Kirjoittaja Aihe: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 10589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

risto60

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti (bensiinikäyttöiset mallit)


Auto: 1997 406 1,8 (XU7JP4).

Tyhjäkäynnin epätasaisuuden lisäksi ongelmana oli tasaisesa ajossa pienillä kierroksilla selkeästi havaittava nykiminen. Käytin tankkiin laitettavaa polttoaineen ruiskutusjärjestelmän puhdistusainetta. Tankillisen ajon jälkeen oireilu oli lähes täysin poistunut.

tomi

  • Vieras
Lainaus käyttäjältä: jusuippi
Ei ole vielä tyhjäkäynnin nytkynnän syyt selvinnyt. Olen huomannut että kylmänä  kun auton tyhjäkäynti on n. 1000 rpm nytkyntä on todella kovaa. Vastaavasti 750-800 rpm nytkyntä ei juuri tunnu. Sitten lämpimänä auton tyhjäkäyntikierrokset on noin 700 rpm ja nytkyntä tuntuu jälleen.

Samoin tasaisilla kierroksilla ajettaessa n.2000 rpm nykii jatkuvasti, esim. 60 km/h nopeusrajoituksella ei voi ajaa 4-vaihteella. Samoin jos ajaa 1000 rpm kierroksilla nykii rajusti.

Auto: 2002 406 ST 2,0.

Itsellä tuo "hytkyminen" poistui, kun vaihdettiiin hydrauliset venttiilin nostimet. Aluksi viaksi testerit antoivat puolan rikkoontumisia (2 kpl). Moottorista hävisivät tehot ja ajotietokoneeseen ilmaantui teksti "ANTIPOLLUTION FAULT". Assistance-palvelun käyttö kahteen kertaan ilmeisesti vakuutti huollon, ettei vika olekaan puolissa.

Benkku

  • Vieras
Lainaus käyttäjältä: 406
Kokeile ensin puhdistaa tyhjäkäyntimoottori ennen vaihtoa.

Nimenomaan - yleensä syynä säätimen likaisuus, joka aiheuttaa karan tmv. liike-elimen takertelun.

Peuge

  • Vieras
Mulla oli se tyhjäkäyntiongelma joku aika sitten ja lopulta syy löytyi laturista joka sitten vaihdettiin. Vikaa haettiin mm. tyhjäkäyntimoottorista, tulpat ja tulpanjohdot vaihdettiin eikä auttanut kunnes lopulta se laturin viallisuus paljastui. Moottori alkoi sammuilla liikennevaloissa ja diagnostiikkavalo syttyi. Vika ilmeni hyvin epäsäännöllisesti.

K3

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 406 GW 2,0.

Auto oli Automaassa, ei kuulemma mitään vikaa, pistettiin tulpat vaihtoon. Seuraavana aamuna kylmästartti, OK niin kauan, kun en koskenut kaasuun. Samantien ikäänkuin olisi "ryyppy" kadonnut kierrokset tippuivat 700 ja alkoi tuo vilkutus, antipolution ja vuoroin catalytic, sitten liikkeelle ja auto oli tehoton. 15 km ajoa, auto parkkiin n. 30 minuutiksi, jonka jälkeen taas olivat tehot ja käynti OK.

Ratkaisu:

Vikana olivat hydrauliset nostimet, jotka menivät maahantuojan takuuseen.

405Gli

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2000 406 2,0 ST.

Ensimmäisellä testikerralla ei missään anturissa ollut mitään vikaa. Kaikki arvot kohdallaan. Salaisuus oli se, että kone oli lämmin. Asentaja pyysi tuomaan auton pajalle päiväksi niin, että arvot voitaisiin mitata kylmästä moottorista. Epäili oireiden perusteella puolavikaa. Ja aivan oikein, kylmänä tehdyissä mittauksissa selvisi, että puola lyö läpi eli on sökö. Läpilyönnin huomasi helpoiten pakoputken put put-äänistä, sekä koneen/koko auton tärinästä.

Täytyy lähteä kysymään huomenna Citroen-kaupasta puolan hintaa, Laakkosen hinta lienee siis se ~140 euroa?

Osa 2:

Nonniin, tämä ongelma on muuttumassa yhä vain mystisemmäksi! Kuten mainitsin, auto oli monenlaisissa testereissä kiinni ja oskilloskooppi paljasti puolan läpilyönnin. No, puola vaihdettiin uuteen, mutta "nytkyntä" säilyi.

Tänään uudelleen auto testaukseen ja sama tulos; puolassa näkyy edelleen selvä läpilyönti yhden pytyn kohdalla. Siis uudella puolalla. Tuli mieleen, että puolan mukana ei tullut uusia niitä puolan ja tulppien välille tulevia kumilutteroita joissa on jousi sisällä. Otin lutterot irti, mutta ei niissä jousissa mielestäni mitään erikoista ollut. Entäs sitten... Asiassa on edistytty sen verran, että vika on todennäköisesti jossain sytytyspuolella, kai.

Asentaja kertoi, että puolan läpilyönnin aikana kone tärähtää selvästi, samoin kuskin paikalla ollut apulainen huomasi kyseisen tärähdyksen selvästi. Ja edelleen samaan aikaan pakoputkesta siis kuuluu se put-ääni.

Onko tämä vika nyt pystytty rajaamaan vain 2-litraiseen facelift-malliin? Haynesin kirjan mukaan fl-mallien 2-litraisessa koneessa on Magneti Marelli 4.8P-sytkä (muissa Bosch tai Sagem).

Osa 3:

Jaaha, aikaa on kulunut muutama kuukausi siitä kun lupasin selvitellä pösön "nytkymistä". Autolle on nyt sen jälkeen tehty kaikenlaista ja pikku hiljalleen vika alkaa selviämään. Vikaa eri paikoista tutkittuani päätin kokeilla Forten Fuel system cleaneria, josko vika olisi esim. suuttimissa. Satuin olemaan vahingossa oikeassa. Vika korjaantui itse asiassa yllättävän hyvin Forten aineella, mutta ei kokonaan.

Seuraavaksi vaihdoin bensansuodattimen, joka osottautui siinä mielessä hyväksi teoksi, että vanhan suodattimen sisällön perusteella sitä ei ehkä ollut vaihdettu ikinä. Tämäkään nyt ei vikaa juuri korjannut, mutta koska Forte paransi auton käyntiä, päätin viedä auton merkkihuoltoon, jossa erittäin ystävällinen asentaja kertoi, että heidän laitteillaan voidaan tarkistaa, ovatko suuttimet kunnossa.

Käytin siis tänään pököttiä Laakkosella, ja se reissu kannatti. Ensimmäiseksi ukko katsoi, että koska autoon ei ole koskaan päivitetty moottorinohjauselektroniikan softaa, se kannattaa päivittää ja näin tehtiin. Uudella softalla auto mm. käynnistyy paljon nopeammin(startti ei pyöri yhtä pitkään kuin ennen) ja on muutenkin ajossa, esim. moottorijarrutuksen alkaessa/loppuessa miellyttävämpi. Sen jälkeen autoon kytkettiin tietokoneboksin ja auton välille jokin testilaite joka puolestaan kytkettiin asentajien kutsumanimeltään "helmitauluun". Vielä OBD-pistokkeeseen tietokone kiinni, ja asentaja oli valmis tutkimaan happianturista(kyllä, lambdasta), onko suuttimissa likaa.

Tietsikassa oli esimerkkikuva, joka näytti millaista käyrää auton pitäisi piirtää(näytti suunnilleen sinikäyrältä). Auton piirtämä käyrä ei ollut kuitenkaan lähellekään esimerkkikuvan kaltainen ja siinä näkyi tämä kuuluisa "nytkyntä" juuri niinä hetkinä kun moottori tärähti. Tuossa vielä kuva testilaitteesta. Tosin tietsikka ei näy. Kuulemma tämä lambdan kautta katsottava mahdollinen suutinten likaisuus on keksitty vasta reilu vuosi sitten. Vika on kuulemma ainoastaan EW-koneissa, koska vanhemmissa on ollut metalliset suuttimet.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tämä oli huojentava tieto, koska vaikka uusia suuttimia ei kannata ostaa(~150 e/kpl) niin etelä-suomessa on kuulemma paja, joka tekee suutinten ultraäänipesuja. Neljan suuttimen pesu maksaa kuulemma kaikkien kulujen kanssa suunnilleen saman verran, kuin pösöllä yksi uusi suutin.

Tämän päivän kustannukset olivat: softapäivitys 40 e ja suutintarkistus 60 e.

Ratkaisu:

No niin, nyt pösö taas kulkee moitteettomasti, mutta oli se työn ja tuskan takana!

Lähetin nimittäin nuo suuttimet Alppilan autohuoltoon, kuten kirjoitin aiemmin. No, ei siinä mitään, pojat pesivät suuttimet ultraäänipesurilla ja lähettivät takaisin. Laitoin ne paikalleen, ja käynnistin auton...mutta auto ei meinannutkaan lähteä millään käyntiin. Sai sahata tosissaan pitkään ja bensa haisi kun sain pökön käyntiin. Lisätään tähän, että auto kyllä kävi ja kulki nyt suht. hyvin, mutta käynnistyvyys oli surkea. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että ennen suutinten pesuun lähettämistä auto lähti hyvin käyntiin.

Koska autolle ei oltu tehty mitään muuta kuin irrotettu suuttimet, täytyi siis vian olla niissä. Annoin auton käydä vähän aikaa, jonka jälkeen irroitin bensan jakotukin, jossa suuttimet siis olivat edelleen kiinni, ja mukavaksi yllätykseksi huomasin, että suurin osa suuttimista vuotaa. Alppilan testiraportin mukaan 2 suutinta oli vuotanut ennen pesua, mutta pesun jälkeen kaiken piti olla ok.

Soitin Alppilaan, ja pyysivät lähettämään yhden vuotavan suuttimen takaisin testiin. Sitten Alppilasta tuli puhelu: "Ei tämä suutin vuoda yhtään, kokeiltiin kovemmillakin paineilla". Just joo! Kysyin, että testaatteko suutinten mahdolliset vuodot bensalla? Vastaus:"Ei, mutta kyllä sen vuodon pitäisi näillä meidänkin aineilla näkyä. No niin pitäis joo... Mitään alennusta/korvausta ei siis sieltäpäin tullut, koska "suutin on täysin kunnossa".

No, ei auttanut muu kuin ostaa Citroen-kaupasta pari uutta suutinta. Kun vaihdoin kaksi vanhaa suutinta uuteen, kokeilun jälkeen huomasin, että käynnistyvyys parani vähän, mutta kaksi jäljellä olevaa suutinta vuotaa entistä enemmän, koska uudet suuttimet eivät vuoda, ja näin vanhojen vuoto näkyy entistä helpommin. Lopputulos on se, että kaikki 4 suutinta vuotivat enemmän tai vähemmän ja tällä hetkellä mulla on koneessa 4 uutta suutinta, mutta kyllä käynnistyy ja nyt kulkee hyvin, eikä nytkynnästä tyhjäkäynnillä eikä nykimisestä ole enää tietoakaan. Mutta eipähän tämä mies ainakaan enää IKINÄ lähetä suuttimia pesuun, sillä ne saattavat tulla huonompina takaisin.

Tuli vaan mieleen, että voisiko olla niin, että koska polttoaineensuodatinta ei oltu ensimmäiseen kuuteen vuoteen vaihdettu, se saattoi aiheuttaa suutinten likaisuuden? Toinen kysymys, johon en ole keksinyt vastausta, on se, että miksi suuttimet eivät vuotaneet ennen pesua, vaan vasta pesun jälkeen?

Pääongelma oli siis puhdistuksen jälkeen se, että suutinten rei'istä pääsi vuotamaan melkein koko jakotukin bensa jonnekin imusarjan uumeniin alle puolessa tunnissa. Kun irroitti lohkosta suuttimet tukin kanssa, näki miten bensaa melkein valui suutinten päistä.

Tästä oli seurauksena se, että konetta sai sahata käyntiin ~5 sekuntia, jos moottori oli ollut sammuksissa yli 15 minuuttia. Täytyy kyllä sanoa, että en enää ikinä irroita yhdestäkään autosta suuttimia, ellei ole aivan pakko. Sen verran v-mäistä puuhaa.

Geronimo

  • Vieras
Ongelma:

Meillä oli samankaltainen ongelma 406 -98 kanssa. Vaihdoin bensansuodattimen, tulpat, jonkun ilmantunnistimen, putsasin kontakteja liittimistä yms. mutta ei auttanu. Auto vaelteli tyhjäkäynnillä aikamoisesti ja ajoittain kierrokset häipyi kokonaan hetkeksi esim. maantieajossa 40-100km/h.

Ratkaisu:

No vihdoin löytyi vika; imusarjan alta löyty MAP-anturi, jossa vika oli. Kerää tohon imusarjan alaosaan huohotusöljyä senverran että tunnistin öljyyntyy/likaantuu helposti ja aiheuttaa ko. ongelmaa. Auttoi kun puhdisti tunnistimen muutamankerran ja joka puhdistuksen jälkeen käynti tasaantui siksiaikaa kun taas likaa pukkas siihen. Merkkiliikkeestä saa uusitun tunnistimen ja johtosarjan joka ei pitäisi likaantua yhtä helposti, hinta oli n. 100e. Vielä ei meille ole vaihdettu kun halvemmaksi tulee puhdistella silloin tällöin.

Benkku

  • Vieras
Miksi niin monessa ew10-moottorissa vuotavat suuttimet? Ei niitä yleensä muissa autoissa vaihdella?

Kyllä näissä monireikäisissä suuttimissa nykyään merkistä (niin auton kuin suutin valmistajankin) riippumatta on enemmän ongelmia kuin takavuosien yksireikäisissä neula/kartiokara tiivistysratkaisuissa.

Eikä asiaa auta pienehkö linjapaine, joka ei 'kunnolla avita' tiivistymistä. Toisaalta kontaminaatiohan tuon tekee eli kertynyt 'hiilivetykarsta'.