Kirjoittaja Aihe: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto  (Luettu 26110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muuan toinen

  • Vieras
307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« : 21.03.2008, 13:05:45 »
Auto: 2003 307 Wagon HDi 2,0 XT (66 kW, manuaalisella ilmastoinnilla).

Onko tietoa mitä maksaa puhaltimen moottori ja vaihto Automaalla? Onko työläs vaihtaa itse (hoidetaanko homma sisältä vai ulkoapäin lähestyen)? Kojelautaa kun ei ole aiemmin tullut Pösöstä vielä purettua.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 723
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #1 : 21.03.2008, 13:30:13 »
Puhallinmoottori kannattaa uusia jos siitä kuuluu ääniä. Onko autossasi ilmastointi (man. vai autom. vai ilman ilmastointia) ? Automaan tuntiveloitus on aika korkea joten vaihtotyölle tulee varmaan n.100eur + puhallin (riippuen mallista).
Peugeot 308 SW GT HDi, 508 sedan, 607 V6 3.0, 206 SW 1.4

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 704
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #2 : 21.03.2008, 14:41:37 »
Varaosakuvien mukaan puhaltimeen saattaa päästä käsiksi kuljettajan jalkatilan keskikonsolin puoleiselta sivulta:

307 (1. mallisarja)
« Viimeksi muokattu: 27.11.2010, 21:14:16, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Muuan toinen

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #3 : 22.03.2008, 10:15:34 »
Taisi olla lämppäripuhallin siinä oikealla alhaalla. Muutakin tavaraa näyttää olevan alueella (AC-kenno). Haynesistä katselin luvusta 11*24 paneelien irroituskuvia eli ehkä noilla uskaltaa jo aloittaa homman.

Pitäneen hakea Automaalta osa ja aloittaa auton purku. Meikäläisen järjenjuoksun mukaan osassa ei ole kuin puhallin ja sähköliitin. Eli akkukenkä irti ja podaamaan poljintilaan sadaneuron edestä = 4 tuntia keskivartalotaivutuksia niskat kenollaan?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 723
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #4 : 22.03.2008, 10:30:04 »
Joissain Peugeot malleissa pitää ohjausakselin kiinnitys irroittaa alaosasta että lämppärin saa pois. Ei kuitenkaan mikään paha homma.
Peugeot 308 SW GT HDi, 508 sedan, 607 V6 3.0, 206 SW 1.4

mapping

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #5 : 30.06.2009, 20:43:37 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 1,6 XR.

Mikä on idea on puhaltimen moottorin irroituksessa. Liittimen vieressä näkyy kaksi ruuvia, jotka irroittamalla ei oikein tapahtunut mitään. Selvästi muovissa näkyy saumat, mutta en keksinyt miten sen saa irti. Vai pitääkö vain käyttää isompaa meisseliä ja enempi voimaa.

Puhallin ei pyöri ollenkaan, nopeuden vaihtajassa kun vääntää niin 12v tulee liittimen päähän joka asennossa paitsi silloin kun on 0 asennossa.

Moottori toimii kun laittaa suoraan akkulaturiin kiinni. Autossa moottorin liittimeen tulee 10.8v joka asennossa paitsi off asennossa, silti moottori ei pyöri.

Vastuksen irroitin hanskalokeron takaa ja mittaamalla vastusarvoja tulee vähän erilukuja joka kerta? Uusi osa maksaa 100 e, pitää varmaan kokeilla vaihtaa se?

Ratkaisu:

Säätimen vaihto korjasi asian.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 723
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #6 : 01.07.2009, 01:05:26 »
Mikä on idea on puhaltimen moottorin irroituksessa. Liittimen vieressä näkyy kaksi ruuvia, jotka irroittamalla ei oikein tapahtunut mitään. Selvästi muovissa näkyy saumat, mutta en keksinyt miten sen saa irti. Vai pitääkö vain käyttää isompaa meisseliä ja enempi voimaa.

Pitiköhän puhallinmoottoria kääntää...
« Viimeksi muokattu: 15.10.2009, 20:23:44, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 308 SW GT HDi, 508 sedan, 607 V6 3.0, 206 SW 1.4

shakaali91

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #7 : 14.10.2009, 20:35:18 »
Auto: 2001 307 2,0 HDi (manuaali-ilmastointi, 350 000 km).

Eli lämmityslaitteen moottori sanoi sopimuksen irti. Nyt tarvittais ohjeita viisaimmilta, että miten sen saa purettua helpoiten ja mitä kautta? Auton sisältä vai konepellin alta?

Ei toimi enää mikään nopeus. Tai neloselle kun laittaa ja pätkii avokämmenellä vänkärin jalkatilassa vasemmalla olevaan muoviin niin koittaa pyöriä oikein raskaasti vähäsen.

Puhallin alkoi pari kuukautta sitten temppuilemaan. Auton ku löi käyntiin niin ei puhallin käynnistyny, riitti ku hieman kopsautti niin lähti pyörimään. Lopussa se toimi vaan nelosella vähäsen ja nyt ei enää pyöri mitenkää. Kakkos asento vinkunu pitemmän aikaa.

Onkohan tuolle enää mitä tehä vai vaihanko suosiolla uuden moottorin?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 704
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #8 : 15.10.2009, 23:48:34 »
Kopauttelun auttaminen ja vinkuminen voisivat viitata puhaltimen moottorin hiilien kulumiseen/jumittumiseen. En osaa sanoa, kuinka helposti 307:n puhaltimen moottoria saa purettua... Ainakin vanhemmissa malleissa hiilet saa usein vaihdettua, jos löytyy jostain sopivat tilalle (tai sellaiset, jotka saa viilattua sopiviksi). Hiilet eivät kuitenkaan ilmeisesti ihan pienillä käyttömäärillä kulu loppuun.

Kokeile antaa puhaltimelle suoraan virtaa (irrota vaikka ensin, niin sujuu helpommin).
« Viimeksi muokattu: 29.03.2010, 16:37:32, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 723
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #9 : 16.10.2009, 11:54:11 »
Vielä jos joku joka on joskus moottorin purkanut kertoisi, että mitä kautta se pitää purkaa niin voisi alkaa purkamaan. Aiemmin ehoteltu että sen sais esiin jostain kuljettajan jalkatilan oikeasta reunasta. Jostain muualta luin että moottori löytyisi vänkärin puolelta.

Kulj. jalkatilan kautta. Mahdollisesti ohj. akseli pitää alhaalta irroittaa ja puhallin lähtee kiertämällä irti.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2010, 16:36:53, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 308 SW GT HDi, 508 sedan, 607 V6 3.0, 206 SW 1.4

mapping

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #10 : 21.12.2009, 07:58:49 »
Auto: 2003 307 1,6 XR.

Taas lopetti lämmityslaite puhaltamasta eli ei pyöri mikään nopeus. Aikaisemmassa viestissä kesäkuussa vaihdoin etuvastuksen. Ilmeisesti menee taas vastuksen ostoksi, kun sama vika kuin kesällä. Pitää vissiin ekana purkaa ja katsoa oisko joku kosketusvika. Pitää ostaa tukkupakkaus noita vastuksia jos sais vähän halvemmalla kappalehinnalla noita.

mapping

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #11 : 22.12.2009, 10:26:44 »
Näyttäs vastus olevan ilmeisesti, ehjä mittarilla mittaamalla 1-3ohm vastusarvot riippuu mistä mittaa. Liittimeen tuleva punainen johto on palanut kuoren pois puolen sentin matkalta ja vaihtanut väriä ruskeaksi  10cm matkalta. Punainen johto tulee vastuksen napaan 1. Mihinkähän sen toinenpää menee?

Lisäksi mihinkään napaan ei liittimessä ei tule jännitettä. Ei maita vasten mitattuna eikä eri liittimen nastoja vasten mitattuna. Sulake nro.18 (40A) on kuitenkin ehjä joka ilmeisesti pitäisi olla puhaltimen sulake.

Pitää vissiin alkaa poistaan se puhallin kuskin jalkatilasta ja kokeileen pyöriikö se kun kytkee akkulaturiin. Oisko kellään mitään lisävinkkiä mitä kannattee tarkistaa?

mapping

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #12 : 27.12.2009, 19:15:11 »
Puhallin toimii kun siihen kytkee akkulaturin joten vika jossain muualla. Täytyy varmaan hakea uusi vastus nyt aluksi. Ihmetyttää vain sen johdon sulaminen. Puhaltimen virtapiiri on jännitteetön. Sulake on silti ehjä samoin kaikki muutkin sulakkeet mitkä löysin.

Vastuksen liittimen juuresta palanut punainen johto PIN1 menee puhaltimelle. PIN2-5 menee säätimelle. Säätimen PIN2-5 menee siis vastukselle ja PIN1 menee kuvien mukaan IC26 piiriin. Moottorin toinen PIN menee sitten taas sinne IC26 piiriin ja toinen sinne vastukselle. Eli siis maitavasten mittaamaalla ei ole missään jännitettä, moottori on ehjä, vastuksenkin ohitin hyppylangalla. Pitää vissiin viedä huoltoon, alkaa tulemaan seinä vastaan.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 787
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #13 : 21.05.2012, 21:54:36 »
Auto: 2007 307 Wagon 1,6 HDi 90 Premium Plus (66kW, automaattinen kaksialueinen ilmastointi).

Jo viime talvena alkoi auton tuuletin vikisemään talvella, en ole jaksanut kiinnittää enempää huomiota, mutta nyt on ruvennut muutenkin vikisemään. Tämähän on ilmeisesti aika yleinen vaiva pösöissä, sama vika oli 205:ssäkin. Tuossa vanhuksessa vaihto oli helppo, mutta miten näissä uudemmissa automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa? Onko siis jossain apukuskin jalkatilan kautta tehtävä juttu vai pitääkö purkaa koko kabiini?
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 787
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #14 : 30.05.2012, 15:00:12 »
Tähän sain tarjouksena Autokeskus Konalalta 470 e, josta osan hinta 370 e. Espoon Auto-Jalosella osan hinta 393 e + työt n. 100 e luokkaa päälle.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985