Kirjoittaja Aihe: 106 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto  (Luettu 9060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taky

  • Vieras
106 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« : 02.08.2007, 07:39:10 »
106:n TU3 koneella, viisivaihteinen laatikko, tyyppiä ei tiedossa, näkyy tippaavan vaihdelaatikosta öljyä vetoakselin stefasta, kuljettajan puolelta.

Onko vaihtohommassa jotain eritysistä?

Vai meneekö perinteisesti,
-rengas pois,
-vetoakseli navasta irti
-alapallo+raidetanko irti, jotta saa vetoakselin pois paikoiltaan, vai myötääkö etutolppa niin paljon stefan saa vaihettu ilman vetoakselin navasta irroitusta
-vanha stefa pois
-uusi tilalle
-kasaus päinvastoin kuin irroitus?

AnttiF

  • Vieras
Vs: 106 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #1 : 29.05.2008, 15:47:06 »
Myös vaihteistoöljyt pitänee tuossakin automallissa tyhjentää ennen vetoakselin irrottamista vaihteistosta, muuten öljyt tulevat sitä kautta ulos.

Vetarin stefan kun vaihtaa niin mallista riippumatta kannattaa jokaiseen autoon vaihtaa samalla kertaa vaihdeöljyt, eli vanhat tervat vaan aluksi pihalle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Vetoakselin öljytiivisteen vaihto
« Vastaus #2 : 29.05.2008, 15:52:31 »
Ainakin vasemman puolen (kuljettajan puoli) vetoakselin öljytiivisteen vaihtaminen onnistuu ilman vetoakselin irrottamista navasta. Ohjeet lyhyesti (esimerkkiauto: 2000 106 1,1, TU1M+, MA5):

1) Nosta auton etupää ylös (kohteena oleva puolikin riittää).

2) Tyhjennä vaihteistoöljyt (muuten vetoakselin aukosta tulee ulos n. 1,5 litraa kokonaismäärästä 2,0 litraa).

3 a) Mallit, joissa kallistuksenvakaajatanko kiinnittyy joustintukeen: irrota yhdystanko joustintuesta.

3 b) Mallit, joissa kallistuksenvakaajatanko kiinnittyy alatukivarteen: irrota vakaajantanko alatukivarresta.

4) Irrota raidetangon pään pallonivel joustintuesta. Kierrä ensin mutteri melkein irti ja käytä sen jälkeen pallonivelen irrotustyökalua tai naputa nivel irti varovasti vasaralla. Irrota mutteri ja aluslevy ja lopulta nosta pallonivel irti joustintuesta.

5) Irrota alapallonivel joustintuesta. Huomaa pultin ja mutterin asennussuunta (pultin kanta auton etupäähän). Pallonivelen akselin saa kammettua irti joustintuesta painamalla alatukivartta esim. sopivalla metallitangolla. Yksin suoritettuna tämä onnistuu helposti istuma-asennossa, painaen tangon toista päätä jalalla ja toista kädellä. Vapaaksi jäävällä kädellä voi ohjata joustientuen sivuun.

6) Vedä vetoakseli irti vaihdelaatikosta (joustintuki liikkuu nyt riittävästi sivulle) ja tue se niin, ettei se roiku vapaana.

7) Irrota öljytiiviste vaihteistosta esim. isolla ruuvimeisselillä kampeamalla tai tähän tarkoitukseen suunnitellulla ulosvetäjällä. Voit myös kiertää tiivisteen reunaan ruuvin ja vetää tiivisteen sen avulla pois, mutta varo kuitenkin vahingoittamasta ruuvilla tiivistepesää. Huomioi tiivisteen asento (lähinnä asennussyvyys verrattuna pesän ulkoreunan tasoon), jotta osaat asentaa uuden tiivisteen oikein.

8) Puhdista pinnat huolellisesti ja sen jälkeen voitele ne rasvalla. Myös öljytiivisteen huulet pitää rasvata.

9) Asenna uusi öljytiiviste naputtelemalla se varovasti paikalleen sopivaa työkalua käyttäen. Tähän tarkoitukseen sopii esim. iso hylsy, kunhan voima kohdistuu öljytiivisteen ulkoreunan kovaan metalliosaan. Aluksi voit naputella tiivistettä pesäänsä myös sopivan metallilevyn (esim. tiivisteen levyinen lattarauta) tai puukappaleen avulla, kunhan huolehdit siitä, että tiiviste uppoaa tasaisesti (naputtele kevyesti eri kohdista). Lopuksi pitää kuitenkin käyttää esim. hylsyä, koska tiiviste uppoaa hieman pesän ulkoreunaa syvemmälle (n. millimetrin verran). Tiiviste on kohdallaan, kun se on tasaisesti pesän takareunan seinämää vasten. Älä yritä väkisin lyödä tiivistettä tätä syvemmälle, muuten se vaurioituu.

10) Puhdista ja rasvaa vetoakselin pinnat ja työnnä vetoakseli takaisin vaihteistoon varoen tiivistettä.

11) Kiinnitä alapallonivel akselistaan alatukivarteen (käytä uutta mutteria) ja huolehdi siitä, että pallonivelen suojapelti tulee oikeaan asentoon (pieni kohdistusväkänen uraan). Asenna pultti oikein päin eli kanta auton etupäähän. Kiristä oikeaan momenttiin (50 Nm).

12) Kiinnitä raidetangon pään pallonivel joustintukeen käyttäen uutta mutteria (kiristysmomentti 45 Nm).

13 a) Mallit, joissa kallistuksenvakaajatanko kiinnittyy joustintukeen: kiinnitä yhdystanko joustintukeen käyttäen uutta mutteria (kiristysmomentti 30 Nm).

13 b) Mallit, joissa kallistuksenvakaajatanko kiinnittyy alatukivarteen: kiinnitä vakaajantanko alatukivarteen (kiristysmomentti 25 Nm).

14) Kiinnitä tyhjennystulppa käyttäen uutta tiivistettä. Täytä vaihteisto uudella öljyllä (esimerkkitapauksessa tilavuus 2,0 litraa). Täyttö olisi hyvä suorittaa auton ollessa suorassa tasaisella alustalla ja jotkut ohjeet suosittavat tason tarkistusta pienen ajolenkin päätteeksi. Mutta mikäli vaihteisto on kokonaan tyhjennetty vanhasta öljystä ja oikea täyttömäärä on tiedossa, voinee siihenkin luottaa. Täyttö- ja tyhjennystulppien kiristysmomentti on 25 Nm.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2012, 12:17:40, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info