Kirjoittaja Aihe: 106 - Takapään korkeuden säätäminen  (Luettu 6466 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vilske

  • Vieras
106 - Takapään korkeuden säätäminen
« : 16.01.2008, 13:03:50 »
Auto: 1996 106 Rallye 1,6 (TU5).

Ken osaa kertoa miten takajousituksen korkeussäätöä voi säätää? Sielä on "kuulemma" jokin poori systeemi, jota kääntämällä tukivarren asento tulee muuttumaan. Onko näin?

Tutkiskelin itse sitä ja yritin purkaa pyöräntukivarren pään (se pää, joka tulee runkoon kiinni ja jatkaa toiselle takapyörälle), mutta oli niin kummallinen avausmekanismi, etten keksinyt millä tukivarren saa irroitettua.

Kale306

  • Vieras
Vs: 106 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #1 : 16.01.2008, 13:21:36 »
Siellä pitäisi näkyä ne kaksi tankoa mitkä menevät puolelta toiselle. Ne ovat vääntösauvat, ja ne ovat booreilla kiinni päistään. Siellä on vielä kolmaskin tanko, kallistuksenvakaaja mutta se on sen paksun akseliputken sisällä piilossa. Kallistuksenvakaajan päissä näkyy laipat jotka on pultilla lukittu siihen tukivarteen. Ne pultit kun avaa molemmin puolin niin sen laipan pystyy kääntämään syrjään, pois tieltä, tämä hoituu helpoiten kun kiertää sen muovisen torx pultin siitä kallistuksenvakaajan päästä pois ja sitten ruuvaa sinne kierteille peltivanteen pultin, siitä kun kiertää kiinni asti niin laippa kääntyy sivuun, toinen vaihtoehto on että se vetää sen laipan irti kallistuksenvakaajasta mutta sen saa painettua takaisin sisään. Toisella puolella tämä laippa peittää sen vääntösauvan pään kiinnityksen.

Ideahan on että se vääntösauva on toisesta päästä kiinni korissa (tai siinä tukivarren kiinteässä osassa joka ei osallistu joustoliikkeeseen) ja toisesta päästä siinä heilahtavassa tukivarressa. Näin se toimii jousena. Tämä vääntösauva tulee vetää pois booreiltaan jonka jälkeen tukivartta nostetaan ylöspäin (jos halutaan madaltaa) siihen kohtaan mihin halutaan ja laitetaan vääntösauva takaisin booreilleen, joutuu pyörittelemään että se sinne sujahtaa ja joskus vähän muuttamaan sitä korkeuttakin. Tällä lailla saadaan muutettua sitä ns. "nollakohtaa" jossa tukivarsi lepää ja saadaan madallus aikaiseksi.

Se vääntösauvan irroitus onkin oma hommansa. Ensin tarvitsee poistaa se torx-pultti siitä heilahtavasta päästä, ja sen alla oleva epäkeskoprikka. Toisessa päässä vääntösauvaa on vielä pinnapultti ja mutteri (muuten suljettu pää), tämä mutteri toimii jonkunlaisena varmistuksena myös joten sekin tulee ottaa toki pois että vääntösauva pääsee tulemaan ulos sieltä vastakkaisesta päästä.

Yksi tapa poistaa vääntösauva booreiltaan on rakentaa ulosvetäjä. Otetaan vahvaa kierretankoa (M8 muistaakseni se kierre siellä vääntösauvan sisällä). Kierretään se niin pitkälle vääntösauvan kierteille (siellä heilahdusvarren päässä tietty, sieltä se ulos tulee) kuin menee. Sitten asetetaan iso hylsy tämän kierretangon päälle, niin iso että se vääntösauva mahtuu sen sisälle ja että ulkoreuna istuu tukivarressa olevan vääntösauvan reiän ympärille. Sitten asetetaan kierretangolle tätä hylsyä vasten muutamia vahvoja prikkoja. Sitten otetaan mutteri ja ruvetaan kiristämään tätä pakettia kasaan. Eli niitä prikkoja vasten. Tämä saa aikaan vedon jolla EHKÄ saat sen vääntösauvan pois, toinen vaihtoehto on että mutteri pettää tai kierretanko katkeaa.

Kannattaa koittaa saada sellainen sopiva jännitys siihen päälle ja mennä naputtelemaan vasaralla siitä tukivarresta läheltä sitä vääntösauvaa, molemmista päistä. Toinen mikä kannattaa tehdä niin hieman (luokkaa sentti tai pari) nostaa tukivartta vaikka tunkilla siitä ns. lepoasennosta jolloin vääntösauvoista poistuu jännitys ainakin osittain.

Tässä nyt alkuun että saisit vähän käsitystä edes. Saattoi tulla jotain ajatuskatkoksiakin mutta kysy jos jäi mietityttämään.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2008, 13:25:07, kirjoittanut Kale306 »