Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 39080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #30 : 10.12.2009, 18:44:36 »
Mikähän tämä korjaamo on, joka vaihtelee osia tutkimatta vian aiheuttajaa?
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #31 : 10.12.2009, 20:33:08 »
Tarvikeosia ovat olleet. Voiko olla, että tarvikekoiranluut (mallia HD-motonetistä) tai alapallonivelet (Motonet) kestävät vain 3 kuukautta???

Eikö olekin lainkin kannalta oikeus vaatia, että auto on kunnossa ja ilman kolinoita, kun se on käynyt huollossa ja veloitettu rahat?
« Viimeksi muokattu: 10.12.2009, 20:53:54, kirjoittanut PREmiere82 »

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #32 : 10.12.2009, 21:50:55 »
Eli kolina oli välillä poissa? Eihän tuossa silloin ole vielä vaihdettu mitään jo kerran korjattua osaa. Korjaamolla ei varmaan ole kristallipalloa josta näkisi mikä osa menee seuraavaksi. Etupään nivelet ovat kulutustavaraa, mutta yleensä ei ihan noin yhtäaikaisesti.

Syytä nopeaan nivelien väljistymiseen voi etsiä esim renkaiden tasapainoituksesta. Väristävät renkaat koittelee kaikkia niveliä. (myös kuskin  :P ) Samoin jos ajetaan pitkään esim väljillä alapalloilla, niin rengas helposti rupeaa kulkemaan S-kuviota (fishtaill), joka rassaa ohjausniveliä aika tehokkaasti. Myös väärä haritus/auraus kulmat renkaissa ovat tehokkaita nivelien väljistyttäjiä. Hyvä tasapainoitus uusille renkaille, sekä toiseen kertaan kun ovat puolivälissä kulutuspintaansa ja silloin tällöin pyöräkulmien tarkastus säästävät rahat kummasti takaisin, kun nivelet kestävät pidempään. Väristääkö ratti ajaessa?

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #33 : 10.12.2009, 22:13:07 »
Kolina oli välillä poissa. Nyt alkoi viikko sitten. Epäilys on, että tarvike osa antanut periksi. Ratti ei väristä. Osien vaihdon jälkeen tehty nelipyöräsuuntaus. Vielä nelipyöräsuuntausta ei ole tehty ja ei tehdä ennen kuin kolina on poissa.

tth

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #34 : 10.12.2009, 22:14:58 »
Syytä nopeaan nivelien väljistymiseen voi etsiä esim renkaiden tasapainoituksesta. Väristävät renkaat koittelee kaikkia niveliä. (myös kuskin  :P )
Samoin jos ajetaan pitkään esim väljillä alapalloilla, niin rengas helposti rupeaa kulkemaan S-kuviota (fishtaill), joka rassaa ohjausniveliä aika tehokkaasti.

Myös kuskin ajotyylillä on vaikutusta. Reipas ajotyyli, paljon mukulakivikatuja ja kaikkien kuoppien löytäminen varmasti kuluttavat osia nopeasti. Isän 306:ssa on kaikki alustan osat alkuperäisiä paitsi ulommat raidetangon päät, ja nekin menivät vaihtoon vasta jossain 150 tkm paremmalla puolella. Mittarissa nyt jotain 210+ tkm. Omaan 406:een ei ole vaihdettu huoltokirjan mukaan muuta kuin kerran koiranluut eteen ja säätötangot taakse.

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #35 : 10.12.2009, 22:42:31 »
Eli kolina oli välillä poissa? Eihän tuossa silloin ole vielä vaihdettu mitään jo kerran korjattua osaa. Korjaamolla ei varmaan ole kristallipalloa josta näkisi mikä osa menee seuraavaksi. Etupään nivelet ovat kulutustavaraa, mutta yleensä ei ihan noin yhtäaikaisesti.

Ne on siis nyt kaikki vaihdettu kerran, tässä syksyn aikana. Molemmille puolille siis nämä kaikki:
Alapallonivelet
Koiranluut
Raidetangon sisemmät päät
Raidetangon ulommat päät.

Nyt kierros alkaa siis alusta. Huomenna toivottavasti ammattimies ehtii katsomaan sitä.

Taitaa toi 307 olla  enempi lasia vaan kuin muut mallit. Ja ei tolla 1,6 koneella mitään rallia ajella. :) Nätisti pitkin vanhan pääkaupungin katuja kurvaillaan. :)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #36 : 10.12.2009, 23:26:00 »
Tarvikeosia ovat olleet. Voiko olla, että tarvikekoiranluut (mallia HD-motonetistä) tai alapallonivelet (Motonet) kestävät vain 3 kuukautta???

Eikö olekin lainkin kannalta oikeus vaatia, että auto on kunnossa ja ilman kolinoita, kun se on käynyt huollossa ja veloitettu rahat?

Nuo on täyttä roskaa! Varsinkin nuo HD mallin koiranluut:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6714.0
« Viimeksi muokattu: 10.12.2009, 23:47:02, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #37 : 10.12.2009, 23:28:33 »
Ok. Sitten on vielä joustintuen yläpään laakeri tai poikennut jousi, josta voi kolinaa lähteä. Voi hyvinkin olla myös että tarvikeosa on pettänyt. Tsemppiä vaan. 8)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #38 : 11.12.2009, 10:35:15 »
Myös kuskin ajotyylillä on vaikutusta. Reipas ajotyyli, paljon mukulakivikatuja ja kaikkien kuoppien löytäminen varmasti kuluttavat osia nopeasti. Isän 306:ssa on kaikki alustan osat alkuperäisiä paitsi ulommat raidetangon päät, ja nekin menivät vaihtoon vasta jossain 150 tkm paremmalla puolella. Mittarissa nyt jotain 210+ tkm. Omaan 406:een ei ole vaihdettu huoltokirjan mukaan muuta kuin kerran koiranluut eteen ja säätötangot taakse.

Tämä on totisinta totta, toisilla vaan autot kestää ja toisilla ei.

Tuohon alkuperäiseen viestiin kommentoin että jos kaikki osat on olleet tarvikeosia niin mikä tahansa niistä on voinut jo antautua ja aiheuttaa taas kolinan, tämänhän joku taisikin jo sanoa. Enkä pitäisi huonona vaihtoehtona korjaamon vaihtamista, kokeeksi vaikkapa merkkiliike, sieltä saa ainakin takuun ja rahat voi kinastella pois jos vika ei tule kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2009, 10:42:34, kirjoittanut KTA »

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #39 : 11.12.2009, 20:38:42 »
Tänään saatiin todellinen ammattimies pösön kimppuun (merkkiliiikkeen asentaja) ja tulosta tuli. Toistaiseksi ollaan taas ainakin hetken aikaa onnellisia auton omistajia.

Kaikki vaihdetut osat olivat ok, ei valittamista. Joku muovisuojus oli irti ja heilui ja sen hän oli pistänyt kiinni nippusiteillä. Oli pitänyt aika kolinaa kun sitä oli heilutellut. En tarkempi tiedä mikä, kun vaimoke tuolla Salossa sitä työpäivän jälkeen näytti kun kerrankin oli aikaa tutulla. Mut pakko se oli uskoa kun kävi ajelemassa ympäriinsä nyt illalla. Ja auto oli hiljainen.

Semmoinen oli tämän pösön vikatarina tällä kertaa. Ja viikonloppu on hyvä aloittaa, kun on korjaamo haukuttu ja tarvikeosat kirottu syvimpään suohon ja ne olivat vikaan syyttömiä.

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #40 : 12.12.2009, 15:15:05 »
Tänään saatiin todellinen ammattimies pösön kimppuun (merkkiliiikkeen asentaja) ja tulosta tuli. Toistaiseksi ollaan taas ainakin hetken aikaa onnellisia auton omistajia.

Kaikki vaihdetut osat olivat ok, ei valittamista. Joku muovisuojus oli irti ja heilui ja sen hän oli pistänyt kiinni nippusiteillä. Oli pitänyt aika kolinaa kun sitä oli heilutellut. En tarkempi tiedä mikä, kun vaimoke tuolla Salossa sitä työpäivän jälkeen näytti kun kerrankin oli aikaa tutulla. Mut pakko se oli uskoa kun kävi ajelemassa ympäriinsä nyt illalla. Ja auto oli hiljainen.

Semmoinen oli tämän pösön vikatarina tällä kertaa. Ja viikonloppu on hyvä aloittaa, kun on korjaamo haukuttu ja tarvikeosat kirottu syvimpään suohon ja ne olivat vikaan syyttömiä.

Ja iloa kesti noin 100 kilometriä, kun ääni palasi taas. :)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #41 : 12.12.2009, 15:45:24 »
Ja iloa kesti noin 100 kilometriä, kun ääni palasi taas. :)

Noi hommat kannattaisi tehdä kunnolla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #42 : 12.12.2009, 16:15:42 »
Noi hommat kannattaisi tehdä kunnolla.

Juuh tehdäänkin maanantaina, kun auto pääsee kunnon korjaamolle.
Nippusidehomma ei mitään maksanut, katotaan kuin käy maanantaina. Jousien kumisuojia ei mun vm. 2002 pösöstä löydy.
Onkos joku laittanut niitä itse paikalle?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #43 : 12.12.2009, 16:40:36 »
Jousien kumisuojia ei mun vm. 2002 pösöstä löydy.
Onkos joku laittanut niitä itse paikalle?

Jousissa ei ole mitään kumisuojia ja tuskin kukaan sellaisia edes laittaa, mutta iskunvaimentimien varsien haitarikumit on. Tuon ääntelyn aiheuttaja on ilmeisesti moottorin muovinen alasuoja.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 513
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #44 : 12.12.2009, 18:04:36 »
Jousissa ei ole mitään kumisuojia ja tuskin kukaan sellaisia edes laittaa, mutta iskunvaimentimien varsien haitarikumit on. Tuon ääntelyn aiheuttaja on ilmeisesti moottorin muovinen alasuoja.

Kyllä jousissa pitää olla kumisuojat alaosassa. Tuollaiset tuli vakioksi vm.2004.
Peugeot 508 & Peugeot 607