Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottorin vikavalo palaa  (Luettu 13427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eskok

  • Vieras
407 - Moottorin vikavalo palaa
« : 17.02.2008, 19:43:45 »
Auto: 2004 407 2,2.

Mikä mahtaisi olla vikana kun ko. merkkivalo syttyi yhtäkkiä ja mittaristossa palaa ajoittain. Edellyttääkö ja jos niin kuinka pikaista käyntiä peugeot huollossa?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 143
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #1 : 17.02.2008, 20:27:36 »
Itsediagnostiikan valo saattaa syttyä, jos esim sytytyksessä esiintyy vaikkakin hetkellisiä katkoksia. Saattaa johtua myös liiallisesta polttoaineen saannista. Nämä yhdessä aiheuttavat epätäydellisen polttoaineen palamisen, joka kannattaa selvittää tarkemmin vikakoodit lukemalla. Pidempään ajettaessa, jos moottorin käynnissä on havaittavaa käyntihäiriötä tai vedon puutetta, kannattaa tutkia syy, muuten voi katalysaattori tuhoutua. Jos moottori käy normaalisti, yleensä vain nollaavat tuon koodin ja saattaa toimia pitkäänkin ilman häiriöilmoituksia.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

eskok

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #2 : 18.02.2008, 18:23:52 »
Näkyykö valikoiden kautta vika historiassa mitään?

Tänään nollattiin tietsikan kanssa, ja nyt ei enää merkkivalo pala, auto ei nykinyt eikä pätkinyt eikä mitään vikaa ainaskaan ajossa tai moottorin käynnissä tuntunut olevan. Vikakoodiksi ilmoitti P0413 mitä sitten mahtaneekaan  merkitä. Oliko sitten jossakin vaiheessa saanut vähän liikaa polttoainetta en tiiä, nyt ainaskin toistaiseksi on ok.

jounil

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #3 : 18.02.2008, 21:51:02 »
Tänään nollattiin tietsikan kanssa, ja nyt ei enää merkkivalo pala, auto ei nykinyt eikä pätkinyt eikä mitään vikaa ainaskaan ajossa tai moottorin käynnissä tuntunut olevan. Vikakoodiksi ilmoitti P0413 mitä sitten mahtaneekaan  merkitä. Oliko sitten jossakin vaiheessa saanut vähän liikaa polttoainetta en tiiä, nyt ainaskin toistaiseksi on ok.

P407 2,2 2004:

P0413, Fault location: Secondary air injection (AIR) solenoid A - open circuit; Possible solution: Wiring open circuit, AIR solenoid, ECM

Ps. Hauskassa paikassa diagnoosipistoke 407:ssa :D

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #4 : 19.02.2008, 01:07:34 »
...mitä sitten mahtaneekaan  merkitä.

Päästöjen pienentämistekniikan solenoidivikaa. Pakoputkistoon johdetaan ilmaa solenoidiventtiilin kautta, jonka toiminnassa esiintynyttä vikaa tai häiriötä ko. koodi indikoi.

Venttiili voi olla pelkästään mekaanisesti jumissakin.

eskok

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #5 : 19.02.2008, 16:01:26 »
Kiitos tiedosta, vaikka emmä siitä kovinkaan paljoa ymmärrä, mutta ei tainnu kuitenkaan olla mitään hirveän vakavaa, nyt kuitenkin ko. merkkivalo on pysynyt sammuksissa käynnistämisen jälkeen.

kodek23

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #6 : 19.10.2009, 20:49:23 »
Auto: 2004 407 SW 2,0.

Diagnostiikan merkkivalo syttyi palamaan yhtäkkiä. Auto pelaa täysin ei nyi tai muuta. Mistä vika voisi johtua tai onko paha vika tiedossa?
-Kodek23

villepaviala

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #7 : 20.10.2009, 01:50:16 »
Itellä on vaihettu tuo kyseinen ilmapumppu omaan (407 sw 2.0 aut.). Merkkivalo sytty ja kävin sillon pösön pikahuollossa mis katto konella ja sano kutakuinkin saman olosen vian. Ainoo vain ettei päässyt testaamaan sitä kun auto oli lämmin. Silloin sattui olemaan huolto lähellä joten vein autoni sinne edellisenä iltana, ni saivat sit tarkistaa heti kylmänä. Sinne vaihettiin silloin tuo kyseinen osa ja makso muistaakseni 400€ plus 100€ työtä!!!! Mut onneks se meni viä autoliikkeen takuuseen.

wg

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #8 : 08.04.2010, 09:57:24 »
Auto: 2005 407 2,2 Sport.

Tänään kävi katsastuksessa ja tuo samainen P0413-koodi sieltäkin löytyi. Huomenna auto menee huoltoon ko.koodin takia. Kyseessä siis ilmeisesti tuo solenoidiventtiili. Olisiko se jumiutumisesta liätietoja? Meneekö puhdistamalla ja onko vaara että jumiutuu heti uudestaan? Vai onko kannattavampaa vaihtaa suosiolla uusi?
405 MI16 -91 // 99tkm. Matkusti jo nuorena leijonana aristokraattisessa seurassa Suomesta Ranskan Pariisiin opiskelemaan jossa asui kolme vuotta. Näki Eiffel-tornin, Champs-Élyséen ja paljon muuta. Tuli paluumuuttajana takaisin pohjolaan ja odottelee nyt säilössä parempia aikoja.

wg

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #9 : 10.04.2010, 00:11:57 »
Tänään käytiin taas huollossa ja löytyi palanut sulake, nimenomaan tuon ilmapumpun syöttö. Uusi sulake ja vikakoodi poistui. Kannattaa olla muuten tarkkana tuon koodin kanssa. On nimittäin sellainen koodi, että jos vika on päällä niin katsastussetä hylkää auton, vaikka päästöarvot olisivat muuten kohdallaan.
405 MI16 -91 // 99tkm. Matkusti jo nuorena leijonana aristokraattisessa seurassa Suomesta Ranskan Pariisiin opiskelemaan jossa asui kolme vuotta. Näki Eiffel-tornin, Champs-Élyséen ja paljon muuta. Tuli paluumuuttajana takaisin pohjolaan ja odottelee nyt säilössä parempia aikoja.

opperi

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #10 : 01.12.2010, 16:30:55 »
Auto: 2005 407 2,0 (automaatti, 41 000 km).

Toissa päivänä syttyi moottorin vikavalo ja ilmoitus ;"depollution system faulty". Sain  sammumaan tekemällä näillä sivuilla olleen viiden käynnistyksen/sammutuksen tempun. Varoitus tuli eilen uudelleen. Taas em. tekniikalla sain sen poistumaan. Tänään Automaa Konalan testeritulos tulkittiin seuraavasti: "Jatkuva vika. Ilmapumpun releen ohjaus tai avoin piiri. Ainakin ilmapumppu uusittava. Hinta-arvio 530 e."

Mahtaako osan uusiminen olla ainoa vaihtoehto vai voiko sitä herkistää/korjata jotenkin ja jos voi, niin miten?

TEMP_ARKISTOON

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 118
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #11 : 01.12.2010, 16:35:32 »
Kannattaako noita Automaalla korjauttaa?  ::)
Kysäseppä Vantaan Autokorjaamosta sekä Mäkelän Koneesta tarjousta?
« Viimeksi muokattu: 01.12.2010, 17:13:29, kirjoittanut Peugo »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #12 : 01.12.2010, 17:08:08 »
Tänään Automaa Konalan testeritulos tulkittiin seuraavasti: "Jatkuva vika. Ilmapumpun releen ohjaus tai avoin piiri. Ainakin ilmapumppu uusittava. Hinta-arvio 530 e."

Mahtaako osan uusiminen olla ainoa vaihtoehto vai voiko sitä herkistää/korjata jotenkin ja jos voi, niin miten?

Liekö ilmapumpussa mitään muuta vikaa, kuin ilmankosteuden aiheuttama jäätyminen/jumitus?

Sähkömoottorin hiilet ja tarvittaessa pumpun lamellitkin, pystyy käsistään kätevä pumppuun kyllä vaihtamaan.

petrisa

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #13 : 01.12.2010, 17:10:07 »
Kyseessä ilmeisesti ns. toisioilmapumppujärjestelmän vika.

Jos tämä, niin ei vaikuta ajamiseen mitenkään. Katsastuksessa toisin haittaa. Pakosarjaan pumpataan ilmaa, jotta katti lämpenee nopeammin. Tämä systeemi toimii siis vain kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa.

Jos vika on releessä, niin eihän pumppua tarvitse vaihtaa. Vastaavasti releen ollessa kunnossa, mutta itse ilmapumppu viallinen on asia tietenkin toisin. Muistini mukaan ohjausboksi kytkee releen ja se havaitsee releen ohjauskäämin virtapiirin vian.

Vastaavasti itse pumpun toimintaan ei ole suoraan diagnoosia vaan se saadaan välillisesti happianturin eli lambdan kautta. Jos vikakoodi kertoo releen piirin avoimeksi eli katkos, niin en ymmärrä miksi itse kallis pumppu pitäisi muka vaihtaa suorilta? Tuo rele nyt pitää tutkia ihan ensimmäiseksi.

Tällaisen vian oletin kuvauksen mukaan olevan. Tarkka vikakoodi olisi tietysti selventänyt asiaa. Voi olla, että myös tuolle pumpulle oli virtapiiridiagnostiikka suoraan, mutta selvityksen mukaan vika viittaa releeseen. Releen kunnon ollessa ok, pumppu voi vain olla jumissa, ei siis välttämättä totaalisen rikki.

opperi

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #14 : 01.12.2010, 18:15:17 »
Pieni korjaus-jos merkityksellinen- infotaulun teksti oli " anti-pollution system faulty". Tuli nimittäin juuri kauppareissulla taas. Kaupoilta pois lähtiessä sammui nyt itsekseen käynnistyksen jälkeen. Kolme kertaa siis tullut, kaksi kertaa lämpimällä moottorilla. Meikämaallikolle asentaja kertoi kyseisen pumpun tuottavan  ilmaa sopivassa määrin polttoaine/ilmaseokseen moottorille? Vikakoodia älysin kysyä vasta laskua maksaessa. Printin saamiseksi olisi pitänyt kuulemma kytkeä piuhat uudelleen. Voin kysellä huomenna, josko sen sieltä jostain muistista vielä löytäisivät.