Kirjoittaja Aihe: 605 - Mittariston irrotus  (Luettu 4712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
605 - Mittariston irrotus
« : 16.08.2005, 02:25:59 »
Mittariston irrotuksen muistelen irroituksen sujuvan:

Kehyksessä on näkyvissä kolme torx-ruuvia ja kaksi on peitelevyjen alla alareunassa. Oikeanpuoleinen peitelevy on kiinni yhdellä ruuvilla ja irtoaa sen jälkeen kun sitä kampeaa vasemmalle ja vetää samalla ulos.

Vasemman puoleinen peitelevy on kiinni kahdella ruuvilla ja toinen ruuvi on piilossa valojen korkeussäätimen takana. Säätimet irtoavat varovaisesti yläreunasta kampeamalla. Tämän jälkeen kehys irtoaa varovasti kampeamalla.

Tarkennetaan... Ohjausakselin vasemmalla puolella olevan vasemman puolimmaisen säätimen takana on toinen kiinnitysruuvi - en nyt ulkoa muista onko se mittaristovalojen himmeniin vaiko korkeussäädin - kyseinen säädin irtoaa helpoiten kampeamalla alareunasta - ts. ohuen  meisselin saa parhaiten säätimen alareunan keskikohdalla olevasta kolosta 'kojelaudan asennusaukon' 'sisään' jolloin meisselin kärjellä pääsee säätimen rungon 'muovijousi' kynttä painamaan.

Itse mittari on kiinni kolmella torx-ruuvilla ja irtoaa vetämällä. Piirilevy on kiinni mittarissa 'parilla' torx-ruuvilla. Samalla kannattaa tietysti vaihtaa palaneet polttimot.

Mittaristo kiinnitetty kojelautaan alareunasta kahdella ja yläreunasta keskeltä yhdellä torx ruuvilla. Kallistamalla mittariston yläreunaa ohjauspyörään päin saa johtosarjaliittimet molemmilta reunoilta irroitettua.

Mittariston poisto kojelaudan sisältä - ohjaten se kallistettuna ohjauspyörän oikealta puolelta, pre fl malleissa joutuu ajotietokone/kello/ulkolämpötila näyttöyksikön myös irroittamaan (uudemmissa ko. yksikön kiinnitys on mittariston kehyksessä).

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 154
Vs: 605 - Mittariston irrotus
« Vastaus #1 : 06.02.2006, 15:39:01 »
Mittariston irroitus alkaa kojelaudan alapehmusteen irroituksella ratin molemmilta puolilta. Niiden alta on alhaalta päin kaksi ruuvia, joiden "mutterit" on mittariston alalaidalla olevat kaksi metallista lattakohoumaa. Sitten vain ylälaidan ruuvit irti ja vedät kehyksen pois. Sen alla on selkeästi näkyvillä ruuvit joilla itse mittaristo on kiinni.
Tässä on kaikki mitä muistan ko. hommasta.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Mittariston irrotus
« Vastaus #2 : 31.10.2007, 10:30:13 »
Mites sitte ku se mittari ei satukaan olemaan täysin sähköllä toimiva vaan siellä on nopeusmittari joka toimii vaijerilla. Mielenkiintoinen takaisin laitettava. Eikä edes tullut löpömittari kuntoon jota yritin yleensä korjata...


Mittaristo on helppo laittaa paikalleen, vaikka nopeusmittari olisi malliltaan mekaaninen (vaijerilla);

- asenna mittaristo
- työnnä vaijeri moottoritilan puolelta paikalleen

Vaijerin kuoren lukitus ohjautuu paikalleen kojelaudan taustan ohjaimen ansiosta. Asennuksen voi varmistaa irroittamalla vaijerin vaihteiston puoleisen pään ja pyöräyttämällä vaijeria käsin ynnä katsomalla liikkuuko nopeusviisari.

Luonnollisesti irroitus päinvastaisessa järjestyksessä eli mittaristo irti. Vapautetaan vaijerin lukitus käsin mittariston takaa ynnä työnnetään vaijeria moottoritilaan päin, jonka jälkeen mittariston voi paikaltaan ohjata kätöseen.

Pintaliitin

  • Vieras
Vs: 605 - Mittariston irrotus
« Vastaus #3 : 03.11.2007, 14:20:10 »
Irrota ratin molemmin puolin olevat palaset, kummassakin on torx-ruuvi alareunassa:



Seuraavaksi irroitetaan muovikehys, joka on kiinni kuudella ruuvilla - kaksi ylhäällä, yksi oikealla ja kolme alareunassa. Paneeli on ahdas irroitettava kun alaruuvien vastinnappulat ottavat reunoihin kiinni:



Mittaristo on kiinni kolmella ruuvilla. Myös sitä saa taiteilla, jotta sen saa kolosta ulos:



Tässä mittarin tausta, josta polttimot löytyvät:



Ja polttimot ovat tällaisia (kannattaa hankkia etukäteen):