Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 64985 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #60 : 10.11.2011, 17:01:44 »
Pitääkö rälläköidä läpi asti (jolloin alla oleva tappi on vaarassa) vai auttaako että hilkulle ja sitten vähän voimaa.

Riittää kun rälläköi viillon, railoon sitten napauttaa lyöntitaltalla, jolloin kehä halkeaa. Läpi asti rälläköintiä pitää välttää, ettei tapin pinta vaurioudu, kyseessä kun on melko rasitettu osa, jolloin muodon epäjatkuvuus voi aiheuttaa rasituksen alla tapin murtumisen.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #61 : 10.11.2011, 19:32:44 »
Pitääkö rälläköidä läpi asti (jolloin alla oleva tappi on vaarassa) vai auttaako että hilkulle ja sitten vähän voimaa.

Ei tartte rälläköidä ollenkaan. Napautus holkkiin vasaralla niin halkeaa. Silmiä kannattaa varoa kun sirut lentelee.

Miksi ihmeessä koko satula pitäisi irrottaa, tai vetarin pultti?

Navan mutterin kun irroittaa saa kunnolla käännettyä olka akselin, eikä pääse vertarin nivel pullahtaa. Raidepäätä en oo irrottanu.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2011, 19:39:07, kirjoittanut Pugi406 »

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #62 : 11.11.2011, 23:05:41 »
Napautetaanko akselin suuntaisesti vai holkin sivulta?

Siihen kolkin kylkeen tai kulmaan. Taltalla apuna käyttäen varmasti halkeaa.

IIPPO

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #63 : 21.11.2011, 21:47:12 »
Laita joku pikku moska sen holkin taakse ja lyöt toisella moskalla  toisellepuolen ni halkeaa ilman talttoja ja rälläköintiä.
Ja laita se nippa ennen kuin asennat nivelen.

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #64 : 28.12.2011, 09:56:41 »
Niin tuli hylky katsastus inssiltä joulun alla vasemman puolen alatukivarren ulompaan niveleeseen 63,500 km ajettuun. Ostin nivelen Oulusta tarvikeliikkeestä hinta nettona 60€. SKF valmistama,oli sama numero sarja kuin alkuperäisessä. En laittanut rasvanippaa, näytti niin onnettomalta poterolta että mietin pitäisikö laittaa vedenlasku reikä pohjaan sillä rasvaa oli hyvin, mutta vesi oli tehnyt tehtävänsä. Hyviä ohjeita noudattamalla nivelen vaihto onnistui, hosua saa jos tuntiin vaihtaa ja sisäkooli halkeaa kun siihen lyö terävästi.Laitan muutaman kuvan mukaan. :-\

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #65 : 28.12.2011, 10:44:45 »
Sinne pitäisi laittaa kunnollinen rasva. Dupont Krytox ja laakeri saa vaikka uida vedessä. Rasvanippa ei mitään auta, rasvan ollessa vettä keräävää ja vierintä-elimen pinnalle päästävää.


lauri

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #67 : 06.06.2012, 05:52:48 »
Rohkea rokan syö, eli ajattelin kokeilla tuota alapallon vaihtoa itsekkin. Harmi vaan että käyttäjä plagun kuvat ei näy enää kun niille voisi olla tarvetta. Ja plagu on vielä vierailija niin ei voi laitta YV:tä. Eli jos lueskelet tätä niin laitaisitko kuvat uudestaan foorumille, kiitos  ;D .

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #68 : 06.06.2012, 07:41:19 »
Menestystä urakkaan. Torx hylsy nivelen pultteihin ja vetoakselin mutteriin vaatii kunnollisesti vääntävät työkalut. Lisää ohjeita YV:llä joko minulta tai ATSilta. Ihailtiin vierestä, kun Tonis ja´ 2.asentaja meukaroi nivelet kuntoon  ;) 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #69 : 06.06.2012, 09:16:06 »
Nivelen vaihto ei ole kovinkaan hankala, kunhan pitää huolen siitä ettei vetoakseli pääse vaihdelaatikon puolelta perääntymään, koska sit tulee laatikosta öljyt pihalle. Tolpan kiinnittäminen alatukivarteen on hankalin juttu, koska etutolppa pyrkii aina työntymään itseesi päin ja siihen tarvitaan raakaa voimaa työntämään tolppaa tai sit vaikka narua hyödyntäen vetää tolppa tukivartta kohti. Itse tein noin. Sit semmoinen juttu alapallonivelestä että tilasin täältä http://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-407-LOWER-BALL-JOINT-PETROL-DIESEL-ALL-MODELS-3640-69-/360428066401?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3A407&hash=item53eb2fd661 nivelen ja huomasimpa sellaisen seikan, että laakerina oli tavallinen 6205-2rs laakeri eikä neulalaakeri kuten alkuperäisessä on  ::) eli jos tämä nivel toimii niin eihän se ole kuin vaihtaa 6205 laakerin rikkoutuneen tilalle ja säästää rahaa  :D

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #70 : 06.06.2012, 13:02:35 »
...jos tämä nivel toimii niin eihän se ole kuin vaihtaa 6205 laakerin rikkoutuneen tilalle ja säästää rahaa  :D

Neulalaakerointi on valittu ihan kuormitusteknisistä syistä, yksirivinen kuulalaakeri ei kauaa kohteessa kestä. 'Säästät' siis väärässä paikassa, laittamalla kiinan kopion. Osan laadusta ei kannata tinkiä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #71 : 09.06.2012, 08:57:12 »
Harmittavaa on toki myös se, että nuo heikommin kestävät halvalla toteutetut tarvikeosat tulevat entisestään pahentamaan ko. alapallonivelratkaisun mainetta. Jollei kerran neulalaakeroitukaan osa kestä riittävän pitkään, niin noita hajonnee vielä useammin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

paki

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #72 : 09.06.2012, 11:49:43 »
Osan laadusta ei kannata tinkiä.

Tämä on totta ja vaihdoin alapallonivelen mallia motonet, mutta tilasin mielenkiinnon vuoksi kun oli sen verran edullinen ja kyllä se halpis osa tulee käyttöön sitten kun on sen aika. Mitä osan hintaan tulee niin mielestäni se on alapalloniveleksi kohtalaisen arvokas (80€).  No mitä sit muihin hintoihin tulee niin edullisin 6205 laakeri maksaa noin 5€ ja sit ehkä vastaava neulalaakeri jonka löysin traktori osista olkatapin laakerina maksaa 38€ ja tämä nivel mallia motonet 80€. Työn osuus on itse vaihdettuna. Kestävyyksistä en ala kiistelee. :)

juhape

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #73 : 26.06.2012, 19:20:14 »
Vaihdoin eilen tuohon omaan 407 Coupeen vasemman alapallon. Vanha oli kyllä tosi väljä ja ihan ruosteessa sisältä. Ajettu on 70tkm. Ihmeen vähän sitä ajossa huomas. Ei vedelly mihinkään eikä kolissu kuin sopivan terävissä kuopissa.
Vaihto on suht helppo. Sidoin varmuudenvuoksi vetarin rautalangalla ettei vaan laatikosta tule öljyt ulos. Muutenhan tuo onnistuu nosturin nokassa helposti kun on sopivat hylsyt ja avaimet.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #74 : 16.08.2012, 12:11:37 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (käyttöönotto 9/2006, 170 000 km).

Alapallot katsastuksesta läpi, alkuperäiset vaihdettu takuuna lukemassa 70'000km joskus noin 3,5 vuotta sitten.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207