Kirjoittaja Aihe: 605 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF 4HP18-automaattivaihteisto)  (Luettu 8141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 782
ZF 4HP18 -automaattivaihteiston öljynvaihto (Peugeot 605 sekä Citroen XM)

DIAGNOSOINTI

- Jos automaatti toimii täsmällisesti, eli vaihdot tapahtuvat napakasti, eikä tunnu luistavan ylimääräistä, ei ole yleensä vielä mitään hätää automaatin kunnon suhteen.
- Miltä automaatin öljytikku haisee? "Paahtoleivältä" ts. palaneelta se ei saa haista. Palaneena öljy on myös tummunutta. Kunnossa oleva öljy on viininpunaista.

ÖLJYNVAIHTO

Automaatin mittatikku sijaitsee auton edestä katsoen moottorin oikealla puolella. Tikku on yleensä ollut kirkkaan värinen ja sijaitsee tarkemmin parinkymmenen sentin "syvyydessä" konepellin pinnasta aika lähellä syyläriä.

Tikussa on kaksi asteikkoa, 40 ja 80 astetta. Kylmänä öljynpinnan pitää sijoittua 40C:n puollelle, kun taas lämpimänä 80C:lle. Öljymäärä mitataan auton ollessa käynnissä.

Itse öljynvaihto on ZF 4HP18:n automaattiin todella helppoa. Jos öljyt ovat vaihtamatta pitkältä aikaväliltä, vaihda öljyt vaikka itse 2-3 kertaa peräjälkeen, niin että vaihtokertojen välissä käyt vaihdekaavion läpi useamman kerran, niin että uudet ja vanhat öljyt sekoittuvat hyvin.

Kun avaat tyhjennysaukon kolmion-muotoisen kannen, niin anna enimpien öljyjen valua ulos ja sen jälkeen nykäiset vaikka kärkipihdillä suodattimen varovaisesti ulos. Tämän aikana kun öljyä valuu hiljalleen pienenä norona ulos, niin voit samalla puhdistaa suodattimen liuottimella ja paineilmalla. Tarkista suodattimen kunto ja mahdolliset reijät.

Sopiva määrä yhtä vaihtokertaa varten uutta öljyä on vajaa gallona (USA), 1 gallon (USA) = 4 quartia = 3,785 l. Ja tämä määrä öljyä löytyy esimerkiksi GULF:n pönikästä ja varmasti kaikista muistakin amerikkalaisista öljyistä.

Laita noin 3,5 litraa uutta öljyä vaihteistoon ja loput kaksi desiä vuotavan ohjaustehostimen säiliöön... Kannattaa myös mielenkiinnosta mitata ulostuleva öljymäärä, joka kannattaa laskea sihdin läpi, koska ala-aukon kannessa oleva magneetti lipsahtaa käytännössä joka kerta öljyastiaan. Älä siis ihmettele, jos kannen syvennyksestä puuttuu jotakin, koska myös itselläni on merkkihuolto jättänyt sen "vahingossa" pois.
Muista että öljylaadu tulee olla DEXRON III -luokkaa.

Magneetti ja suodatin paljastavat kuluneet kitkalevypakat ennen kuin mistään muualta sitä huomaat. Metalliseospartikkelia on tässä tapauksessa kertynyt runsaasti magneettiin ja suodattimeen. Jos näin huomaat asian olevan, tiedät että 2500-5000 euron työ, eli kitkalevypakkojen vaihto on pikapuolin edessäpäin...

PSA-varaosanumerot ZF 4HP18-automaatille:

2263 21, Suodattimen O-rengas. (Ala)
2263 23, Suodattimen O-rengas (Ylä, l. suodattimen syvemmällä laatikossa sijaitsevan pään tiiviste).
2263 22, Öljynsuodatin.
2221 17, Suodatinkannen irtometallin keräysmagneetti.

Öljynvaihdon ja suodattimen pesun yhteydessä saatetaan tarvita vaihtaa siis tuo suodattimen O-rengas (nro 2263 21). Itse suodatin on siis pestävä eikä sitä tarvitse vaihtaa ellei se rikkoonnu. Itsellä tuo tiiviste on rikki mutta olen käyttänyt tiivisteliimaa.

Täyttöaukon sijainti ja mittatikku:



Punainen nuoli osoittaa täyttöaukkoa (kuvassa korkki poistettu). Ja Sininen nuoli mittatikkua. Kuva on otettu auton edestä, eli kuvassa moottori jää vasemmalle puolen vaihteistoa. Voit myös laittaa öljyt myös mittatikun reijästä, joka tosin vie enemmän aikaa kun varsinaisesta täyttöaukosta.

Automaatin tyhjennysaukon kansi, magneetti ja suodatin:

Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607