Kirjoittaja Aihe: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 34593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

raipe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Kaasuläpän asento anturi vaihdettu, nyt tyhjäkäynti vakaampi mutta välillä vika palaa takaisin. On tehty sopeutusta ja toivotaan että ajossa alkaa paremmin sopeutumaan.

raipe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vika ei ole poistunut. Ollu 3 pv korjaamolla eikä vikaa paikallistettu, kaikki mahdolliset kuulemma käyty läpi.
Tänään menee merkkihuoltoon.

ATS

  • Vieras
Kaasuläppä ja kotelon imukanava putsattu myöskin?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 61
Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R).

Pikkuhiljaa on alkanut esiintyä tyhjäkäynnin ajoittaista heilumista noin 600 - 1200 kierroksen välillä. Useimmiten ongelma ilmenee kun painaa ajossa kytkimen pohjaan, jolloin kierrokset käyvät hyvinkin alhaalla ja muutamia kertoja moottori on risteystä lähestyttäessä jopa sammunut kun kytkimen on painanut pohjaan. Toisinaan kierrokset alkavat heilua myös kun auto käy tyhjäkäyntiä paikoillaan.

Mikä aiheuttaa tällaista oiretta? Tyhjäkäynnin säätömoottori on vaihdettu uuteen ja sopeutettu, ei vaikutusta. Lambda todettu toimivaksi mittaamalla, samaten kaasuläpän asentotunnistin, joka tyhjäkäynnillä antaa 0,55 V (mitattu tyhjäkäyntihäiriön ollessa päällä) ja jännite kasvaa lineaarisesti aina 4,5 V saakka kun kaasu on pohjassa. Myös kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, minkä ansiosta käynnistyminen nopeutui huomattavasti mutta tyhjäkäyntiongelmaan sillä ei ollut vaikutusta. Voiko rikkinäinen moottorin lämpötila-anturi aiheuttaa tällaista, vai mistähän nyt on kysymys?

Video tyhjäkäyntikierrosten sahaamisesta:
https://www.dropbox.com/s/x5cgcgud6tbpo3h/VID_20180328_185145.mp4?dl=0
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R