Kirjoittaja Aihe: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö  (Luettu 41972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 514
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö


Jos 307:n lämmityslaitteen moottorista jokin puhallusnopeus ei toimi, niin vikavaihtoehtoja on kolme.

1. Esivastus. Poista hansikaslokero (vähän voi olla tiukassa, koska siinä on kiinnikeklipsuja). Esivastukseen pääsee käsiksi, kun laittaa sisäilmankierron päälle. Esivastus on siellä sisäpuolella. Esivastus voi olla viallinen tai kosketushäiriö liittimessä. VAROITUS! ESIVASTUS VOI OLLA POLTTAVAN KUUMA, jos puhallin on ollut päällä. HUOM! Hansikaslokeroa ei välttämättä tarvitse irrottaa, vaan esivastukseen pääsee käsiksi muutenkin, kun tietää sen paikan.

2. Puhaltimen toimimattomuus voi myös johtua liian kireällä olevasta johtosarjasta (liian lyhyt johtosarja). Puhallinmoottorille menevästä johtosarjasta voi jokin liitin lähteä irti kovassa tärinässä. Johtosarjaan löytyy korjausohje. Tarvitava johtosarja on varaosanumerolla 6445 KL.

3. Puhaltimen moottorin hiilet ovat kuluneet loppuun.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2015, 00:46:52, kirjoittanut ToniL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Patikka

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #1 : 21.12.2006, 19:36:53 »
Auto: 2004 307 SW x,x.

Autossani ei kakkosnopeus toiminut ennen kuin oli ajanut jonkin matkaa. Huollon työselosteessa luki, että vastus ja liitin palanut ja uusittu. Liitinvialtahan tuo kuulostaa, jos välillä toimii ja välillä ei.

Optime

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #2 : 06.03.2007, 23:16:16 »
Auto: 2004 307 SW x,x.

Huollossa korjasivat ongelman jopa kahteen kertaan. Ensin vaihtoivat vastuksen sillä seurauksella, että sisään rupesi tulemaan ns. palaneen käryä ja jonkin ajan kuluttua lakkasi taas toimimasta. Huollon yhteydessä saivat toimimattomiksi aiemmin toimineet sisäilmankierron, takalasin ja peilien lämmityksen. Tästä seurasi se, ettei autosta saanut enää huurua pois ilveelläkään. Toisella kerralla vaihtoivat sitten vastuksen, johtosarjan, joka oli sulanut ja muistaakseni vielä puhaltimen kytkimenkin. Tämän jälkeen rupesi toimimaan ilman hajuhaittoja, myös toimimasta lakanneet osat.

Wages

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #3 : 09.04.2007, 16:47:53 »
Ongelma:

Auto: 2004 307 SW 1,6.

Mullakin saman tyyppinen vika, mutta ei vain tuo 2-nopeus toimi. Ensin rupesi pätkimään ja nyt ei toimi tuo nopeus ollenkaan.

Ratkaisu:

Asia selvisi ja syynä oli tuo 2-nopeuden vastus. Sanoivat Peugeotilla että myös johtosarjoissa on ollut vikoja. Mutta nyt toimii, ja rahat meni. Vastus oli 101 e plus vaihtotyöt vielä päälle.

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #4 : 18.04.2007, 23:09:13 »
Auto: xxxx 307 x,x (1. mallisarja).

Tuttu juttu tämä puhallinnopeuksien katoaminen. Vian näyttää aiheuttavan puhaltimen esivastus (90 e), joka asustaa lämmityslaitteen kennon yläpuolella kojelaudan alla. Vaihdoin vastuksen itse noin tunnissa ja samalla hoksasin työhön menevän seuraavalla kertaa ehkä viisi tai kymmenen minuuttia. Niin ovelasti on vastus sijoitettu, että kun hoksaa aukaista puhaltimen putkesta sisäilman kierrätyksen läpän, käy homma vähintäänkin kätevästi.

Eli etumatkustajan puoleisen jalkatilan verhoilun kun ensin irrottaa, pääsee näkemään niska kierteellä rintapellin läpi tulevan halkaisijaltaan noin 15 cm putken. Tämän päällä on irrotettavana litteä liitin, jossa on pieni lukitusväkänen. Kun liitin on irti (ellei ole kuumentuessaan sulanut), putken alapuolelta saa auki läpän, jota liikuttaa valkoisella vivulla jonkinlainen magneetti tms. kytkin. Luukku siis aukeaa, kun vivun irrottaa varovasti. Sitten käsi sisälle ja pieni kierto vastuksesta, joka on tällä liikkeellä irtonaisena kädessä. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

VAROITUS! Tuon vastuksen pitää olla aivan varmasti jäähtynyt, sillä toimiessaan se on todella kuuma. Palavat nimittäin sormet pahasti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 978
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #5 : 06.12.2008, 20:53:07 »
Auto: 2005 307 Wagon 1,6 (manuaali-ilmastointi).

Esivastuksen paikka riippuu ilmeisesti lämmityslaitteen merkistä ja auton valmistusajankohdasta. Omassa on lämmityslaitteen merkki Behr. Siinä etuvastus löytyy kuljettajan puoleisesta jalkatilasta, läheltä lämmitylaitteen puhaltimen moottoria. Purkaa ei tarvitse juuri mitään, mutta suojaverhoilupaneleita voi irrottaa pästäkseen paremmin näköisälle. Työhön kuluu n. 10 min.

Omassani ei ole automaatti-ilmastointia, vaan käsisäätöinen. Merkkihuollossakin asia on ilmeisen epäselvä, koska möivät toisen valmistajan etuvastuksen. Behrin valmistama etuvastus on korjattavissa kotikonstein (riippuu tietysti viasta) ja on myöskin halvempi varaosana, muistaakseni n. 50 e, kun taas toisen valmistajan (Magneti Marelli) etuvastus maksaa 105 e.

Vanhakoppaisessa on useita erilaisia lämmityslaitteita. Uusikoppaisessa on vain yhden valmistajan lämmityslaitetta.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2015, 00:59:18, kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

grass

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #6 : 07.11.2009, 17:01:09 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 1,6 XR.

Autossa lämmityslaitteen puhaltimen kaksi alinta nopeutta eivät toimi. Vika ilmeisesti etuvastuksessa? Joidenkin ohjeiden mukaan vastukseen pääsee käsiksi parhaiten lokeron irroittamalla. Foorumissa on hyvin ohjeita mitä pitää tehdä, mutta korjaustoimet pysähtyy hanskalokeron irroittamiseen. Kaikki ruuvit pitäisi olla irti ja lokero irtoaa yläosastaan. Siihen se sitten jääkin. Onko irroittamiseen jotain kikkakuutosta?

Ratkaisu:

Eihän siinä mittaukset auttanut - rikki mikä rikki. Automaasta uusi osa huikeaan 99 euron hintaan. Hansikaslokeroa ei tarvitse irrottaa etuvastuksen vaihtamiseksi. Paikan kun tietää, niin käsi sisään repsikan jalkatilasta ja vastus irti. Aikaa menee 5 - 10 minuuttia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 978
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #7 : 08.11.2009, 19:08:46 »
PS. Puhdistin vastuksen liittimen kontaktipinnat ja laitoin takaisin kiinni. Vika ei tietenkään poistunut. Pitänee lähteä hankkimaan uutta etuvastusta. Voisikohan moista mitata jotenkin?

Käsittääkseni se on nimenomaan vastus eli sitä voi mitata vastuksen ihan yleismittarilla. Veikkaus voisi olla, että luokkaa pari/muutama ohmia olisi sinne päin.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2015, 14:40:42, kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

macce

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #8 : 07.08.2010, 17:00:50 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 Wagon 1,6.

Tuulettimen nopeudet 1, 2 ja 3 toimivat, mutta 4 ei (Automaan neuvojen mukaan jokin nopeuksista putoaa pois, kun esivastus on rikki), joten vika todennäköisesti on esivastuksessa.

Ratkaisu:

Osta uusi osa 100 e (tinkimällä n. 85 e). Laita sisäilmankierto päälle, katkaise virrat ja anna jäähtyä, kun on vastus tosi kuuma ja näpit käryävät, jos ei ehdi jäähtyä. Ilmanottoluukku avautuu etumatkustajan jalkatiloissa, josta näet esivastuksen "roikkuvan" ilmanottokanavassa (työasento makuullaan apukuskin lattialla). Käännä 1/4 kierrosta, niin saat irti vastuksen, joka on vielä kiinni liittimessä. Irrota se siitä ja vaihda uusi tilalle. Kiinnitä päinvastaisessa järjestyksessä.

Helppo ja nopea homma, jos tietää, mistä vaihtaa ja mitä tekee. Vain yksi paneeli piti ottaa irti keskikonsolista ja pieni pala äänieristettä, joka on kiinni neppareilla.

Owen

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #9 : 07.08.2010, 18:51:49 »
Auto: 2003 307 SW 1,6 (manuaali-ilmastointi).

Minulla oli omassa autossani juuri tuo esivastus rikki. Tästä johtuen ilmastointi ei tahtonut toimia, kuin harvakseltaan. Alkuun ihmettelin, että missä vika ja Automaalla tuli käytyä useampaan otteeseen, koska eivät löytäneet vikaa. BSI:n kautta pakottamalla kompura lähti kyllä päälle, mutta napista ei tahtonut lähteä. Ja jos lähti kompura päälle, niin se pysähtyi vajaan minuutin sisään ja käynnistyä sitten taas omia aikojaan. Viimeisellä huoltoajalla, sähkäri hoksasi, että puhaltimen nopeus 1 ei toimi. Tämän jälkeen hän arveli etuvastusta, vaihtoi sen ja kas ilmastointi toimii kuten pitää.

miccelsson

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #10 : 27.08.2011, 22:14:39 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 HDi (2. mallisarja, manuaali-ilmastointi).

Itsellä myös toimi puhallin pelkästään 4-nopeudella, syyksi paljastui etuvastuksen lämpösuojan laukeaminen, joka löytyy kuskin jalkatilasta keskikonsolin puolelta. Lähinnä kysymyksenä viisaammille. Kun etuvastus on toteutettu lämmitysvastuksen lailla, niin juotin metalliliuskan takaisin kiinni vastakappaleeseen, oliko entinen juotos mahdollisesti herkemmin lämpöön reagoivaa ainetta? Näytti kyllä aivan tavalliselta tinalta ja otti vastaan uutta tinaakin. Vaihdetaanko tämä vastuspaketti huollossa vai korjataanko ja laskutetaan uudesta?

Lisäksi mielenkiitoinen ominaisuus on se, että rikkinäisenä ilmastointikompura on lähtenyt päälle kuin asennoissa 1, 2 ja 3, ei siis 4-asennossa, jossa sisälle olisi tullut ilmaa.

petu-4

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #11 : 27.01.2012, 08:44:31 »
Auto: 2003 307 1,6.

Minullakin oli sama vika viime kesänä, 2-nopeudella ei toiminut ja lopulta lopetti toiminnan kokonaan. Kuopion Laakkosella arvioivat, että kustannusarvio on 400-500 e. Kävin paikallisessa autosähköliikkeessä (Hira). Etuvastus oli kuumentunut ja sulattanut jotain rikki, laittoivat kuntoon ja eristeeksi jotain vahvaa kuristesukkaa, hinta 84 e ja taas toimii kuin uusi.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #12 : 18.10.2012, 23:16:12 »
Auto: 2005 307 1,4 (16 ventt.).

Esivastus maksaa merkkiliikkeessä 84 e. Purin hansikaslokeron irti, jotta olisin vaihtanut sen osan. Ei se kyllä ollut siellä, missä sen olisi pitänyt olla, joten jäi sitten vaihtamatta.

2. mallisarjan autoissa se esivastus on kuljettajan puolella.

3sPoso

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #13 : 29.01.2013, 17:15:30 »
Auto: 2003 307 Wagon 1,6 (TU5JP4, manuaali-ilmastointi).

Autossani häipyi kokonaan puhallus, palasi ja hävisi uudestaan. Asetus 2:sella puhallin on pitänyt kitinää koko ajan, kun auto mulla ollut.

Ensiapu: laitoin ensin täälläkin olleen ohjeen mukaan sisäilmankierrätyksen päälle (avaa läpän etuvastuksen edestä). Sitten avasin vähän melusuojaa hansikaslokeron alta ja etumatkustajan puoleisen peitelevyn (parilla torxilla kiinni). Nyt kun katsoo lampun kanssa sisään, voi nähdä puhaltimen siivekkeet ja niiden yläpuolella etuvastuksen. Etuvastus lähtee vähän auki päin kiertämällä irti (HUOM! Mikäli puhallus on ollut päällä vastus on KUUMA - anna jäähtyä) ja sitä voi vetää jonkinmatkaa näkyville. Heiluttelin vähän kontakteja, pyöräytin puhaltimen siipiä ja pistin vastuksen takaisin - puhallin lähti taas toimimaan.

Koska minun tuurillani vika ei varmasti ollut kokonaan tässä, vaan kyse on ehkä puhaltimen kuluneista hiilistä, niin saako puhaltimen moottorin tässä nimenomaisessa mallissa vaihdettua ilman ohjauspylvään irrotusta?

Sakke

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #14 : 06.03.2013, 10:56:36 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Lämmityslaitteen puhallin lakkasi toimimasta millään nopeudella kertalaakista.
Seuraavat asiat on kokeiltu:
- Kaikki sulakkeet OK
- Etuvastus irrotettu ja tarkastettu, ei näytä palaneelta. Ohmimittarilla mitattuna lukemat loogisia 0,5-2 ohm puhaltimen virtapinniä vasten mitattuna.
- Jos etuvastukselta puhaltimelle menevään johtoon laittaa suoraan 12 V niin puhallin pyörii, eli moottori OK

Onko tässä piirissä sulaketta tai jotain relettä, käyttöohjeen sulakelistassa ei koko puhallinta mainita? Haynesin kuvissa ei selkeästi asiaa kerrota, muttta piuhat kulkevat kaikenlaisten interface ja control boxien kautta. Jos etuvastuksen yhteydessä oleva ylilämpösuoja on lauennut niin voiko silti vastusarvot näyttää järkeviltä?

Pitäisikö mitata vielä käyttökytkimeltä etuvastukselle tulevat jännitteet (jäi mittaamatta kun oli auki, hankala paikka). Seuraavaksi aattelin aukoa ohjauspaneelin ja käyttökytkimen. Voihan siellä olla jotain tai sinne tulevissa piuhoissa.

Osa 2:

Alkoivat eilen ikkunat muurautua umpeen kesken ajon, joten turhautuneena läimäytin avokämmenellä konsolia ja saman tien puhallin hörähti käyntiin ja toimii normaalisti. Kontaktivika jossain ohjauspaneelissa tai takana.

Ratkaisu:

Lopullinen vika paljastui etuvastuksen liitinpinnistä, johon oli kehittynyt kipinöinnin/kuumenemisen takia karstakerros, joka aiheutti huonon kontaktin. Tämä ei paljastunut vastusmittarilla mitattaessa, koska mittasin pinnien kärjestä ja vastuksen juuresta, kun taas liittimeen asennettuna kontaktipiste olikin syvemmällä puolivälissä pinniä ja katseelta piilossa. Putsaus ja rapsuttelu auttoivat.