskaan ja oikeanpuoleinen 3 vuoden välein kilometreillä 70 tkm ja 168tkm.

Motonetistä haetussa varaosassa oli pakkauksen sisällä varaosanumeroksi merkitty 3640.72, joten se lienee sama osa jonka Peugeotilta saisi kalliimmalla.

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #50 : 06.08.2011, 17:58:36 »
Hylkäsi katsastuksessa nivelen ja laitoin uuteen nipan ni katsastus mies sano et nyt varmaan kestää pitempään ku alkuperäinen.

pastirol

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #51 : 11.08.2011, 19:09:45 »
Muistaakseni sama pallonivel on määrätty vaihdettavaksi auton ensimmäisessä katsastuksessa 3 vuotta sitten.

Väärinhän minä sen muistin. Vasemmanpuoleinen alapallonivel oli vaihdettu tasan 3 vuotta sitten kilometreillä 61 tkm, nyt siis vaihdettiin oikeanpuoleinen alapallonivel ensimmäistä kertaa.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #52 : 08.11.2011, 00:06:59 »
Alapallon vaihtoohje ala plagu:

Tarvitset perustyökalut, eli normaali hylsysarjat (myös torx onhan kyseessä peugeot), tunkin jne.

Tunkkaa auto, irroita rengas jne.

Vaihe 1
Irroita raidetangonpääm pultti:


Vaihe 2
Irroita raidetangon pää: (onnistuu parhaiten esim tälläisellä: Kliketi)


Vaihe 3.
Irroita alatukivarren pitkäpultti (kuvassa mutteri jo irti), lyömällä se läpi.


Vaihe 4.
Paina alatukivartta alas ja vedä tolppaa ulospäin (älä liioittele ettet joudu vaihtamaan vaihteistonkin öljyjä) jotta pääset käsiksi alapallo nivelen torx pultteihin, avaa pultit.


Vaihe 5.
Irroita jarrusatulan "kaaren" alempi pultti (ja tarvittaessa löysennä ylempää että saat kaaren kääntymään eestä) ja poista jarrulevy (2 torxia)


Vaihe 6.
Väännä alapalloa alaspäin risa pallonivel tippuu ilman kummempaa voimaa, laakerin sisäkooli jää paikoilleen (näkyy kuvassa)



Vaihe 7.
Rälläköi sisäkooli halki, kopsauta sitä niin tippuu


Vaihe 8. Napauta uusi pallonivel paikoilleen:


Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2011, 00:13:48, kirjoittanut plagu »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #53 : 08.11.2011, 12:34:04 »
Oliko noin hyvässä rasvassa oleva pallonivel väljä? Sisäkoolikin näytti ihan sileältä vielä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #54 : 08.11.2011, 13:07:10 »
Tuohan on perinteisesti hydrannut vettä, laakeripintojen väristäkin päätellen. Rasvaksi Krytox niin ei tarvitse enää tuon kohteen kanssa jumpata.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #55 : 08.11.2011, 22:38:29 »
Kta, kyllä holo oli 5mm klonkkasi.
Eipä tullu krytoxia pistettyä, mutta ne laakerit on tuon ebay linkin mukaiset, ja niissä on kuulalaakerointi, josko kestäisivät paremmin. Tuolla oli ajettu ainakin 140tkm, aikaisemmista vaihdoista ei tietoa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #56 : 10.11.2011, 12:13:07 »
Pitääkö rälläköidä läpi asti (jolloin alla oleva tappi on vaarassa) vai auttaako että hilkulle ja sitten vähän voimaa. Ainoa paikka askaressa joka mietityttäisi itse tehdä. Ilmeisesti kuumailmapuhallin lämmittää liian hitaasti ja vähän jotta siitä olisi apua?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #57 : 10.11.2011, 12:14:29 »
läpi asti ite vedin, ja vaikka siihen tappiin tulisi jokin jälkikin niin ei sillä ole mitään merkitystä, koska eihän se ole mikään laakeripinta. Enpä jaksanut edes pohtia kuumailmapuhallinta tms.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #58 : 10.11.2011, 13:38:48 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #59 : 10.11.2011, 13:50:49 »
Miksi ihmeessä koko satula pitäisi irrottaa, tai vetarin pultti? ja miten tuo abs anturikaan liittyy asiaan?