Kirjoittaja Aihe: Projekti 305  (Luettu 2996 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Projekti 305
« : 04.08.2007, 10:59:39 »
Eli kuten palstalla toisessa aiheessa tulikin jo ilmi, viikko sitten pihaan ilmestyi tuo Peugeot 305 Cristal -88. Nyt on ensimmäiset tutkailut tehty menopelistä ja korjaustoimenpiteitä selvitelty.

Tähän asti löydetyt viat:

Eilen katkesi pakoputki suurinpiirtein keskeltä auto. Takapönttö hohtaa uutuuttaan mutta etuputkea oli jostain syystä korjailtu mielenkiintoisin tavoin:

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813404&openCard=true

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813405&openCard=true

Ruostetta ei paljoa autosta löydy, mutta takontissa on ikävä reikä päässyt ilmestymään. Hiekka on kerääntynyt jostain auton alta ja ruostuttanut reiän:

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813346&openCard=true

Maalipinta sinänsä on hyvässä kunnossa, mutta lakka on ikävästi päässyt hilseilemään:

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813398&openCard=true

Ainoita isompia ruostevaurioita maalipinnassa:

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813347&openCard=true

Konepelti tulee menemään uusiksi:

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813401&openCard=true

Ja lisäksi pientä fiksattavaa:

http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813400&openCard=true
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813340&openCard=true
Kattoluukun kohdalta kattoverhoilu myös hieman repsottaa, mutta siitä ei vielä olekaan kuvaa.

Itse sydän näyttää toimivan loistavasti, onhan mittarissa vasta 175 tkm:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813399&openCard=true

orkkisvanteet on aina tyylikkäät:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813402&openCard=true

Plyyshiverhoilu on kuin uusi:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813344&openCard=true

Lattiverhoilu ei häpeä uusillekaan autoille:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813341&openCard=true

Kojelauta on tosi ryhdikkäässä kunnossa:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813342&openCard=true

Tämä menee ehkä vaihtoon 
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813343&openCard=true ;D

Siinä vielä pörriäinen koko komeudessaan:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813406&openCard=true

Lisää tietoa ja kuvia kun saadaan autolle ekat huollot tehtyä  :)
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: Projekti 305
« Vastaus #1 : 04.08.2007, 11:47:07 »
Nuo alkuperäiset bensaletkut kannattaa vaihtaa pian, ettei auto syty palaamaan. :-) Lienevät sisältä melko mureaa tavaraa jo...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

306diesel

  • Vieras
Vs: Projekti 305
« Vastaus #2 : 04.08.2007, 13:07:43 »
Toi soitin on hieno!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 111
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Projekti 305
« Vastaus #3 : 04.08.2007, 18:26:05 »
Tiedossa olis vielä vähän lähempää Hesuksen syntymää oleva soitin jos tarviit ;D ;D

Muuten on kyllä ikäiseksieen kohtuullisen siisti peli, ei paikkapaikoin häpeä uudelle.

Onneksi Rekkari ei ole Tuplaveellä
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

taimen

  • Vieras
Vs: Projekti 305
« Vastaus #4 : 04.08.2007, 18:28:51 »
Lainaus
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531813400&openCard=true

Mullakin oli 405:sta toi haitariputki siellä konehuoneessa aika kauheassa kunnossa. Onneksi saa halvalla noita ja omastani ainakin kulku tasottui hieman kun ei ollut enää reikiä :)

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: Projekti 305
« Vastaus #5 : 04.08.2007, 20:08:55 »
eli kaikki nuo kuvissa näkyvät viat on kyllä tarkoitus korjata, pakoputki sekä nuo konetilan "letkut" ovat tässä kuussa listalla   ;D
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Projekti 305
« Vastaus #6 : 05.08.2007, 11:56:18 »
Kannattaa tarkistaa ne takajousen yläpään kupit joissa iskari kiinni, ne yleensä ruostuu tohjoksi ja sitten irtoaa koko iskari yläpästä. Nyt niitä kuppeja varmaan vielä saa eli kannattaa hankkia. Kun ne kunnolla suojaa niin kestävät kyllä hamaan loppuun...

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 487
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Projekti 305
« Vastaus #7 : 05.08.2007, 12:53:16 »
Mullakin oli 405:sta toi haitariputki siellä konehuoneessa aika kauheassa kunnossa. Onneksi saa halvalla noita ja omastani ainakin kulku tasottui hieman kun ei ollut enää reikiä :)

Vääntöä tai tehoa tulee myös lisää kun tuo putki on ehjä, sillä silloin moottori saa viileämpää ilmaa. Ainakin 309:ssä ero oli huomattava.

Kannattaa tarkistaa ne takajousen yläpään kupit joissa iskari kiinni, ne yleensä ruostuu tohjoksi ja sitten irtoaa koko iskari yläpästä. Nyt niitä kuppeja varmaan vielä saa eli kannattaa hankkia. Kun ne kunnolla suojaa niin kestävät kyllä hamaan loppuun...

Tämäkin on totta 305:n kohdalla.
Peugeot RCZ HDI FAP

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: Projekti 305
« Vastaus #8 : 06.08.2007, 07:48:02 »
Kiitoksia kaikille tähän asti tulleista vinkeistä, pidetään kaikki mielessä  :)
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: Projekti 305
« Vastaus #9 : 06.08.2007, 09:11:25 »
Vielä lisäksi, takatukivarret kannattaa uittaa öljyssä, siis sisäpuolelle reilusti jotain öljyä, esim. tavallista moottoriöljyä. Ne ruostuu niistä ajan mittaa ja nimenomaan sisäpuolelta. Ulkoapäin täysin terve tukivarsi saattaa olla sisältä aivan mätä.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: Projekti 305
« Vastaus #10 : 07.08.2007, 18:39:17 »
nonniin, ekat huoltotoimenpiteet "pienokaiselle" tehty:

Ilmansuodattimen vaihto, vanha oli hieman reissussa rähjääntynyt:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531884159&openCard=true

Uudet tulpat:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531884162&openCard=true

Uusi putki sokaisee silmät!:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531884160&openCard=true


Hieman ruuvailin kojelautaa paremmin, kun entinen omistaja oli jättänyt sen näin:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?
method=open&moId=8143010478531884166&openCard=true


Uutena vikana selvisi että "ryypytysvedin"(kuten 305:sen ohjekirjassa rikastinta joskus kutsuttiin  ;D) irtoaa paikastaan aina kun sitä käyttää:
http://www.kuvaboxi.fi/selectMediaObject.html?method=open&moId=8143010478531884164&openCard=true

Eli tarvitsisi löytää tuohon ryyppyyn uusi muoviklipsu. Ja ensi viikolla tuleekin autoon kokonaan uusi pakoputkisto...
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 487
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Projekti 305
« Vastaus #11 : 07.08.2007, 19:22:42 »
Näköjään Lakeuden Auton (LA) myymä auto alunperin.
Peugeot RCZ HDI FAP

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: Projekti 305
« Vastaus #12 : 15.08.2007, 08:29:49 »
Päivitystä projektiin:

Nyt on uusi putkisto alla, katkenneen tilalla, kuva kylläkin hieman epäselvä. Soitin vaihtui myös Pioneerin perus Mp3 -soittimeen, joka onkin varmaan ainut ei orkkiksen näköinen osa autossa. Kattoluukun vieressä roikkuvan verhoilun korjailin kumitiivisteellä. Auto sai myös ensimmäisen pesunsa uudella omistajalla sekä luontevasti Peugeot FAQ tarran  ;D Ton kuvaboksin linkitys ei kunnolla toiminut, joten työvaiheiden kaikki kuvat saa alla olevasta linkistä.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/26o6u+el-capitan-projekti-305.html

Autossa oli myös pientä käynnissäpysymishäiriötä eilen, olisiko johtunut siitä kun auto seisoin reilun viikon odottaen uutta putkistoa. Eli startatessa joutui sahaamaan ja hitaasta vauhdista kiihdyttäessä sammui koko ajan. Annoin sitten kunnolla kenkää vanhalle herralle ja johon käyntihäiriöt katosivat. Starttauskin onnistuu avainta näyttämällä.
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: Projekti 305
« Vastaus #13 : 08.09.2007, 16:38:26 »
Nyt on autoa muutama viikko testattu ja hyvin on toiminut. Ainoa uusi ilmennyt vika on että öljyä pääsee jäähdytysnesteen sekaan. Eli kansipahviremppa edessä. Mutta ei sen isompaa onneksi.

Autoon on suunnitteilla uusi maalipinta talven aikana, ja vaihtoehtona on pitää se edelleen sinisenä(itse en sinisestä kauheasti pidä, mutta helpottaisi ovien sisäosien ym. maalausta) tai sitten voisi miettiä myös muita vaihtoehtoja 305:sen värikartasta. Yritin tälläistä netistä etsiä, mutta löysin vain luettelon väreistä, en kuvia...
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: Projekti 305
« Vastaus #14 : 08.09.2007, 16:53:15 »
voisi miettiä myös muita vaihtoehtoja 305:sen värikartasta. Yritin tälläistä netistä etsiä, mutta löysin vain luettelon väreistä, en kuvia...

305:n kohdalla pätevät varmaan melko hyvin myös 505:n väritiedot ja olen skannannut myös tuon vuoden 1982 Peugeot-malliston värikartan:

Peugeot505.info: Värikoodit
Peugeot505.info: Peugeot 104/305/504/505/604 - Värikartta 1982

Skanneri tosin "pilaa" nuo metallihohtovärien mallit (eivätkä ne muutkaan ihan oikeilta näytä), mutta voin tarvittaessa ottaa kameralla luonnollisemmalta näyttävän kuvan väreistä.

Ihan hyvällä omalla tunnolla voinee kyllä autolle valita jonkin nykymallistonkin sävyistä, mutta maalaus kannattaa joka tapauksessa suorittaa perusteellisesti. Tuntuu jotenkin turhalta maalata autoa alkuperäisestä poikkeavalla sävyllä siten, että osa autosta jätetään alkuperäisen väriseksi (esim. kone- ja tavaratila, luukut ja ovet sisäpuolelta). Jotkut eivät jaksa edes listoja ja puskureita irrottaa.

Vieläkö alkuperäisestä värikoodimerkinnästä saa selvää tai onko se muuten tiedossa?
« Viimeksi muokattu: 08.09.2007, 17:02:24, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info