Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AL4-automaattivaihteisto)  (Luettu 16333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 119
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AL4-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)


Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi Executive (AL4-automaattivaihteisto, DAM 9872).

Millainen operaatio on tomaatin öljynvaihto kun siinä ei ole edes tikkua määrän määrittämiseksi. Tarviiko siinä erikoisavaimia tai muita erikoisia työkaluja työtä helpottamaan.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

T.mupez

  • Vieras
Silloin kun Mäkelän Koneessa vaihdatin vaihteistoöljyn tapahtui se muistaakseni näin. Laatikon pohjassa on proppu ja se avaamalla löytyy toinen proppu. Käsittääkseni ensimmäisen propun avaamalla laatikosta tulee pihalla ns. ylimääräinen öljy ja taaempi proppu on itse tyhjennystä varten. Eli laatikko lämpimänä molemmat proput auki ja vanhat öljyt ulos. Molemmat proput kiinni ja uutta öljyä laatikon päällä olevasta täyttöaukosta valmistajan suosittelema määrä. Diagnostiikkalaite kiinni OBD-porttiin, moottori käyntiin ja laattikkoöljyä lämmittämään. Öljy lämpeni jarru pohjassa, vaihde d-asennossa ja hieman kaasua. Diagnostiikkalaite näyttää öljyn lämpötilan. Kun joku tietty lämpötila on saavutettu, niin moottori sammuksiin ja ulompi proppu auki jolloin ylimääräinen öljy valui ulos. Tämän jälkeen vielä vaihteistö-öljyn iän laskurin nollaus. Operaatio maksoi muistaakseni noin 100e. Eiköhän se kuitti ole siellä auton papereiden mukana...

Ei kai sulla ole laatikko alkanut temppuilla kun jo nyt öljyä olet vaihtamassa?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 022
Millainen operaatio on tomaatin öljynvaihto kun siinä ei ole edes tikkua määrän määrittämiseksi. Tarviiko siinä erikoisavaimia tai muita erikoisia työkaluja työtä helpottamaan.

AL-4 vaihteistossa on kahdenlaisia tyhjennysproppuja.

Yhdessä mallissa on ulospäin näkyvissä se korkeudensäätöputki ja sen keskellä tulppa. Molemmat tavallisia 6-kulmaisia pultinpäitä.

Toisessa mallissa näkyy vain yksi tulppa. Sen sisältä löytyy MUOVINEN korkeudensäätöputki. Siinä muoviputkessa on kuusiokolo. Olikohan 6 vai 8 mm. Lähtee kierteillä eikä saa käyttää voimaa takaisinlaitossa ;D

Korkeudensäätöputki paikallaan ollessa täytetään niin paljon, että tulee yli eli 3 litraa. Ja öljyhän on ESSO lt 71141. Automaassa 12€/l.

Olen vaihtanut öljyn kerran vuodessa ilman OBD-laitteita tai muita härpäkkeitä ja tasonkin olen säätänyt huoneenlämpöisellä öljyllä. Hyvin on toiminut. Jos epäilee lämpötilan nousun laajentavan öljyä liikaa, voi tason säätää lämmityksen jälkeen avaamalla ykkösvaihtoehdossa sen sisemmän tulpan ja kakkosvaihtoehdossa sen ainoan tulpan, ja lorauttaa ylimääräiset pois.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2008, 13:30:15, kirjoittanut antsu »

Skeba

  • Vieras
Muistaakseni täyttöpropussa oli 8 mm neliökantainen reikä josta avataan, varmista se ja avain ennen kun lähdet pajalle. Ja varata ainakin kahdet satsit öljyä mikäli ei ole ennen vaihdettu.

Benkku

  • Vieras
Kun joku tietty lämpötila on saavutettu, niin moottori sammuksiin ja ulompi proppu auki jolloin ylimääräinen öljy valui ulos.

Tuollatavalla kun vaihtaa, niin jää öljymäärä vajaaksi.  Kyllä ne ylimääräiset öljyt pitää laskea pois moottorin käydessä.

Juuri näin, öljyn ollessa kierrossa on pinnankorkeus myös käytönaikaisella (siis matalammalla) tasolla.

Luolis

  • Vieras
Auto: 1999 406 2,0 ST (2. mallisarja, AL4-automaattivaihteisto).

Otin ja "tarkistin" vaihteistoöljyn tason joutessani. Käsittääkseni homma menee näin: vaihteisto lämpimäksi, ilmanputsari koteloineen pois, täyttöproppu auki, uutta öljyä sisään, auto käyntiin ja pohjasta sisemmän propun irroitus, jolloin teoriassa äsken lisätty öljymäärä pitäisi valua pois ja pinnan korkeuden olla oikea. Näin siis tein, ja lisäsin vaihteistoon n. 3dl uutta öljyä. Usko loppui totaalisesti siinä vaiheessa kun tarkastuspropusta oli valunut öljyä pihalle n. 2 litraa, jolloin proppu äkkiä kiinni ja auto sammuksiin, ja loput uudesta öljystä vaihteistoon - vanha kun tuli tietysti laskettua likaiseen astiaan.

Heräsi muutamia ilmeisiä kysymyksiä:

1) Sisempi proppu ilmeisesti on jonkinlaisessa putkessa. Onko mahdollista, että tämä putki on poistettu/hajonnut, jolloin koko loota tyhjentää öljynsä ko. propusta?
2) Voiko näin runsas öljyn tuleminen johtua siitä, että unohdin käydä kaikki vaihteiston asennot läpi ennen propun avaamista? Voiko kierrosta olla poissa litrakaupalla öljyä?
3) Voi tietysti olla, että tomaatissa oli ylimääräistä öljyä litratolkulla. Jos näin ei kuitenkaan ollut, vaan öljymäärä oli alunperinkin oikea, on siellä nyt noin litran vajaus öljymäärässä. (Uutta laitettiin lopulta n. 1,2 litraa, ulos vuoti n. 2 litraa). Estääkö tällainen vajaus autolla ajamisen maantienopeuksissa? Pihalla kokeiltaessa vaihteisto toimi moitteitta.

Luolis

  • Vieras
Löytyipä venäläiseltä sivustolta askista räjäytyskuvia, joista selviää että tämä ns. "putki" on ontto pultti. Siinä ei siis liene mitään vikaa ole. Öljy oli tummaa, joten ilmeisesti jäähdytysnestekään ei ole askiin päässyt vuotamaan. Osaako joku arvella paljonko tuo vaihteiden läpi käyminen vaikuttaa öljyn määrään?

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
Öljy oli tummaa

Villi veikkaus:  Laatikossa on ollut liikaa öljyä joka on polttanut kytkimet.

Luolis

  • Vieras
Noh, oli miten oli, laatikko toimi entiseen malliin myös maantieajon takaisin ihmisten ilmoille. Pösö on nyt menossa vaihteistoöljyn vaihtoon, katsotaan paljonko öljyä tulee ulos ja näkyykö mitään ihmeellistä.

Onko näin että liika öljy polttaa laatikosta kytkimet? Vetoakselin stefan tuo on kyllä saattanut korkata, laatikon kylki oli sen näköinen että vasemman puoleisesta on tullut joskus öljyä pihalle oikein urakalla. Laatikko kyllä mielestäni toimii ja vaihtelee ihan kuin täältä on ko. lootan toiminnan kuvauksesta saanut lukea.

Luolis

  • Vieras
No niin, laatikkoon on öljyt vaihdettu. Öljyä oli edelleenkin muutama desi ylimääräistä, joten öljyä alunperin on ollut n. 1,5 litraa ylimääräistä. Auto pyrkii ryömimään vähemmän eteenpäin, ja vaihdot D-R-D ovat selvästi pehmeämpiä; auto ei nytkähdä kuten ennen. Vaihdetta laatikko vaihtaa nyt todella pehmeästi, tosin vaihtoi lämpimillä öljyillä hyvin ennenkin. Toivottavasti mitään ei ole hajonnut liian öljyn seurauksena.

Luolis

  • Vieras
Mitä tarkoitat tuolla: "Öljyä oli edelleenkin muutama desi ylimääräistä"? Oletko lisännyt laatikkoon pari desiä tarkastuksen jälkeen "varmuuden vuoksi" vai etkö ole avannut tarkistustulpaa ollenkaan?

Tarkoitin, että öljyt vaihdettaessa vaihteistosta tuli öljyä ulos muutaman desin enemmän kuin pitäisi. Ulos tuli yli neljä litraa, sisään meni 3,9 litraa ja määrää tarkastaessa pulpautti n. desin ulos. Edellisen omistajan aikana oli täytetty runsaalla kädellä.

Englishman

  • Vieras
Auto: 2000 406 2,0 (EW10J4, AL4-automaattivaihteisto, VF38BRFRR81094619, DAM 8569).

Lukemista:

 - http://forum.autoworld.com.my/index.php?showtopic=35284
 - http://www.kit-group.ru/sections/AL4%20Transmission.pdf

Tarvittavat osat/öljyt:

- 3 tiivistettä (täyttöpropun, tyhjennyspropun, öljytason putken)
 - 1 kpl 2271 09
 - 1 kpl 2219 19
 - 1 kpl 0164 30
- 5 litraa Esso ATF LT 71141 (Automaan koodi 973622K)

Tiivisteet maksoivat 11,50 e yhteensä (Automaa 4/2010) ja öljy maksoi 17 e/litra, yhteensä 85 e (Automaa 4/2010) ja piti tilata.



HUOM! Ei sitä punaista ATF:ää. Oikea öljy on vaaleanruskean väristä ja haisee pahalta.

Tarvittavat työkalut:

- 8 mm propun avain
- 19 mm hylsy
- 27 mm hylsy
- räikkä
- lyhyt ja pitkä jatkovarsi
- momenttiavain
- pieni suppilo
- muoviletku (ulkomitta 11 mm)
- vati



TEMP_ARKISTOON

Englishman

  • Vieras
Toimenpiteet:

Aja autoa kunnes vaihdelaatikon öljy on kuuma (5-10 km). On mahdollista suorittaa öljyvaihto ilman auton nostoa. Jos on epävarma missä tyhjennysproppu sijaitsee, kannattaa nostaa auton etuosaa sen verran, että pääsee alle katsomaan. Itse ajoin auton etupyörät Bilteman rampeille. HUOM. Pitää olla tasainen maa. Tässä kuva tyhjennys- ja öljytasoputken propuista:



Löysää ensin se 19 mm öljytasoputken proppu, sitten aseta vati alle ja poista 27 mm proppu kokonaan - öljy valuu ulos. AL4-laatikossa on 6 litraa öljyä, mutta osa jää momentinmuuntimeen, joten jos öljymäärä oli oikein, noin 4,5 litraa tulee ulos. Tässä kuva öljytasoputkesta/propusta kun on pois autosta:




Autostani tuli 4,3 litraa - mittasin kaatamalla vanhat öljyt tyhjään moottoriöljypurkkiin, jossa mittaikkuna sivussa. Kun öljy on laskettu pois, laita se 27 mm öljytasoproppu takaisin laatikkoon, käytä uusi tiiviste. Haynesin manuaalin mukaan momentti on 33 Nm, mutta muualla oli mainittu 40 Nm. Minä kiristin 40 Nm:iin. Älä laita 19 mm proppua vielä.

Laske auto maahaan (älä kuitenkaan käynnistä moottoria!). Kun vaihdekeppi on P-asennossa, täyttöproppu on piilossa vaihdelaatikon vivuston alla. Siirrä vaihdekeppi 3:lle.



Jolloin täyttöproppu näkyy:


Englishman

  • Vieras
Poista täyttöproppu:



Aseta vati tyhjennyspropun alle kun auto on tasaisella maalla:



Aseta muoviletku täyttöaukkoon ja pieni suppilo letkun toiseen päähän, kaada 4,5 litraa Esso ATF LT 71141 öljyä vaihteistoon.



Poista muoviletku täyttöaukosta, varmista, että vaihdekeppi on P-asennossa ja käynnistä moottori ja anna olla tyhjäkäynnillä, paina jarrua ja siirrä vaihdekeppiä edestakaisin P:stä 2:een muutama kerta. Ylimääräinen öljy valuu ulos öljytasoputken kautta vatiin. Ei pitäisi tulla paljoa. Jos ei tule ollenkaan, lisää öljyä kunnes valuu putkesta. Kun öljyä ei enää tipu öljytasoputkesta, sammuta moottori, laita 19 mm proppu takaisin uudella tiivisteellä ja kiristää 24 Nm:iin. Laita täyttöproppu takaisin uudella kuparitiivisteellä ja kiristää 24Nm:iin.

Käynnistä moottori ja tarkista, ettei ole vuotoja. Periaatteessa, pitäisi vielä ajaa lenkki, jotta öljy on tarpeeksi lämmin, antaa moottori olla tyhjäkäynnillä ja poistaa se 19 mm proppu ja antaa ylimääräisen öljyn valua pois ja sitten 19 mm proppu takaisin.

Skeba

  • Vieras
Olipas hyvät ohjeet! Mites testerillä käynti, varsinkin jos on mennyt välillä vikatilaan? Korjaamokirjallisuuden mukaan ainakin pitäisi ohjelmoida vaihto.