Kirjoittaja Aihe: 406 - Lisäilmapumppu (EW)  (Luettu 18197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuge

  • Vieras
406 - Lisäilmapumppu (EW)
« : 09.08.2007, 18:20:36 »
Auto: 2001 406 2,2 (EW12J4).

Huomasin, että ilmapumpun sulake oli palanut. Vaihdoin uuden ja se tuntuu kestävän. Mikä tämä ilmapumppu oikein on, kun ei sulakkeen palaminen paljon auton toimintaan vaikuttanut? Kylmänä vastaa kaasuun paremmin kuin ennen, muuta eroa en huomannut.

Jäätymistä epäilen itsekkin. Pitää syksyllä seurata, että palaako sulake uudestaan, kun pakkaset tulevat.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 229
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #1 : 09.08.2007, 18:41:04 »
Ilmapumppu pumppaa ilmaa pakopuolelle, jolloin päästöt pienenevät, näin olen ymmärtänyt. Normaalisti pumppu aktivoituu moottorin lämpöjen ollessa alle 40 C.

Se pumppaa ilmaa pakosarjaan (tai jonnekin sinne) koneen ollessa kylmä ja rikastuksen ollessa käytössä. Eli lisäilmaa häkäkaasun polttamiseksi.

Ei sen pitäisi suorituskykyyn vaikuttaa mitään, mutta häkäpäästöjä pienentää niin, että laite täyttää viranomaisten vaatimukset. Sulakkeen palaminen voi tarkoittaa, että laite on saanut vettä joka on jäätynyt ja jumittanut sen, jolloin sulake on palanut. Mulla oli koko roska haljennut ja vaihdettiin. Automaan kaverit olivat poranneet reiän uuteen pumppuun niin ettei vettä enää keräänny.

Jake-71

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #2 : 18.05.2009, 18:00:19 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 Executive (automaatti, EW10J4).

Vikakoodi P0410 kuulemma kertoo lisäilmapumpun olevan viallinen, tai ainakin lisäilmajärjestelmässä olevan vikaa (viallinen pumppu taitaa olla Vantaan Autokorjaamon diagnoosi tuon vikakoodin syyksi). Auton käyttäytymisessä en havaitse minkäänlaista vikaa, ja korjaamon tyhjennettyä vikamuistin ei vielä 10 km kotimatkalla ei vielä uutta vikailmoitustakaan tullut, mutta toistunee jonkin ajan kuluttua koskapa muuta ei nyt vielä tehty kuin tutkittiin. Leimallakin pitäisi kesän mittaan käydä...

Siinä vaiheessa alkoi hengästyttämään kun kertoivat laitteen hinnaksi 604 euroa! Tuohon työ päälle niin 660 euroa on kokonaiskustannus... Siksipä kysynkin onko kenelläkään antaa mitään vinkkiä huokeammasta tavasta korjata asia?

hhellste

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #3 : 18.05.2009, 22:16:52 »
Auto: 2001 406 2,0 ST.

Minulla on tuoreita kokemuksia ilmapumpusta (varaosa 1618 E3). En löytänyt mistään käytettyä pumppua vaan tilasin uuden Saksasta (www.rick-autoteile.de). Tilaus toimi hienosti ja osa tuli viikossa. Osa on alkuperäinen Peugeot-varaosa ja osa maksoi postituksineen 247,76 e. Maksoin Paypalilla ja siitä tuli parikymppiä lisäkuluja. Joka tapauksessa reilusta alla Automaan hinnan.

Automaalla sanoivat, että ilmapumpun lisäksi pitää vaihtaa putken toisessa päässä oleva venttiili (1628 FN), jonka ostin Automaalta 60 eurolla, koska sitä ei saanut varaosana muualta. Vaihdoin osat itse, helppo homma kunhan ensin löysin sen ilmapumpun. Ilmapumppuun pääset käsiksi, kun irrotat kuskinpuoleisen pyörän ja lokasuojan. Sen jälkeen pumpun vaihto on helppo vartin homma. Venttiilin vaihto koneen kyljessä on vartin homma.

Kun osat on vaihdettu pitää auto käyttää vielä Automaalla, jotta laittavat asetukset kohdalleen. Mulla on aika Automaalle ja toivottavasti silloin homma kunnossa. En ole vielä täysin varma, että Automaan diagnoosi on ollut oikea ja että olen vaihtanut oikeat osat, sillä vika on vielä jäljellä.

Jake-71

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #4 : 19.05.2009, 08:23:47 »
Kiitos vinkeistä! En tosiaan ollut ollenkaan varma että mistä päin moista pumppua olisi lähtenyt etsiskelemään... Kerroit että vika on vielä jäljellä. Oireileeko auto jotenkin, vai herjaako vain vikailmoituksella? Itselläni nyt ajettuna vikamuistin tyhjennyksen jälkeen liki 100 km ja ainakaan vielä ei ole kellot soineet. Katsotaan nyt mitä tässä joutuu tekemään, ja milloin...

Jake-71

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #5 : 27.05.2009, 08:23:28 »
Jokos sait koneen kuntoon, tai uutta diagnoosia? Tuon omani kanssa meni vikamuistin tyhjennyksen jälkeen viikko ihan sujuvasti, mutta nyt aamulla töihin tullessa heitti taas "antipollution fault"-herjan, ja itsediagnostiikkavalo jäi palamaan. Muutoin ei minkäänlaista oiretta tai ongelmaa. Ja tämäkin ilmaantui vasta n. vartin ajon jälkeen, ei siis kylmällä koneella. Ilmeisesti ei sitten jää muita vaihtoehtoja kuin vaihtaa se mystinen ilmapumppu...

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 152
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #6 : 27.05.2009, 08:54:39 »
Epäilen kyllä vahvasti, että tuossa tapauksessa syynä olisi ilmapumppu.

Ajatus on, että ilmapumpun on täytynyt tehdä hommansa heti käynnistyksen jälkeen, eli aktivoituminen tapahtuu moottorin ollessa max. 30-40*. Tuo aktivoituminen on itsellekin hieman epäselvä, koska siinä ei aina ole selvää loogista toimintaa. Ilmeisesti pumpun aktivoitumiseen vaikuttaa muukin kuin pelkästään moottorin lämpötila, esim. polttoaineen seos. Omassa kiesissäni tuo pumppu oli pois käytöstä yli vuoden, eikä vaikuttanut millään lailla moottorin toimintaan. Tiedä sitten, mitä vaikutusta pidemmällä toimimattomuudella on esim. katalysaattorille. Lähinnä etsisin vikaa sytytyspuolelta, tulpat tai puolapaketti tai imupuolen vuodoista, jotka helposti sekoittavat polttoineseoksen vääränlaiseksi, jolloin vikailmoitus annetaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 152
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #7 : 27.05.2009, 13:24:17 »
Eikä oma jellonasi antanut sitten tuota virheilmoitusta kun ilman ko. pumppua ajelit?

Ei antanut kuin kerran tuon yli vuoden aikana, enkä silloinkaan laittanut sitä pumpun piikkiin. Muutama kuukausi sitten laitoin taas pumpun sulakkeen paikoilleen eli pumpun toimintakuntoon ja on toiminutkin sillä hieman epäloogisella tavalla ja myöskin joku aika sitten siitä huolimatta ajotietokone herjasi tuota "antipollution fault" tekstiä. En siis millään usko, että pumppu aiheuttaisi kyseistä toimintahäiriö-ilmoitusta. Kyllä syyt ovat muualla joko hetkellisinä tai jatkuvina, jolloin vikailmoitus toistuu jatkuvasti.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

hhellste

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #8 : 27.05.2009, 15:52:10 »
Minulla oli auto tänään Automaalla Konalassa ja uusin diagnoosi on : Venttiilinnostimet jumittaa kylminä ja pitäisi vaihtaa  (kustannusarvio 1000€ kun pitää kaikki 16 nostinta pitää vaihtaa). Eli vika nykimiseen ei ollut ilmapumppu, sekin on nyt vaihdettu.  Puola vaihdettiin jo aiemmin, mutta sekään ei auttanut. Ei tekisi mieli vaihtaa noita venttilinnostimia kun hinta on rasvainen, olisikohan siihen mitään kikkaa millä niiden voitelua voisi parantaa ?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 152
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #9 : 27.05.2009, 16:19:17 »
Nämä on niitä juttuja joita olen itsekin arvaillut, eli venttiilinnostimien takertelu kylmänä, etenkin tyhjäkäyntikierroksilla. Jotkut ovat kokeilleet sitä Forte-käsittelyä, jonka pitäisi puhdistaa moottoria ja auttaa esim. noihin nostimien toimintaan. Kokemusta ei tuosta hoidosta ole ja eräät taas sanovat, ettei mitään käsittelyjä tarvita, jos moottorissa käytetään laadukkaita öljyjä. No, enpä sitten tiedä, kun omassa autossani moottoriöljyinä käytetty uudesta alkaen Shell Helix Ultra öljyjä tuonne 150tkm:iin asti ja sen jälkeen Mobil 1 Rally Formulaa, mutta siitä huolimatta esiintyy tuota todennäköisesti juuri nostimista aiheutuvaa hytkyvää tyhjäkäyntiä, joka jatkuessaan sytyttää vikavalon.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

hhellste

  • Vieras
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #10 : 10.08.2009, 21:24:06 »
Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla puhdistusmenettelyä. Mulla on ajoa tällä moottorilla vasta 100tkm ja aina käytetty hyviä öljyjä ja ollut talvisin aina lohkolämmittimessä, joten outo juttu. Kun hain auton automaalta, niin olivat tehneet OBD testin puhtain paperein. Viime viikolla ei menyt katsastuksesta läpi kun oli vikakoodeja muistissa. Uusi hinta-arvio venttiliilirempalle olikon 1500-2000 e, joten jää kyllä tekemättä näin aluksi ainakin.

Tein Forte pesun 2 k sitten (ilman Forten top end treatmentiä) ja täytyy sanoa että enää eivät ole venttiilinostimet jumittaneet kuin yhden kerran pesun jälkeen. Ajoa tullut muutama tuhat km nyt. Tosin on ollut melko lämmintä ja todellisiä kylmäkäynnistyksiä ei ole tullut luonnollisestikaaan tehtyä. Apua Forte pesusta on joka tapauksessa ollut ja venttiilinostimien remppaa en ole vielä tehnyt ja en aio tehdäkään jois tilanne pysyyy nykyisellään. Ennen Forte pesua diagnostiikkavalo syttyi joka startin jälkeen ja auto sammui, joten kyllä vika oli tosiaan jumittavissa venttiilinnostimissa.

Ensin vaihdoin siis puolan ja ilmapumpun. Ilmapumppukin oli tosin rikki, mutta uusi ehjä ilmapumppu ei auttanut. Kesti Automaan kavereilla runsas puoli vuotta löytää vika. Uudet venttiilinnostimet Saksasta saa 20 e/kpl eli  yht. 320 e (Automaa 54 e) ja työstä 200e, joten Automaan lopullinen hintatarjous 1200 e on siis yli 2x kalliimpi.

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #11 : 11.08.2009, 08:32:55 »
Voi olla että apua tulee vielä (tai sitten ei) lisää jos teet uusinta käsittelyn (Engine Flush) esim. 5tkm. jälkeen. Kannattaa kokeilla myös tota Forten top end treatmentiä...
Citroen C5 I  &  C5 II

zman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #12 : 14.08.2010, 13:43:55 »
Auto: 2001 406 2,0 (EW10J4, 256 000 km).

Nostetaanpa ilmapumppuaihetta ylös, nyt kun sain tyhjäkäyntihäiriötkin korjattua.

Eli: n. 50-300km välein syttyy vikavalo ja koodi on aina sama P0410 "Secondary Air Injection System Malfunction". Olen testannut ilmapumpun ulkoisella jännitteellä ja hyvin tuntuisi toimivan. Pumppu käy kesäkelillä 2-3 minuuttia kylmän startin jälkeen (kuulee äänestä), mutta silti vikakoodia pukkaa vähän väliä. Mitä muita hajoavia osia tässä on? Voisiko pumppu kuitenkin pumpata "liian vähän" ilmaa tms?

Letkun tarkistin koneen kylkeen asti, ehjältä vaikuttaa. Koneen päässä on ilmeisesti venttiili. Voiko sen toiminnan tarkistaa jotenkin silmämääräisesti tai mittaamalla? Pitäisikö letku puhdistaa? Pumpun ruuvasin jo auki ja siellä ei ainakaan ollut roskaa tai muutakaan ylimääräistä. Koitin myös ajella pumpun virtajohto irroitettuna, mutta tällöin tulee heti vikakoodi "P0412 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Malfunction".

Omituisena yksityiskohtana vikavalo on joka kerta syttynyt kun kone on ollut täysin lämmin, jolloin pumpun ei kai pitäisi olla päälläkään?

Katsastuksessa tästä ei ollut haittaa kun nollasin viat kulman takana, mutta olisi tuo silti kiva saada poistettua. Mieluiten vielä siten ettei tarvitsisi kaikkia systeemiin liittyviä osia vaihtaa.

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ongelman korjaamiseksi!

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 152
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #13 : 14.08.2010, 20:54:18 »
Uskoisin ja luulisin vian aiheuttajaksi sitä venttiiliä, joka mielestäni toimii yksisuuntaventtiilin tavoin, eli pumpun ollessa toiminnassa sallii pumpattavan ilman kulkea pakokanavaan ja pumpun ollessa pysähdyksissä venttiilli estää pakokaasujen kulun pumpulle. Itse puhdistelin venttiilin kanava-aukot ja paineilmalla puhalsin molempiin suuntiin, jolloin sieltä hieman karstaa irtosi, mutta ei ole jälkeenpäin sytyttänyt vikavaloa. Voihan venttiili olla myös mekaanisesti rikki.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 152
Vs: 406 - Lisäilmapumppu (EW)
« Vastaus #14 : 20.06.2012, 19:40:06 »
Auto: 2001 406 1,8 (EW7J4, ilmastointi).

Mistä tuohon venttiiliin pääsee käsiksi?

Venttiili sijaitsee sylinterikannen vaihteiston puoleisessa päässä, johon ilmapumpulta tulee letku.

Kysyisin vielä tarkennuksena edelliseen, että pääseekö yläkautta käsiksi tuohon venttiiliin jos auton siivouksen yhteydessä käyttäisi auki ja puhdistaisi tuon?

Kyllä se on ainakin omassa kulkineessa kuin tarjottimella yläkautta irrotettavissa, muistaakseni kahdella pultilla kiinni.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,