Kirjoittaja Aihe: 205/309/405 - Sytytyksenohjausyksikkö  (Luettu 5090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
205/309/405 - Sytytyksenohjausyksikkö
« : 20.12.2007, 18:22:17 »
HUOM! Tämä ohje on puutteellinen, koska tässä ei ole käsitelty läheskään kaikkia auto- ja moottorimalleja. Ohjetta voinee tietyn moottorityypin tapauksessa soveltaa automalleihin 205, 309 ja 405.

1,6-litraisella XU5-kaasutinkoneella varustetuissa autoissa sytytyksenohjausyksikkö on kiinnitetty kahdella Torx-kantaisella pultilla virranjakajan kylkeen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuva on vuosimallin 1989 1,6-litraisella XU52C-kaasutinkoneella varustetusta 309:stä.



Moottorinohjausjärjestelmien Magneti-Marelli G5 (yksipistesuihkutus), G6 (yksipistesuihkutus) ja 8P (monipistesuihkutus) tapauksessa ei erillistä ohjainlaitetta sytytykselle ole, vaan sen toiminnot on integroitu moottorinohjausyksikköön. 405:n tapauksessa BDZ-koneen kohdalla moottorinohjausjärjestelmän pitäisi olla aina Magneti-Marelli G5, samoin BDY:n tapauksessa ennen mallivuotta 1992, mutta mallivuodesta 1992 alkaen Magneti-Marelli G6. BDZ käyttää vielä tavallista virranjakajaa (kansi ja pyörijä) ja puolaa, mutta virranjakajatonta sytytysjärjestelmää käyttävän BDY:n tapauksessa virranjakajan paikalle on kiinnitetty kaksoiskipinäpuolayksikkö, johon sytytysjohdot (4 kpl) kiinnittyvät.



Kuvassa kaksoiskipinäpuolayksikkö 5970 70, jollaista käytetään virranjakajattomassa sytytysjärjestelmässä. Kuvan osa on Magneti-Marelli 8P -järjestelmästä. Kyseessä on Boschin osa 0 221 503 007, joka on Boschin luettelon mukaan korvattu osalla 0 221 503 025.





Kuva on vuosimallin 1991 1,6-litraisella XU5M-koneella (BDZ) varustetusta 309:stä (valmistenumero VF33ABDZ210269937), jossa siis ei ole erillistä ohjainlaitetta sytytykselle, vaan sen toiminnot on integroitu Magneti-Marelli G5 -moottorinohjausyksikköön, joka sijaitsee ohjaamossa kojelaudan sisällä. Koneessa on tavallinen virranjakaja ja puola.

Tyhjäkäyntisolenoidiventtiili on kaasuläppäkotelon edestä katsottuna vasemmalla puolella näkyvä sinikantinen laite, jossa on kiinni valkoinen sähköliitin ja kaksi letkua.

Imusarjan painetunnistin (MAP-anturi) on jäähdyttimen yläreunan kohdalla, lukkopellin keskellä olevassa telineessä ylösalaisin (siihen tulee kumiletku ja johtoliitin). Kuvassa anturin pidike näkyy jäähdyttimen korkin ja ilmanottoputken välissä. Varaosakuvassa (309, INJECTION AND XU5M) osa #5 (1920 J7, PRESSURE SENSOR).





Kuvassa vastaavalla XU5M-koneella ja Magneti-Marelli G5 -moottorinohjausjärjestelmällä varustettu 405 (1991 405 GLI 1,6, valmistenumerossa tunnus BBD). Moottorinohjausyksikkö sijaitsee tuulilasin alapuolisessa kaukalossa (#3). Numeroilla 1 ja 2 merkityissä muovikoteloissa on tyypillisesti vain releitä ja sulakkeita. Diagnostiikkapistoke sijaitsee muovikotelossa #1.

Tyhjäkäyntisolenoidiventtiili on kaasuläppäkotelon edestä katsottuna vasemmalla puolella näkyvä valkokantinen laite, jossa kiinni sähköliitin ja kaksi letkua.

Imusarjan painetunnistin (MAP-anturi) on jäähdyttimen yläreunan kohdalla, lukkopellin keskellä olevassa telineessä ylösalaisin (siihen tulee kumiletku ja johtoliitin). Kuvassa anturin pidike näkyy jäähdyttimen korkin ja ilmanottoputken välissä. Varaosakuvassa (405 (1. mallisarja), INJECTION AND XU5M) osa #8 (1920 J7, PRESSURE SENSOR).
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010, 22:05:14, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info