Kirjoittaja Aihe: 307 - EGR-venttiili (HDi)  (Luettu 12556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ppenttin

  • Vieras
307 - EGR-venttiili (HDi)
« : 19.09.2007, 00:07:21 »
Tällä palstalla on ajoittain käsitelty EGR-venttiilin toimintaa tai toimimattomuutta ajoittain jopa huvittavan tunteenomaisesti ja jossitellen venttiilin toiminnasta. Nyt irrottaudun tästä ja esitän vain faktat kuvien kera siitä, miten venttiili toimi 180tkm ajetussa -03 307 HDI SW:ssä. Kaikki ne, jotka eivät kestä tällaista, voivat siirtyä lukemaan muita ketjuja. Samoin ne, jotka vaihtavat auton uuteen ennen näitä kilometrejä.

Autollamme oli ajettu noin 100tkm, kun havaitsin tarkoissa mittauksissani polttoaineen kulutuksen hieman nousseen. Vähin erin nousu jatkui ja lopulta kulutus oli keskimäärin noin 5.7 litraa eli kasvua oli meidän matka-ajossa noin 0,6 - 0,7 litraa. Tämän kasvaneen kulutuksen vastapainoksi ei tullutkaan ärhäkkäämpää kyytiä, vaan tehoista leikkaantui huippu, eikä vääntö ollut matalillakaan kierroksilla entisensä. Lisäksi turbon ääni kuului sisälle voimakkaampana ja vihellys oli selkeästi aaltoilevaa. Huollon vihje oli se, että tarkista ensin imuputkiston mahdolliset vuodot, niin katsotaan siten mitä ohjelma näyttää.

Tästä alkoi kesäloman lopussa salapoliisityö, jota en sitten kenellekään auton rassaamisesta pitävällekään toivo. Koska minulla oli käytössä huoltoromppu ohjeineen, etenin sen mukaan putki kerrallaan imukanavia. Kaikki oli turbon imupuolella tiivistä ja ehjää. Ennen imusarjaa totesin auton huohottaneen varsin vähän, mutta imukanava oli imusarjaan mentäessä aavistuksen öljyinen, ei likainen. Tässä vaiheessa ajattelin jo lopettaa ja todeta kaiken olevan kunnossa, mutta irrotin imusarjan päässä olevan alumiinisen käyrän, tilan johon egr kierrättää kaasun (ja noen) takaisin. Olin perin harmistunut näkemästäni (kuva 11 ja 2). Aiemmat kokemukseni karstasta rajoittuvat lähinnä pakosarjaan, mutta nyt imusarjan seinämillä oli 5-7mm paksu noen ja öljyn sekainen karsta. Nokkelasti päättelin, että myös imusarja on tukkeutumassa egr-venttiilin takaisinkierrätyksen tuloksena. Sama karsta jatkui sylinterinkannen imukanavissa ja venttiili oli karstaisin ikinä näkemäni (kuva imuventtiili). Kaikki venttiililautasten tiivistepinnat olivat nokiset ja niiden tiiveys ei ole ollut enää täydellinen. Pako puoli oli sitten puhtaampi, mutta venttiilin tiivistepintoihin oli selvästi paikoin tarttunut karstaa, jota oli paikoin imupuolelta irronnut ja pyrähtänyt sylinterin läpi. Kumma kyllä kaikki suodattimet olivat erittäin puhtaat. FAP ja lisäaine siis toimivat ainakin suunnitellusti.

Kun olin jo kaikki irrottanut, tutkin turbon, jossa oli selkeästi kulumaa. Turbohuolto (400€) kertoikin turbon pyörineen epätasapainossa, mikä oli kuluttanut laakeria. Vika on kuulemma tavallinen, jos siipiin pääsee tarttumaan tai pakokaasuissa on vieraita partikkeleja. Ohje oli välttää kaikkea irtonaista turbon siivissä. Lisäksi ilmainen ohje oli välttää 0-luokan öljyjä. VAG:n ompelukoneöljy on kuulemma yleisin turbojen vaurioiden aiheuttaja.

Nyt kone on kasassa ja kaikki kuluva on kunnostettu, rikkinäinen vaihdettu ja tasopinnat hiottu. Kustannukset olivat noin 800€, koska en käytä näissä remonteissa halpoja jäljitelmiä. Mielikin on korkea, kun tehot palasivat ja turbon ujellus lakkasi. Mutta vaikka rahaa menikin aika siivu, viihdytin itseäni varaosilla käydessäni ja kysyin mitä työ olisi merkkihuollossa kustantanut. Vastus oli lonkalta, mutta antaa kai kuvaa hieman mahdollisista kuluista. Turbo ja kansi olisivat kuulemma tulleet vaihtona sekä töitä kuulemma melkoinen määrä, kun on "vähänhiukkasen vittumainen jobi". Uskon tuon ja lisään, että vankan mobiilihistorian omaavanakin kyseessä oli ylivoimaisesti likaisin homma. Ja hinta oli "tollaset 3000€". Onneksi tuo jäi testaamatta.

Mutta mitäpä tästä kaikesta oikein opin. Eihän elämässä puuhata mitään tällaista ajatuksetta. EGR venttiilin luulen toimineen autossamme korkeintaan 80tkm suunnilleen niin kuin sen oli tarkoitettu. Tämän jälkeen nokesin ja päästin mm. typen oksideja ilmaan kohonneen polttoaineen kulutuksen vuoksi selkeästi enemmän, kuin mitä tuo venttiili toimiessaan säästi. Tätä saastepiikkiä en taida saada tällä autolla enää kiinni. Eli pitäkää egr:nne kunnossa!

Toinen vuodatus koskee sitten jo omaa kukkaroa ja sitä, kuinka kauan tällaisen nykydieselin käyttö on kannattavaa. Sen lasken ennen tämän auton vaihtoa, jonka arvoa toivottavasti tämä huolto nostaa.




SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 936
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #1 : 19.09.2007, 07:03:29 »
Käsitinkö nyt oikein se että turbo oli ainoa joka sieltä oli hajonnut vai oliko EGR-venttiilissäkin jotain vikaa? Oliko 0w öljyjä käytetty kauan, vai ollenkaan?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #2 : 19.09.2007, 23:51:04 »
Noin periaatteessa auto käynnistä pysäytettäessä toimiva kuvailemiani oireita lukuun ottamatta. Turbon epätasapainon oli merkeistä (nokisia tummentumia) päätellen aiheuttanut osin tuon noen ja öljyn sekaisen karstaan meneminen turbon läpi. Turbohan pyörii normaalisti vinhasti, luokkaa 100 000 kierrosta minuutissa ja nyt sen pyörimisnopeus oli huollon mukaan ollut selkeästi korkeampi, jotta sama teho syntyi ajaessa. Eli tämä yhdistettynä tuohon epäpuhtauteen oli ilmeisesti aiheuttanut tuon kuluman. Tarkalleen ottaen laakerin pinnat eivät olleet kuluneet epänormaalisti, vaan tässä ahtimessa ollut kelluva laakeri meinannut pyörähtää pesässä öljyn ja akselin kiertoliikkeen mukana ja oli jo hakannut pienen pidätintapin melkein poikki. Voitelu oli siis tapahtunut periaatteessa laakeripintojen osalta oikein, mutta noilla pyörimisnopeuksilla vauhtia oli laakerille liikaa. Turbovaurio oli siis oikeasti lähellä. Tässä KKK-ahtimessa on kuulemma hieman Garretteja herkempi tuo laakerointi muutenkin reagoimaan esimerkiksi kylmänä huudattamiselle. Kumpiakin ahtimia löytyy Pösöistä, kuten varmasti monista muistakin autoista. 0w öljyä ei tässä koneessa ole käytetty. Olen käyttänyt koko ajan Totalin Quarz 5w-40:ä. Muuten kone oli esimerkiksi sylinterien osalta vielä kunnossa, jossa hoonausjäljet näkyivät selvästi. 

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #3 : 20.09.2007, 00:40:19 »
Turbohan pyörii normaalisti vinhasti, luokkaa 100 000 kierrosta minuutissa ja nyt sen pyörimisnopeus oli huollon mukaan ollut selkeästi korkeampi, jotta sama teho syntyi ajaessa.

Valitettavasti yllä-oleva lainaus ei teoriassa eikä myöskään käytännössä pidä paikkaansa.

Ahtimessa kompressoripuoli on pumppu, joka pumppaa tietyn ilmamäärän tietyllä kierrosnopeudella riippumatta muista seikoista (kuten imusarjan nokisuudesta jne.) Turbiinipuolella vastaavasti pakokaasu on energialähde (pakokaasun tilavuusvirta, lämpötila, paine jne.), josta ilman pumppaamiseen tarvittava teho otetaan.

Toisinsanoen ahtimen päittäisvälyslaakerin kulumiseen ei imusarjan karstaisuus vaikuta, vaan jokin muu tekijä joka mahdollisesti/todennäköisesti lisännyt laakerin kulumaa esim;

- normaalia suurempi ahtopaine, joka tehokkaasti suurentaa päittäisvälyslaakerin rasitusta
- huono öljyn laatu (puutteellinen pintapaineen/lämpötilan kesto suhteessa applikaatioon, ylipitkät vaihtovälit tmv.)
- johdesiivistön epätasapaino, joka aiheuttaa öljykalvon epätasaisuuden ja osittaista metalli/metalli kosketusta.

Käytännössä siis käy juuri toisinpäin (kuin huollossa selitetty ?). Viallinen ahdin ei pyöri samalla pakokaasun energialla yhtä vinhasti kuin kunnossa oleva ahdin. Myöskin pakokaasun tilavuusvirta jää pienemmäksi. Toisinsanoen pumppu ei pumppaa eli moottorin vääntömomentti ja teho laskee.

Lainaus
Tarkalleen ottaen laakerin pinnat eivät olleet kuluneet epänormaalisti, vaan tässä ahtimessa ollut kelluva laakeri meinannut pyörähtää pesässä öljyn ja akselin kiertoliikkeen mukana ja oli jo hakannut pienen pidätintapin melkein poikki. Voitelu oli siis tapahtunut periaatteessa laakeripintojen osalta oikein, mutta noilla pyörimisnopeuksilla vauhtia oli laakerille liikaa. Turbovaurio oli siis oikeasti lähellä.

Syyt päittäisvälys laakerin nopeaan kulumiseen kerrottu edellä. Tuo 'pyörintänopeusjuttu' kyseisen laakerin suhteen ei tosin pidä sekään paikkaansa.

Kunnossa oleva ahdin pyörii suuremmalla kierrosnopeudella (kuin viallinen), mutta pyörintä on essentristä (ts. keskeistä) kun taas epätasapainoinen ahdin pyörii epä-essentrisesti rikkoen öljykalvon.

Epätasapainon johdesiivistöön osuvat partikkelit voivat ja usein aiheuttavatkin.

« Viimeksi muokattu: 20.09.2007, 00:51:17, kirjoittanut Benkku »

epa

  • Vieras
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #4 : 20.09.2007, 07:24:46 »
Aivan vastaavan remontin tein omaan 310tkm ajettuun dieseliini. Tosin ahdin (Garrett) oli vielä aivan virheetön myös laakereiden osalta mutta  vaihdettiin laakerit ja tiivisteet kun se kerran irti ja purettuna oli (270 euroa). Imusarja oli todella pahasti tukossa je EGR-venttiili vuoti aiheuttaen hylkäyksen savutustestissä. Tuo EGR-systeemi - kumpi se muuten on ERG vai EGR? - ei ilmeisesti ole suunniteltukaan toimimaan paljon yli 100tkm koska tuon jälkeen savutusarvot alkoivat tasaisesti nousta. Kumma kyllä auto kulki tukkoisenakin hyvin. Poistin venttiilin käytöstä ja nyt savutusarvot ovat uutta autoa vastaavat.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 786
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #5 : 20.09.2007, 09:51:51 »
Mulla oli tuossa 400tkm ajetussa hdi:ssä hajonnut egr. Se vuoti siitä painekellosta, ja eikä venttiilikään ollut ihan tiivis. Voi sitä savun määrää, joka lähti "korjauksen" jälkeen, kun auto alkoi taas kulkea.

307rh

  • Vieras
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #6 : 24.09.2011, 12:14:43 »
Auto: 2003 307 2,0 HDi (RHS, 79 kW).

Onko tuo kuinka paha homma irrottaa tuo EGR RHS-koneesta? Pitääkö koko imusarja irrottaa vai saako sen tuolta ongittua jotenkin? Otin akun pois ym. mitä siinä oli edessä, sain EGR:n 2 kiinnityspulttia irti mutta ei se siitä vielä irronnut joten laitoin takaisin kiinni kun meinasi aika loppua kesken.

juusohuu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #7 : 27.06.2013, 19:24:29 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 HDi 136 FAP (RHR, 280 000 km).

Irrotin EGR möykyn pari päivää sitten ja olihan siinä hommaa. Pienestä koosta oli hyötyä. Ilmansuodatin ja akku oli otettava irti, kuten myös pyyhkimet ja tuulilasin alla olevat muovit ja tuet. huohotinputken irrottamisesta oli hiukan hyötyä. 8 ja 10 mm hylsyt ja T30 oli tarpeen. Yhden hylsyn onnistuin tiputtamaan jonnekin ja pari ruuvia. Ruuvit löysin kun irrotin akun telineen (jossa oli pultteja joka sormelle). Kun putket oli irti, oli vielä pitkittäin kaksi pulttia ja ihan alimmaisena torxi, jota ei tarttenu avata kokonaan. Huomasin lyhyet lenkkiavaimet käteviksi, sillä käsikopelolla joutui tekemään paljon. EGR oli jumiutunut kiinni asentoon. Suihkuttelin sitä CRCn kaasarinpuhdistusaineella. Erityisesti muovilärpykän alla ollut pää vaati liuotusta. Sitten vaan kamat kasaan (ei mennyt ihan niin kuin elokuvissa) ja tehot olivat palanneet. Ja vikakoodi oli P0490.

Voin lisätä kuvia, kunhan saan ne puhelimesta purettua.

litku

  • Vieras
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #8 : 26.04.2014, 16:12:39 »
Auto: 2005 307 2,0 HDi 90.

Tulppasin pelkästään alipaineletkun ja ei mennyt kauan, kun vikavalo syttyi. Poistin tulppauksen ja hetken päästä vikavalo sammui itsestään. Toimisi varmaan paremmin, jos ihan laipalla sulkisi EGR-järjestelmän? Pitäisi olla vain gynekologin sormet...

juusohuu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #9 : 02.12.2015, 09:59:06 »
Palasin raportoimaan parin vuoden käyttökokemuksella EGR:n laippaamisesta. Kun puhdistuksen vaikutukset olivat lyhytaikaisia, tein 2 mm metallilevystä laipan. Sen asentamisen jälkeen ei ole antipolution-ilmoituksia tai vikavaloja näkynyt kojetaulussa. Samalla vedin iskuporakoneella hiukkasloukkun kennosta 2/3 osaa pois (perästä katsottuna), jotta tukkeutuneen kennon vuoksi paine-ero ei olisi liian suuri.  Kennon pesu auttoi noin puoli-vuotta, mutta tämä ratkaisu on toiminut jo kaksi vuotta. Suosittelen.

hdi tapio

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #10 : 03.12.2015, 21:39:21 »
Auto: 2007 307 2,0 HDi 136 FAP (AM6-automaattivaihteisto, 237 000 km).

Luulisi että hiukkassuodattimen "pillit" menee suurimmalta osin lyttyyn (tukkoon) tuon iskuporakoneen käsittelyn jäljiltä. Onko joku kokeillut suurinta sallittua esim. 6 mm reikämäärää, jota tietokone ei huomaa? Kokemusta täältäkin, egr tulppauksista ja hiukkashommista. Itsellä ollut myös egr tulpattuna jo muutaman vuoden. Ei vikavaloja. Tulppauksen syy oli 100 tkm kohdalla ilmaantunut kierrosten heijaaminen osakaasulla 1700-2200 rpm välissä, vika poistui tulppauksella. Samalla poistin imusarjan läppien ohjauksen, niin että ilma tulee aina välijäähdyttimen kautta. Pesin hiukkassuodattimen noin 150 tkm ensimmäisen kerran ja nyt 220 tkm toisen kerran (testi mielessä, ei oireita) Ensimmäisellä pesulla tuli paljon enemmän lisäaine papanaa, kuin toisella kerralla. Nokea tai "hiukkas jäämää" ei paljoa ollut kummallakaan kertaan, ensimmäisellä ehkä enemmän. Kulutukset on pysynyt samana, automaatiksi pk-seudulla kohtuullisina 6.2-6.5 l sadalla.

Kale60

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 307 - EGR-venttiili (HDi)
« Vastaus #11 : 13.02.2018, 21:00:17 »
Auto: xxxx 307 1,6 HDi.

Pitääkö käyttää testipenkissä, jos vaihtaa venttiilin? Entä, jos irroittaa ja putsaa venttiilin?