Kirjoittaja Aihe: Ohjeita jarrujen puhdistukseen, korjaamiseen ja säätämiseen  (Luettu 60475 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 913
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ohjeita jarrujen puhdistukseen, korjaamiseen ja säätämiseen

Turvallisuus

Huolehdi että jäykkäkouristusrokotuksesi on voimassa. Pelkän tunkin varassa olevan auton alle ei pidä mennä! Hanskoja olisi hyvä käyttää kun työskentelee alustan osien kanssa. Kun joku pultti tai mutteri on ruostunut jumiin on turhaa rikkoa itseään uskomalla siihen että voimalla se lähtee, seuraamuksena on korkeintaan lipsahduksia, tuskan parahduksia ja tikkejä tumpuissa. Kannattaa suosiolla ostaa uuden pultin ja mutterit jolloin voi tarvittaessa tuhota jumiutuneet osat.

VAROITUS: JARRUNESTE ON SYÖVYTTÄVÄÄ, joten varo roiskuttamasta sitä silmiin tai auton maalipinnoille.

Yleistä

Säännöllisellä Jarrunaesteiden vaihdolla voi lykätä helposti aikanaan varmasti tulevaa jarruremonttia vuosilla eteenpäin. Normaalisti jarrunesteettä ei "kulu" mutta säiliössä on havaittavissa hidasta vajumista jarrupalojen kuluessa. Jarrut pysyvät paremmassa kunnossa kun niitä käytetään, ennen ajoon lähtöä olisi hyvä survaista jarrupoljinta kaikin voimin jotta mahdolliset heikkojen osien pettämiset ratkaisevalla hetkellä eivät aiheuttaisi vaaratilanteita liikenteessä.

Vikaa etsiessä tulee myös muistaa että vika ei ole välttämättä sillä puolella joka pitää huonommin vaan voi olla sillä puolella joka piti paremmin. Suomen oloissa olisi syytä puhdistaa jarrut kaksi kertaa vuodessa, aina renkaan vaihdon yhteydessä. Tällöin jarrujen puhdistukseen ei mene kuin 10-20 minuuttiin. Jarrunesteiden vaihtoon ei tarvita mitään erikoisosaamista mutta apuria tarvitaan jos käytössä ei ole takaiskuventiilillä varustettua ilmaus laitetta. Nesteiden vaihtaminen/ilmaus aloitetaan aina kauimpana pääsylinteristä olevasta pyörästä, siirtyen sitten saman piirin lähempänä olevaan pyörään. Sitten toisen piirin ilmaus samaa kaavan käyttäen, jarrunestettä ei saa päästää loppumaan välillä muuten homma on aloitettava alusta. Pelkkien nesteiden vaihdossa riittää kun jarrunesteen väri on selvästi vaihtunut sameasta kirkkaaseen. X-piirisen normaali ilmaus järjestys on OT, VE, VT, OE, ABS jarrullisten ilmaus järjestyksestä en tiedä. Lähes pääsääntöisesti jarrusylintereitä vaihdettaessa on syytä varata ainekin seuraava yksi ylimääräinen jarruputki valmiiksi koska putkien/letkujen liitokset ovat yleensä sen verran jumissa ettei niitä saa ehjänä auki.

Levyjarrut edessä

Kunnossa olevan levyjarrun ei tule laahata niin paljoa että rengas ei pyöri kuin yhden kierroksen. Renkaan vaihdon yhteydessä etujarruista otetaan palat irti puhdistetaan osat käyttäen esim. teräsharjaa, samalla on syytä tarkastaa kaikkien suojakumien eheys. Jos jarru laahaa vika voi olla työsylinterissä, jarruletkussa, pääsylinterissä, jarrupalat ovat ruostuneet kiinni ohjauskiskoihin tai jarrusatula ei liiku kunnolla liukutapeissa.
Jos taas jarru ei pidä kunnolla edellä mainittujen vikojan lisäksi voivat levyt tai palat olla rasvan likaamat, esim. vetonivelen kumin hajoamisen seurauksena. Jarruletkut saattavat vanhemmiten halkeilla sisään päin ja tukkivat nesteen vapaan kulun jompaan kumpaan suuntaan. Etujarrujen tiivistesarjat ovat edullisia ja siten järkevä korjaustapa. Tiivisteitä vaihtaessa tulee huomioida ehdoton puhtaus ja se ettei satulaa tai mäntää saa kolhia eikä naarmuttaa, tiivisteet tulee voidella mukana tulevalla rasvalla.
Myös satuloiden liukutapit tarvitsevat huoltoa, niiden haitarikumien eheys on syytä tarkastaan kaksi kertaa vuodessa ja muutaman vuoden välein liukutapit on syytä irroittaa ja rasvata hyvin esimerkiksi silikonirasvalla.

Levyjarrut takana - yleistä sekä 307 - 308 Käsijarrun säätö ohjeet

Pääsääntöisesti kuten levyjarrut edessä, mutta jos mallissa käsijarru on yhdistetty levyjarruun = käyttöjarruun esim malleissa 306 ja 307, mäntä ei mene sisään puristamalla vaan kiertämällä. Tähän tarkoitukseen on saatava erikoistyökaluja ihan varaosaliikkeistä. Varoitus: mäntää kierrettäessä sitä suojaava suojakumi vaurioituu helposti, repeytyy tai lähtee pois paikoiltaan.

Takana sekä levy- että rumpujarrut

Joissakin malleissa on takana sekä levy että rumpujarrut, esim 406. Pääsääntöisesti kuten levyjarrut edessä ja rumpujarrut takana mutta rumpujarrussa ei ole automaatti säätöä. Jarrulevyn rumpuosassa on pieni kumitulppa jonka poistamisen jälkeen reijästä pääsee säätämään jarrukenkien etäisyyttä manuaalisesti. Automaatti säätö on tarpeeton koska jarrukenkien kitkapinta ei normaali käytössä kulu lainkaan.
 
Rumpujarrut

Kunnossa olevan rumpujarrun ei tule laahata ollenkaan kun jarru on vapautettu. Renkaan vaihdon yhteydessä takajarruille riittää puhdistus esim. pensselillä ja silmämääräinen osien kunnon tarkastus. Kurkistus työsylinterin suojakumin alle ei ole pahasta, kumin alla saattaa näkyä jarrunestettä joka on ensi oire lähestyvästä jarruremontista.
Jos jarru laahaa vika voi olla työsylinterissä, jarruletkussa tai pääsylinterissä tai käsijarrun automaatti säätö toimii väärin. Joskus rumpujarruissa saattavat jarrukengät ruostua kiinni jarrukilpeen tämä voi myös aiheuttaa laahaamis/teho ero efektejä. Jarrukilvestä tulee poistaa ruosteen aiheuttamat epätasaisuuden kengän vastinpinnoilta (kohdat mihin jarrukenkä koskettaa) pinnoille voi hyvin laittaa kuparitahnaa vähentämään ruostumis riskiä.

Käsijarrun automaattisäätö idea on yksin kertainen, joka kerran kun käyttöjarrua painetaan ja työsylinteri liikuttaa jarrukenkiä, säätäjä "tarkistaa" onko kengät liian kaukana rummusta. Systeemin saa toimimaan kun systeemiin kierre/mutteri osaan laittaa ohutta hyvin tarttuvaa rasvaa (Esim. wurth hsd 2000) ja säätö systeemin jousia voi taivutella jonkun verran jotta saa siirtomekanismiin voimaa ja mutterin liikkumaan kunnolla. Eli joka kerta kun rumpujarrun aukaistaan, automaattisäätö on hyvä jättää "liian löysälle" eli jättää jarrukengät hiukan liian kauas. Toimivuuden testaaminen on yksin kertaista, pumpataan vain käyttöjattua voimakkaasti pitäen kuitenkin painalusten välillä noin sekunnin tauko, tätä jatketaan niin kauan kun jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen, rummun sisältä kuuluu pieni napsahdus. Kun napsuminen loppuu pitäisi käsijarru kahvan nousta noin seitsemän pykälää.
Jos käsijarru kampi nousee enemmän ja automaatti säädön toiminnassa ei ole havaittavissa puutteita voidaan käsijarruvaijereita kiristää hieman. Vaijereiden kiristyksessä on oltava tarkkana, liian kireällä oleva käsijarrun vaijeri voi saada aikaan voimakasta puoltamista, tarkasta että käsijarrun työ vipu lepää jarrukenkää vasten eikä roiku vaijerin varassa.
Monessa mallissa käsijarru kammesta lähtee vain yksi vaijeri jonka kuori osa on kiinnitetty toiselle ja vaijeri osa toiselle puolelle menevään vaijeriin, näissä malleissa vaijerien perussäätö löytyy auton alta.
Myös kaksi vaijerisia rakenteita löytyy, niissä molemmat vaijerit menevät suoraan takajarruille, näissä malleissa perussäätö löytyy yleensä käsijarrukahvan yhteydestä, keskikonsolin sisältä. Pääsääntöisesti käsijarrun vaijereita ei tarvise säätää kuin silloin kun vaijereita vaihdetaan.
Joissakin malleissa rumpujarruissa paineen tasausventiili on työsylinterin sisällä, jos ventiili on sökö niin paine kasvaa liikaa tai ei nouse ollenkaan. Paineen säätimiä ei tule purkaa, niihin ei saa edes varaosia (sylinterin sisään sijoitettu). Eli jos vaihdat vain toisen takajarrusylinterin siitäkin voi seurata puoltamis ja teho eroja. Joissakin malleissa on erillinen paineen tasausventtiili joka on nk. kuorman mukaan säätyvä. Uudemmissa malleissa erillinen tasausventiili on korvattu elektronisella säädöllä.

hakusanoja: Jarruhuolto, jarruremontti, jarrut, herkistely
« Viimeksi muokattu: 21.10.2011, 08:02:18, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 913
  • Kuolema kuittaa univelat...
Levyjarrut edessä ja takana

- merkitse ensin muistiin kaikkien osien sijainti ja asento.
- irroita jarrupalat
- puhdista satula ja palat teräsharjalla, varo suojakumeja
- laita mäntää vasten tuleva jarrupala paikalleen
- paina jarrupoljin kerran tai kaksi pohjaan.
- käy puristamassa sylinteri sisään, toista 2-5 kertaa, mikäli kyseessä on takajarru jossa on levyyn vaikuttava käsijarru, sylinteriä pitää kiertää myötäpäivään ja painaa yhtä aikaa sisäänpäin.
- liikuttele satulaa, laidasta laitaan muutamia kertoja, jos satula ei liiku kunnolla eikä liukutappien suojakumit ole rikki selvitään pelkällä voitelulla.
- jos havaitset selvää takertelua / jarrujen laahamista, tulee huomattavasti edullisemmaksi vaihtaa tiivisteitä kuin kokonainen satula. Jos vika havaitaan ajoissa selvitään pelkillä tiivisteiden vaihdolla.
- kasaa osat takaisin paikalleen, kasaus vaiheessa ei olisi pahaksi laittaa hieman kupari tahnaa niihin väleihin missä metalli vastaa metalliin
- Tarkasta kertaalleen kaikkien osien asennus oikeille paikoilleen, kyseessä on kuitenkin jarrut...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 913
  • Kuolema kuittaa univelat...
Takana sekä levy- että rumpujarrut

Jos takana on palat ja jarrulevyt niin säätö on manuaalinen, tällöin käsijarrulle ei ole automaattista säätöä. Takajarrulevyn sisällä on rumpu käsijarrua varten ja jarrukenkien säätö tapahtuu seuraavasti: irrota rengas, poista levystä kumitulppa, vasemmalla puolella kello kymmenen ja oikealla kello kahden kohdalla löytyy hammastettu säätöpyörä, jota talttapäämeisselillä pyörittämällä kengät löystyvät / kiristyvät rumpuun.



Käsijarrun toiminnan voi testata soratiellä tai irtohiekalla tarkastelemalla onko jarruttaessa puoltamista, tai onko jarrutusjäljet yhtä pitkät.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 913
  • Kuolema kuittaa univelat...
Rumpujarrut

Yleensä riittää pelkkä rummun irroitus, osien puhdistus pensselillä ja sylinterin mäntien ja jarrukenkien ym. mekanismien liikkuvuuden / vuotojen tarkastus.

Mikäli jarrukenkien liikeradoissa on havaittavissa selkeää takertelua, silloin on syytä irroittaa jarrukengät ja tarkastaa jarrukilvestä mahdolliset korroosio vauriot jarrukenkien ja jarrukilven vastin pinnoilta. Korroosio = ruoste  ja epätasaisuudet tulee poistaa niin että jerrukengät pääsevät liikkumaan kunnolla/tasaisesti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 421
307:n ja 308:n käsijarrun säätäminen

1. Laita vaihde 1-vaihteelle ja vapauta käsijarru.

2. Mene auton taakse ja katso molempien käsijarrujen säädöt. (katso kuva)
    

Katso molemmista takajarruista nuolien osoittamat osat 1 ja 2. Nuoli 3 kohtaan ei saa jäädä rakoa kun käsijarru on vapautettu. Jos nuolen nro. 3 kohdassa on rakoa, on käsijarru säädetty liian tiukalle. Osat 1 ja 2 tulee olla yhdessä kun käsijarru on vapautettuna. Säätö on silloin hyvä jos ei vielä 1 napsulla auto pysy käsijarrun varassa paikallaan. Yleensä vasta 3 napsulla pysyy ja 4-6 napsuilla pysyy varmasti.

3. Työkalut jolla käsijarrua löysätään:  Räikkä tai lenkkiavain tai pieni jakoavain mikä työkalupakista löytyy.  Avaimen koko 13.
    
 
4.
    Käsijarrun säätöön pääset käsiksi poistamalla tuhkakupin/roskiksen keskikonsolin takaa.

5.
    Paina tuhkakupin klipsiä ja vedä tuhkakuppi pois paikaltaan.

6.
    Kun tuhkakuppi on poistettu. Poista tuhkakupin kiinnityskehikko.

7.
   Tuhkakupin kehikko irtoaa alareunasta vetämällä.

8.
    Kas näin..

9.
Nyt kun kehikko on poistettu voi käsijarrua säätää.
SÄÄTÖOHJE: Kierrä vasemmalle = Löysäys. Kierto oikealle = kiristys.
Vedä käsijarrua välillä päälle/vapauta ja käy tarkistamassa vaikuttiko säätö. Säätö on kohdallaan kun katsoo tuota sivun ensimmäistä kuvaa.


 Omassa 308:ssa sai usean kierroksen säätää löysemmälle että säätö vaikutti.  

Kun säätö on valmis. Kasaa osat. Ensiksi tuhkakupin kehikko (menee painamalla kiinni. Kehikossa on pari kiinnitysklipsiä vas.ja oik. puolen.), tuhkakuppi ja homma on valmis. Testaa käsijarrun toiminta.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2009, 20:45:33, kirjoittanut SamiL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 913
  • Kuolema kuittaa univelat...
307:n käsijarrun säätöön pääsee käsiksi näin: Avaa tuhkakuppi ja kampeaa jollain tarpeeksi leveällä keskikonsolin ja kupin kotelon yläreunan välistä.


« Viimeksi muokattu: 14.08.2008, 17:34:24, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 421
Peugeot 207:ssa kannattaa myös tarkistaa käsijarrun säätö:

Peugeot 508 & Peugeot 607

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 421
107:n käsijarru:

- Säädetään kohdasta 6.

« Viimeksi muokattu: 21.08.2008, 10:52:16, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 421
Peugeot 3008 mallissa on sähköinen käsijarru. Siinä on kuitenkin tavalliset vaijerit joita komentaa kahvan sijaan sähkömoottori, eli vaijereista säädetään ihan niin kuin ennenkin.
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 913
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 421
308 käsijarrua löysätty ja takajarrut huollettu paremmaksi mitä ne oli tehtaalta tullessa.

http://youtu.be/M_Dui6Fo2Ew
« Viimeksi muokattu: 09.04.2012, 20:58:36, kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 508 & Peugeot 607