Kirjoittaja Aihe: 308 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 13595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
308 - Käsijarrun säätäminen
« : 01.03.2008, 15:59:38 »
307 ja 308 mallien käsijarru on tehtaalla liian tiukalle säädetty. Säätö kannattaa tarkistaa!. Jos käsijarru on liian tiukalle säädetty, niin takajarrut hidastaa auton rullattavuutta ja tällöin auto kuluttaa huomattavasti enemmän polttoainetta mitä pitäisi. Myös takajarrupalat/levyt kuluvat nopeammin vaihtokuntoon samoin laakerit kärsivät. Katso kuvallinen ohje (koskee ainakin Peugeot 307 ja Peugeot 308 malleja):

käsijarrun säätö

Kokemuksien mukaan esim. 307:ssa laahustava käsijarru on säädön jälkeen laskenut auton polttoaineen kulutusta noin 0,3...1-litra/100km.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2008, 16:59:05, kirjoittanut SamiL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #1 : 06.03.2008, 21:55:48 »
Pystyykö tuota toteamaan mitenkään muuten kuin auton alle vilkuilemalla?

Tunkilla voi nostaa takakulman ylös ja käsijarru vapautettuna kokeilla, kuinka vapaasti pyörä pyörii.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #2 : 30.05.2008, 10:45:13 »
Tarkistakaa 308 ja 307 autojen omistajat, että autonne käsijarrun säätö on oikein säädetty. Näyttää pahasti siltä, että jotkin merkkiliikkeet eivät säädä käsijarrua luovutustarkistuksessa, vaikka säädön tarkistus kuuluu tehdä ennen auton luovutusta. Yleensä säätö on liian kireällä ja siitä seuraa: takavanteet lämpenevät, jarru osat kuluvat nopeammin, polttoaineen kulutus isompi. 

Säädön voi tehdä myös itse, mutta kyllä tuo kannattaisi huollon tehdä, että menee raporttia tehtaalle asti.

Ohje kuinka säätö tarkistetaan ja säädetään:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24369.msg118489#msg118489
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 04:50:37, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #3 : 31.05.2008, 14:09:17 »
Tarkistin nuo välit ja toisella puolella osat 1 ja 2 on kiinni ja toisella puolella rako (ainakin ½cm). Mites tuon säätää oikein? Vai laitatanko huollossa kuntoon :)

Löysätä vaan keskikonsolin takaosasta (tuhkakuppi ensin pois). Tuollainen vaikuttaa kulutukseen jo varmasti +0,5-1litra/100km.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2009, 23:43:22, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

jleinonen

  • Vieras
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #4 : 31.05.2008, 15:20:03 »
Niin siis selvennykseksi, kuljettajan takana tuota väliä ei ole mutta vänkärin puolen takana on... Taidan mainita asiasta kun viikon päästä on huolto, mutta samassa paikassa ne viimeksikin tuon käsijarruvaijerin on vaihtanu, että saa nähdä tuleeko kuntoon.

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #5 : 31.05.2008, 18:38:20 »
Tänään jaksoin vilkaista noita säätöjä ja kuskin puolella oli 1.5cm rako ,hantin puolella n. 0.5cm. Ei ihme ,että kulutuslukemat on melkein 5l/100km. No reilu viikon päästä raportoin ,onko kulutus laskenut  ;)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #6 : 31.05.2008, 21:40:34 »
Tuo säätö kuuluisi tehdä jo ennen luovutusta. Ei näytä merkkiliikkeet noudattavan ohjeistusta !!! HOX HOX. Tarkistakaa autonne käsijarrun säätö. 0,5-1 litra 100km tekee vuodessa aika paljon lisää polttoainekuluihin!
Peugeot 508 & Peugeot 607

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 224
  • 3008 1.2 aut
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #7 : 06.06.2008, 16:53:11 »
Kulutus nyt 4.66l/100km. Ennen vaijerin säätöä 4.9l/100. Tosin nyt oli enemmän kaupunkiajoa, mutta ihan tyytyväinen tähänkin.

kahe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 115
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #8 : 13.10.2008, 07:49:46 »
Jep, eilen vahauksen jälkeen päätin katsoa jarrujen asennot ja rako oli toisella puolella puolensentin luokkaa, mutta toinen lähes kiinnii. Monta kierrosta sai löysätä, että alkoi vaikuttaan ja nyt ei ota kässäri heti kiinni siihen koskiessa. Aamulla sitten töihin tullessa päästiin uusilla ajotietokoneen lukemilla 4.9l/100km ja olikohan keskinopeus noin 78km/h (motaria ja kehä I). Ekalla tankilla meni aina 5.5-5.9 välillä eli aika iso vaikutus ja kyllä tuon huomasi ajossakin. Jarrua sai painella enemmän kehällä ja auto tuntui jopa rullaavan.

Miten tuo käsijarrunsäätö, onko noissa eri puolille mitään omaa säätöä, koska näytti siltä, että toinen puoli oli paremmin heti aluksi? Vai vaan riittävän löysäksi, että molemmista rako häviää?
Ex Ford C-Max 1.6TDCi Titanium -11 kulutus
C4GP 2.0HDi+bmp -07
ex Ford C-Max 1.8 2004
ex 308 HDi110 FAP Sport 2Tronic -08käyrä
ex Xsara 1.6 -00

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 051
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #9 : 13.10.2008, 08:56:53 »
Miten tuo käsijarrunsäätö, onko noissa eri puolille mitään omaa säätöä, koska näytti siltä, että toinen puoli oli paremmin heti aluksi? Vai vaan riittävän löysäksi, että molemmista rako häviää?

2Tronicistakin jotain. Muutaman kerran risteyksiä ylittäessä tapahtuu 1->2 vaihto juuri keskelllä risteystä ja siinä tulee jännä tunne, että päästäänkö alta pois, kun vaihtaa kuitenkin sen verta verkkasesti.

Ei ole omaa säätöä, siellä on sellainen rauta jonka keskelle vaikuttaa käsijarrukahva ja reunoilta lähtee vaijerit. Käytönnössä säätö vaikuttaa molempiin, mutta tiettyyn pisteeseen asti jompikumpi vaijeri vetää löysät pois molemmista vaijereista juuri tuon em. raudan takia. Käytännössä tämä sama ilmiö on havaittavissa kaksi ja kolme vaijerisissa käsijarru toteutuksissa, vaijereita ei saisi missään tapauksessa vetää niin kireälle että ne nk. kantavat. Lisää aiheesta
« Viimeksi muokattu: 13.10.2008, 09:01:56, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

TsR

  • Vieras
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #10 : 15.07.2009, 14:59:05 »
Järjestelmällistä työtä tekevät luovutushuollossa, myös omassa autossani oli kuskinpuolella vajaan puolen sentin rako. Ruuvailin kuntoon.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 392
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #11 : 23.07.2009, 20:19:05 »
Meikäläisen 308:ssa saattaisi olla myös käsijarru säädetty liian tiukalle, kuuluu meinaan takaa vinkunaa kun lähtee liikkeelle ja varsinkin kun peruuttaa. On vaan tosi hankalaa kun ei ole nykyään pikahuoltoa, pitää tuollekin varata aika usean viikon päähän ellei itse ala ropaamaan.
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #12 : 23.07.2009, 20:41:24 »
Meikäläisen 308:ssa saattaisi olla myös käsijarru säädetty liian tiukalle, kuuluu meinaan takaa vinkunaa kun lähtee liikkeelle ja varsinkin kun peruuttaa. On vaan tosi hankalaa kun ei ole nykyään pikahuoltoa, pitää tuollekin varata aika usean viikon päähän ellei itse ala ropaamaan.

Ei kannata tuon takia huoltoa tilata vaikka pitäisi, että tiedot menisi valmistajalle asti. Säädä itse. Aikaa menee pari minuuttia. Käsijarrun säätö on kaikissa liian tiukalla. Jos ei ole, niin merkkihuolto on valmiiksi löysännyt.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24369.msg118489#msg118489
« Viimeksi muokattu: 23.07.2009, 23:43:39, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 392
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #13 : 26.07.2009, 15:53:42 »
No nyt sain tehtyä tuon käsijarrun säädön. Molemmin puolin oli n. 2-3mm rako tuossa kohdassa. Piti alkaa ite ropaamaan kun kuulin että Olarin Automaahan on 'aikamoiset jonot' huoltoon. Olen siis muutenkin sinne menossa vaihtamaan aurinkolippaa joka ei nouse jousella yläasentoonsa.

Mutta helppo homma tuo säätö, ensiksi ajattelin että eihän tuota mutteria mahdu vääntämään noin ahtaassa paikassa mutta 13" avain sitten kuitenkin siellä mahtui liikkumaan 1/4 osakierrosta kerrallaan ja nyt ei takajarrut vingu parkkipaikalla. 7,2 on tämänhetken keskikulutus, saa nähdä vaikuttaako tuo siihen alentavasti.

Edit: Tuo 7,2 siis ajotietokoneen antama keskikulutus, 7,6 tulee tankkaus.comin mukaan. Edellinen autoni (näkyy alla) vei 7,7 tankkaus.comin mukaan n.60tkm matkalla.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2009, 16:01:39, kirjoittanut Nemo »
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 392
Vs: 308 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #14 : 05.08.2009, 16:28:07 »
Pakko tulla kommentoimaan bensankulutusta jo nyt, vaikka vasta 500km takana (ja 1. tankkaus) käsijarrun säätämisen jälkeen. Ei siis kokonaista tankillista vielä ajettu mutta onhan se jo suuntaa-antavaa kun ajotietokoneen antama keskikulutus onkin yht.äkkiä 6,4l/100km (500km) entisen 7,2l/100km (8000km) jälkeen. Minkään tankillisen keskikulutus ekalla 8000km matkalla ei ole alkanut kutosella. Samoin tuntuu hassulta, kun on tankkauksen jälkeen ajanut jo 200km ja silti ajotietokone näyttää että vielä 800km voit ajaa ennenkuin pitää mennä tankkaamaan.

Ja nyt voi tehdä paljon pitempiä moottorijarrutuksia, samoin tasainen ajo pintakaasulla vaatii ihan eri ajoasennon...sen verran vähemmän pitää painaa kaasua että jalka on ihan eri asennossa ja penkkiä pitää siirtää hiukka taaksepäin ettei kaasujalka puudu nilkasta. Premiumissa ei ole vakionopeussäädintä.

Voin kyllä suositella kaikille tuota käsijarrun säätöä, vaikka auto ei tuntunut ennenkään menevän mitenkään 'jarru päällä' (ja huom. en kyllä huomannut ainakaaan aluvanteiden lämpenevän ennen säätöäkään) niin olisi pitänyt tehdä tuo säätö jo aiempaan 307 autooni.
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04