Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 40627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesukarhu

  • Vieras
307 - Etupään kolina
« : 28.02.2008, 20:34:45 »
Ongelma:

Auto: 2004 307 1,6 XT (TU5JP4, 45 000 km).

Porukoiden 307:ssä ilmenee myös tuollaista kolinaa etupäässä, omasta mielestäni kuului vain vasemmalta, mutta kuuluu kuulemma hieman oikealtakin. Parhaiten se kuuluu ihan pienissä vauhdeissa kakkosella (noin 20-40 km/h) ja kun pyörä joustaa vain hieman pystysuuntaan, ei siis kuulu ihan tasaisella, eikä silloin kun ajaa sellaisesta 50mm korkeasta terävästä hidasteesta.

Jotain koiranluita tuossa nyt tulisi mieleen, sen perusteella mitä netistä olen lukenut, yksiäkään en ole vielä vaihtanut. Mahdollisuus on saada auto montullekin, joten miten tällainen amatöörimekaanikko etsii ja varmistaa kokeilemalla tai katsomalla, että missä mahtaa vika olla. Tietysti hyviä kuviakin saa postata, ne kun yleensä kertovat melko paljon...

Ratkaisu:

Vika korjaantui vaihtamalla kallistuksenvakaajan yhdystangot.

psaarinen

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #1 : 01.03.2008, 21:12:01 »
Mulla myös kolisi etupäästä. No nyt vaihdettiin iskunvaimentimet ja puslat sekä samalla myös jarrulevyt ja palat. Kolinat hävisi ja muutenkin autosta tuli ihan kuin uusi auto, samalla kun tehtiin myös hihnanvaihdot ja perus öljynvaihdot. Kilometrejä tosin on kertynyt jo 235000.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #2 : 09.03.2008, 19:52:14 »
Jostain muualta luin vastaavia juttuja, että jos kolinaa kuuluu vain pienissä epätasaisuuksia ja parhaiten juuri 30-40 km/h nopeuksilla niin vika olisi koiranluissa. Toisaalta taas luin täältä, että näissä autoissa olisi sellainen tyyppivika, että etukallistuksenvakaaja olisi kiinnitetty runkoon jotenkin "väärin" ja alkaisi sitten kolistaa. Onko mitään tarkempia tietoja, kuvia tms. jolla voisi selvittää, että mistäköhän tuo kuuluu, tai vastaavasti sulkea pois jotain mahdollisuuksia?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2644.0

Tuolla on käsitelty kallistuksenvakaajan kiinnityksen kolinaa.

kolmas pösö

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #3 : 10.03.2008, 17:53:25 »
Juu, juuri tuolta sen joskus luinkin, mutta ensin pitäisi nyt keksiä mistä tuo ääni johtuu? Mitenkäs nuo koiranluut, miten ne todetaan viallisiksi, heiluvatko kun niitä koittaa vai miten?

Ota rengas pois ja irroita se pystyssä oleva koiranluu, aika nopea homma ja nytkytä vaikka ruuvipenkissä onko yhtään väljystä, pienikin väljys kyllä kolisee ja just pienissä nopeuksissa.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #4 : 10.03.2008, 20:11:24 »
Ja tässäkin autossa onnistuu purkamatta muuta ja pyörän kulmatkin pysyvät kuosissa? No entäs sitten suosituksia noista luista, kannnattaako kokeilla motonetistä ostettuja, jos kerran "pösön omat" ovat näin lyhytikäisiä?

Ja miten muuten vaikuttaa alustaan talliinajoluiskassa oleva töyssy, kun lattia on kynnystä matalampi ja kynnyksen molemmin puolin on pyöreähkö puu, joten kokonaisuus vastaa sellaista mustakeltaista 50mm korkeaa hidastetta, johon joutuu ajamaan "vauhdilla", että nousee talliin asti. Tämä lattia on tarkoitus nostaa samaan korkeuteen ensi kesänä. Myös kesärenkaat menevät vaihtoon ensi kesän aikana. Kannattaako nämä kaikki tehdä järjestyksessä: tallin lattia, luut, renkaat?

Hauki

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #5 : 04.12.2008, 19:16:40 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 SW 1,6.

Hei kaikille. Alla on pari viikkoa sitten Pörhöltä ostettu -02 307SW ja vika on hyvinkin tarkkaan aloitusviestissä kuvatunlainen, eli vasen etunurkka narisee ja kolisee terävissä montuissa hiljaisessa vauhdissa. Koeajon aikana en vikaa havainnut kun silloin ajeltiin vielä kepeässä pakkassäässä tasaisella lumipinnalla, mutta nyt on vesisade tehnyt tuhojaan ja kadut ovat täynnä pientä kiharaa sekä reikää ja vika tuli esille vasta nyt.

Ratkaisu:

Osa 1:

Ehdinpä lopultakin käyttämään autoa huollossa ja vikakin löytyi ainakin oletettavasti hetken tuumailun jälkeen. Kolinan lähteenä oli heiluva polttoainetankki. Jotkin kiinnikkeet olivat ilmeisesti löystyneet ja tankki pääsi sitä myöten liikkumaan ja kolisemaan rakenteita vasten. Pörhön huollossa korjasivat kiinnikkeet ja asensivat jonkinmoiset pehmikkeet/tukikumit kiinnikkeisiin. En aluksi uskonut että se voisi vika olla koska ääni tuli aivan selvästi edestä, mutta pari päivää kun tuolla on nyt ajanut niin kolina on kyllä kadonnut. Meni vielä takuun piiriin ko. homma niin kustannuksiakin tuli mukavat 0 e.

Tämä ihan vinkkinä muille kolinaa ihmetteleville jos ei meinaa äänenlähdettä löytyä.

Osa 2:

Kolina alustassa jatkui polttoainetankin fiksailun jälkeenkin, vaikkakin osa metelöinnistä korjautui tuolla remontilla. Nyt käytin kärriä uudestaan huollossa ja viaksi paljastui etutukivarsien alahelat jotka menevät vaihtoon molemmilta puolilta. Puoli päivää remontoivat ja hyvä tuli. Nyt tuntuu kulkevan suoraan ja ilman kolinoita.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #6 : 04.12.2008, 19:25:28 »
Jos vika on tuossa kallistuksenvakaajan yhdystangossa / pystytangossa eli "koiranluussa", niin se on vain kallistuksenvakaajan ja joustintuen välinen tanko, ja kiinnittyy vain niihin, mitään muuta ei siis tarvitse vaihtaa.

Eiköhän se kysymällä selviä, mutta luulisin, että tuo "kallistuksenvakain" kattaa myös nuo yhdystangot.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #7 : 05.12.2008, 09:00:00 »
Joku arveli kanssa että syynä kyseiseen mekkalaan voisi olla pakosarjan joustopala (tms...). Pitänee huomenna käydä tiskillä kyselemässä jotta mikähän siinä on hätänä.

Joustoliitoksen ääni oireet ovat seuraavat: vinkaisee autoa käynnistäessä ja vaihdetta vaihdettaessa.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2010, 17:27:50, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

mku836

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #8 : 25.01.2009, 14:32:56 »
Minulla on jo kolmannet koiranluut edessä menossa. Ekat meni takuuseen, toiset vaihdoin itse. Kolmannet on tarvikeosat, joten katsotaan kestääkö paremmin. Autolla ajettu noin 120000km.

justus_

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #9 : 06.07.2009, 23:04:41 »
Kuulostaa jutut tutuilta.. Meillä on puolisen vuotta sitten käytettynä ostettu -03 hatchback, ajettu nyt 105tkm. Etupää kolisee aina kun kääntää tiukasti oikealle tai ajaa esim. mukulakivellä, ei tosin tasaisella. Kolina kuuluu ainoastaan vasemmalta puolelta. Ei ollu kolinaa ostettaessa.. ja ihan automaasta hankittu auto. Käytettiin huollossa ja sanoivat, että joku ohjauksen raidetanko oli löysällä. (?) Ratti oli myös lievästi kallellaan vasemmalle. Huollon jälkeen ratti on ollut suorassa, mutta kolina edelleen yhtä voimakasta. Pitänee tutkia asiaa etiä päin, josko vika löytyisi. Ärsyttävää ajaa, kun koko ajan kolisee etupää..

pwr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #10 : 26.07.2009, 14:12:38 »
Auto: 2001 307 XR 1,6.

Etutukivarren takahelat oli mulla ainakin kolinan syy ja loppui samantien kun ne vaihto.
Nykyinen: Peugeot 307sw Premium Plus -07
ex: Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

turbo307

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #11 : 26.07.2009, 20:37:01 »
Auto: 2001 307 XR 1,6.

Etutukivarren takahelat oli mulla ainakin kolinan syy ja loppui samantien kun ne vaihto.


Tuo auttoi jo vähän mutta edelleen on hakusessa se helojen asennus, eli onnistuuko helojen painaminen paikoilleen ihan kotikonsein??

pwr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #12 : 28.07.2009, 21:21:45 »
Kaippa se onnistuu jos on paikka missä saa auton ylös ja tietää mitä tekee. Mä vein ainakin paikalliselle korjaamolle kun en ite noista autoista sillai tiiä.
Nykyinen: Peugeot 307sw Premium Plus -07
ex: Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

turbo307

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #13 : 01.08.2009, 21:25:32 »
No niin nyt olis sitten alatukivarsien puslat vaihdettu ja kolina sen kun jatkuu, mitäs kannattaisi seuraavaksi vaihdella???

Autohan on tuo signaturen 307

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #14 : 01.08.2009, 22:06:34 »
Onko tämä tyyppivika jo korjattu ?

Model: 307 up to DAM 9617

Problem:

A creaking noise can be heard from the front suspension, particularly at manoeuvering speed and over uneven gradients imposing torsional pressure to the sway bar (anti-roll bar).

Solution:

Remove both sway bar bearing caps and apply grease to the front pressure points. See pictures below.
Ensure the torsion bar is fitted in the correct position to prevent contact with the suspension frame.
The recommended tightening for the bearing cap is 104 n.m.



Above: 307 Front suspension cross member showing the sway bar and bearings. Above: The 2 Bearing caps which have to be removed. On the left part the marking at the pressure point can be clearly seen. Apply grease as indicated on the picture and refit the caps.

Production Solution:
From DAM 9618 a bearing cap with plyurethane coating in the critical area is used.
Part number for the modified component: 509749

LÄHDE: http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/mechanic/307susp/307susp.htm

Peugeot 508 & Peugeot 607