Kirjoittaja Aihe: 405 - Etupyörän laakerin vaihto  (Luettu 22513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vhanhisuanto

  • Vieras
405 - Etupyörän laakerin vaihto
« : 13.02.2008, 22:33:40 »
405 - Etupyörän laakerin vaihto

Tarvittavat työkalut:

Perussetti tallityökaluja
- tunkki ja autopukki(pari)
- hylsyjä/listoja, mm. 13mm, 15mm, 17mm, 19mm, 32mm + räikkä tai T-väännin
- ruuvimeisseleitä
- iskumeisseli
- vasara/moska
- raidetangonpään ulosvedin

Erikoisempia työkaluja
- 36mm hylsy
- iso T-väännin tai muuntokappale em. hylsylle
- parimetrinen jatkoputki em. vääntövarteen
- lukkorengaspihdit, sisäpuolisille lukkorenkaille
- ulosvetolevy ja laakerinulosvedin
- korjaamoprässi

Korjaamokemikaaleja
- irrotusöljyä (Rost Off Ice tms.)
- kierrelukitetta
- jarru- ja kytkinosien puhdistusainetta
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitten töihin. Homman voi tehdä kokonaan itse, mikäli tallissa on prässi. Jos taas prässi on jäänyt vielä toistaiseksi kauppaan, voit säästää tukun rahaa irrottamalla osat itse ja viemällä pelkän napa-asetelman ja uuden laakerin lähimmälle pajalle. Prässääminen on n. puolen tunnin homma.

Irrota vetoakselin pään mutterin päältä sokka ja varmistusrengas. Pyydä kaveria painamaan jarrua kun löysäät vetoakselinpään mutterin (36mm hylsy ja parimetrinen jatko). Vaihtoehtoisesti kiilaa jarrupoljin vaikka laudanpätkällä pohjaan. Tunkkaa auton etupää ylös, ainakin se puoli miltä laakeria vaihdat.



Ota se laudanpätkä pois jarrua painamasta, jos sitä keinoa käytit. Sitten irrota jarrusatula (13mm ja 15mm lista). Ripusta jarrusatula esim. nippusiteellä/johdonpätkällä raidetankoon. Irrota jarrupalat, sekä jarrusatulan kiinnitysrauta (19mm) ja tämän jälkeen jarrulevy (irrotusöljyä ja iskumeisseli).



Irrota raidetangonpään mutteri (17mm) ja erota raidetangon pää napa-asetelmasta. HUOM! Linkissä esitetyn tyyppinen irrotustyökalu ei ole tarkoitettu käytettäväksi pelkästään kiristämällä pultista! Väännä vuorotellen pultista painetta liitokseen ja lyö moskalla työkaluun. Nivelet ovat irronneet 3-5 kiristys-lyöntisession aikana.



Irrota alapallonivelen mutteri (19mm) ja erota alapallonivel alatukivarresta samalla tavalla kuin raidetangon pää.



HUOM! Jos vaihdat vasemman puolen laakeria, varo ettei vetoakseli pääse tulemaan ulospäin, vaihteistoöljyt tulevat muuten ulos. Oikealla puolella autoa vetoakselin tukilaakeri estää akselin liukumisen irti vaihteistosta.
Väännä alatukivartta alaspäin esim. em. vääntimellä tai muulla raudalla, liikauta samalla nivel pois kartioliitoksestaan. Paina vaikka peukalolla vetoakselin päästä samalla, että akseli pysyy vaihteistossa. Sido vetoakseli kiinni alatukivarteen remontin ajaksi.



Tässä vaiheessa koko MacPherson-kyhäelmä on enää yläpulttiensa varassa. Löysää pultit (13mm) ja kannattele etutolppaa samalla joustintuen alakupista. Kun yläpään mutterit ovat irti, voit ottaa tolpan pois. Aseta tolppa lattialle, suihki reilusti irrotusöljyä iskunvaimentimen kiinnityspulttiin ja käy kahvilla. ;D Kahvin jälkeen avaa iskarin kiinnityspultti (16mm) ja naputtele vaimennin pois lyömällä napa-asetelmaa pois iskunvaimentimesta.





Irrota pyöränlaakerin lukkorengas joko lukkopihdeillä tai nauloilla/meisseleillä taiteilemalla. Lyö napa irti 32mm hylsyllä tai muulla sopivan kokoisella putkella.





Kaiva meisselillä pois pölysuojat sekä laakerikuulat muoveineen. Lyö toinen sisäkooli irti laakerista.





Laakerin toinen sisäkooli jää nyt pyörännapaan kiinni. Vedä se ulos ulosvetolevyn ja laakerinulosvetimen avulla. Minulla ei näitä työkaluja ollut, joten jouduin kiilaamaan laakeria ulospäin tuurnalla vuoronperään eri puolilta lyöden, kunnes sain normaalin ulosvetäjän kynnet mahtumaan laakerikoolin taakse. Yhden kerran sisäkooli lähti ihan tasapäämeisselillä kitkuttelemalla ja kerran jouduin ajamaan koolin poikki kulmahiomakoneella.

Tässä vaiheessa prässittömät vie napa-asetelman ja laakerin pajalle, sieltä paketin saatuaan kasaa auton päinvastaisessa järjestyksessä. Muut jatkaa eteenpäin.
Laakerin ulkokooli prässätään irti napa-asetelmasta. Tähän tarvitaan n. 70mm ulkohalkaisijaltaan oleva putken pätkä tai 4kg leka ja kulmahiomakone.  :P ;D



Puhdistetaan paikat kevyesti hienolla hiomapaperilla ja jarrukliinerillä. Uusi laakeri prässätään paikalleen käyttämällä vanhan laakerin ulkokoolia. Napa prässätään laakeriin käyttämällä vanhaa sisäkoolia, samalla napa-asetelmaa pyöritellen. Laitetaan uusi lukkorengas paikalleen laakerin päälle.









Paikat kasataan päinvastaisessa järjestyksessä, jarrusatulan kiinnitysraudan pultteihin (19mm) ja satulan kiinnityspultteihin (13mm) laitetaan hieman kierrelukitetta. Viimeisenä laitetaan uusi vetoakselin pään mutteri kiinni, suoja ja sokka sekä putsataan jarrulevyt ylimääräisistä rasvoista.



Teksti ja kuvat copyright Ville Hanhisuanto