Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa  (Luettu 17201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #75 : 22.03.2018, 21:54:23 »
Selvennykseksi siis, että minun autossani ei ole siis mitään muita oireita, kun että vie kauheita määriä bensaa. Viime mittaus 26 litraa 140 kilometriä.. Eli yli 18 litraa satasella.. Se tässä ihmetyttääkin, että auto pelaa täysin ja justiinsa leimattu ja päästötkin ok??? Ja se lambdankin arvo 1.016

Katselin juuri yleismittarilla tuota lambdaa. Se olikin juuri se musta johto lambdan pistokkeelta ja muuttui punaiseksi. Maadoitin akkuun. Tyhjäkäynnillä paikalteen heittelee 0.1-0.8 ihan sikinsokin? Normaalia? Ajossa ei ole väliä mikä vaihde ja paljonko kierroksia, niin sama laulu, heittelee ihan miten sattuu ja tasakaasulla sama homma. Ainoastaan, kun moottorijarruttaa, niin laski 0.03 ja pysyi siinä moottorijarrun ajan.??? Toimiiko se lambda vai ei??
« Viimeksi muokattu: 22.03.2018, 22:29:12, kirjoittanut SeBBo »

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #76 : 28.03.2018, 18:37:50 »
Tuo on lambdalle juuri oikea toiminta, eli kunnossa se on. Kapeakaistalambdasäätö perustuu juurikin tuohon että kun jännite anturilta on lähellä yhtä volttia, on seos rikas --> moottorinohjaus laihentaa seosta kunnes lambdan jännite lähellä nollaa eli seos on laihan puoleinen --> moottorinohjaus rikastaa seosta jne. Siis jännitteen "hyppiminen" kuuluu asiaan ja kertoo anturin oikeasta toiminnasta.

Moottorijarrutuksessa lambda lähellä nollaa koska silloin polttoainetta ei syötetä ja pakoputkeen virtaa käytännössä puhdas ilma joka näkyy laihana seoksena. Kun kaasu on pohjassa, siirtyy moottori pois lambdaohjaukselta ns. tehorikastustilaan ja niin ollen lambdan jännite pysyttelee ylhäällä sen aikaa kun kaasu on poljettuna pohjaan.

Anturin uusiminen on tapauksessasi tarpeetonta, vika on hyvin todennäköisesti muualla.
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #77 : 29.04.2018, 14:22:08 »
Taisi vika löytyä. Otin lambdan liittimen irti konehuoneesta. Ei minkäänlaista muutosta mihinkään. Auto toimii täysin normaalisti. Ei moottorinvikavaloa edes? Miten muilla, jos on lambdassa ollut vikaa, niin kierrokset heitelleet ja väännöt olleet kateissa sun muuta, mutta mulla ei vaikuta mihinkään?? Mittasin myös kahden valkoisen johdon välistä resistanssia ja näytti tasan 0. Eikö tämä ole se lämmityspiiri?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #78 : 29.04.2018, 22:47:51 »
Usko pois, lambda on kunnossa. Täyden varmuuden saat PP2000:lla tms. yhteensopivalla testerillä seuraamalla lambda-anturin arvoa. Ainakin ennen kalliin anturin vaihtoa kannattaa kyllä käyttää testeriä.

Itsellänikään lambdan johdon irrotus ei sytytä vikavaloa eikä huomattavasti vaikuta käyntiin, moottorinohjain vain rikastaa seosta hieman varmuuden vuoksi ja seokset säätyvät moottorinohjaimeen määritellyn bensakartan mukaisesti.

Tosiaan valkoiset johdot ovat lambdan lämmitysvastukselle joka nopeuttaa kylmän moottorin siirtymistä lambdaohjaukselle (suljettu piiri) ja niiden välisen resistanssin tuleekin olla varsin pieni.
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 73
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #79 : 30.06.2018, 01:48:49 »
Lambdan vaihdon jälkeen kulutus laski siihen mihinkä ennenkin eli kymppiin ja ihan boschilainen laitettiin. Olipas ihmeellinen homma. En olisi tuon jälkeen tiennyt enää mitä tehdä. Tosiaan, kun ei päästöissä näy ja lambdan arvokin kohdallaan. No onpahan nyt sitten varalle toinen bensapumppu ja suuttimet. Ja tuli muutenkin vähän huollettua samalla autoa. Tulpat vaihdettiin, toisella puolakasetilla kokeiltiin ja jäi itseasiassa paikalleen, lämpötila-anturi uusittiin, bensansuodatin, ilmansuodatin, bensapaineensäädin. Tyhjäkäyntimoottorikin meni tossa välissä kanssa uusiksi. Ja mitähän muuta. No onneksi selvisi eikä tarvinnut paalata. Ihan ensimmäisenä tuli se lambda mieleen, mutta kun kävin kattelemassa päästöt eikä mitään vikaa, niin siihenhän se jäi. Empä tiedä oliko alkuperäinen lambda vielä paikallaan, mutta hyvin se lähti irti, kun antoi putken vähän jäähtyä ensin. Kestihän se sitten päälle 300 tuhatta, jos oli orkkis. Kiitoksia kaikille avusta!