Kirjoittaja Aihe: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)  (Luettu 2882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 820
306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« : 06.07.2008, 13:39:47 »
306 Cabriolet 2.0i-16v ensirek. 5/2000. Ajomäärä 48.100 km ostettaessa.

Olen tutkinut tässä hieman autoa ja onkohan katon rasvauksesta joku ohje olemassa, siis mitä niveliä ja mistä kohdalta pitää voidella? Kattomekanismi toimii "ok" mutta olisi hyvä varmaan voidella.

Samoin kaipaisin vinkkejä miten takalasien sähkömoottoreihin pääsee käsiksi, vai pitääkö tosiaan purkaa takapenkit pois ja paneeli irti jotta pääsen purkamaan sähkömoottorin irti, nimittäin hieman takkuisesti nousee vänkärin puolen pikkuikkuna.

Itse rasvasin vain kaikki mahdolliset nivelet kattomekanismista katon ollessa "puolimatkassa" muutamasta nivelestä kuusiokolopulttia löysemmälle ja spray-vaseliiniä väliin.

Toinen suurempi harmi oli kattoa suljettaessa, joka jää vähäsen auki jonka jälkeen elektroniikka koittaa sulkea luukkua ja jää puolitiehen, yhden korjausvinkin löysin, mutta tiedä sitten uskaltaisiko ostaa kyseisen auton, muuten kyllä siistissä kunnossa ja moottori + vaihteisto toimi asiaankuuluvasti.

Linkki kattoongelmaan:

http://www.306cab.co.uk/roofnotfully.html

http://www.peugeotlogic.com/workshop/base/workshop.htm
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/bodywork/cabrio1/cabrio1.htm

Tuolta löytyy paljon tietoa Cabrioletin kattoon liittyen.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #1 : 27.07.2008, 22:30:25 »
Kattoon vielä lisätietoa.

Jos katon avautuessa / sulkeutuessa tapahtuu virhe, katon ECU? laittaa homman samantien seis ja katto ei enään inahdakkaan ilman resetointia, resetointi tapahtuu käyttämällä katto käsin ylhäällä ja alhaalla, luonnollisesti takakontista löytyvää mekaanista vapautusruuvia käyttäen.

Linkki -> http://www.306cab.co.uk/manualroofreset.html

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #2 : 08.05.2011, 21:10:57 »
Auto: 1995 306 Cabriolet 1,8 (XU7JP)

Nyt kun oon kyselemisen makuun päässyt niin otetaas seuraava homma käsittelyyn.

Ostin ton cabrion kattovikaisena. Pari päivää olen http://www.peugeot306cabrioletclub.co.uk/forum/ mukaisilla ohjeilla koittanut saada kattoa pelaamaan myös sähköllä, mutta tuloksetta. Kaikki anturitiedot tulevat ecu:lle ja oikeassa vaiheessa ja järjestyksessä, mutta katto vaan ei liikahdakkaan.

Muutaman viankin löysin, ja aina oli kova toivo että katto alkais pelaamaan.

Jo korjattuja vikoja:
Peräluukun kytkin ei pelannut.
Öljynpaineenmerkkivalo ei pelannut.
Katon kotelon hydraulisylinterin alapään tunnistin ei tuntenut luukku kiinni tilaa.
Pumpun rele toimii ja pumpun saa pyörimään yhdistämällä releen navat. Myös ventiilit toimivat ulkopuolista jännitettä käyttäen.

Onko kellään kokemuksia avon katon korjauksista. Jotenkin alkaa tuntumaan, että ecu on rikki. Toivottavasti ei.

Kuinka tapahtuu katon manuaalinen resetoiminen oikeaoppisesti? Ohjeissa tuntuu olevan kahta koulukuntaa. Onko resetin idea vain näyttää eculle kaikki rajatiedot, va pitääkö katon avaaminen ja sulkeminen tehdä täsmälleen oikein?

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #3 : 10.05.2011, 11:09:04 »
Minä suoritin resetoinnin pelaamalla katon oikeaoppisesti edes takaisin, eli lähtötilanne on katto kiinni, jonka jälkeen katto jumpataan ihan loppuunasti auki ja taas kiinni.

Silloin kun omaa kattoa korjailin, vaati useemman kerran tuota jumppaa, kunnes ihan yht äkkiä alkoi pelaamaan sähköllä, kun katto yhessä vaiheessa meni aivan mykäksi.

Kannattaa tarkistaa pumpun öljymäärä ja lisätä max rajaan, auttoi itselläni siihen kun katto ei jaksanut painautua kiinni.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #4 : 10.05.2011, 16:37:27 »
Ei siis menetetä toivoa vielä.

Aika monta kertaa sen katon kanssa on tullut edes takas jumpattua tuloksetta. Tosin onhan siinä väleissä aina vikojakin löytynyt.

Pitääkö eri vaiheiden välissä pitää hiljainen hetki vai voiko katon taittelun tehdä ihan yhteen putkeen?
Mikä on oikea järjestys aloituksessa. Avataanko kontista ensin lukitus vai nostetaan katon etureuna ylös? Entä sulkiessa painetaanko etureuna ensin kiinni ja sitten lukitaan kontista vai toisin päin?
Joku oli saanut katon toimimaan pitämällä akkua irti parikymmentä minuuttia. Pitänee sekin testata.

Aika huonosti löytyy juttua itse ecu:n korjauksesta. Korjattuja kyllä saa joten luulisin, ettei ecu vika välttämättä ole kummoinen. Täytynee käyttää kortti jossain elektroniikkaputkassa tutkimuksissa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #5 : 10.05.2011, 18:43:06 »
Onko siinä ecussa muuta älliä kuin releitä?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #6 : 10.05.2011, 23:54:42 »
Onhan siinä. En sen paremmin elektroniikkaa tunne, mutta olettaisin, että se yks osa on jonkinlainen mikrokontrolleri. Ja on siinä muitakin "satiaisia".

On siinä kortissa jonkin verran järkeä oltava kun pitää kumminkin huolen siitä, että katon liikket menevät oikein ja oikeassa järjestyksessä.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #7 : 19.05.2011, 18:46:26 »
Olihan se ecu 99 % varmuudella rikki. Tai ei se katto ainakaan sillä pelaan alkanut vaikka monta iltaa yritettiin. Käytin kortin elektroniikkapajallakin, mutta ei löytänyt vikaa niiltäosin kun sen testaamaan pystyy. Itse controlleriinhan ei käsiksi pääse kuin valmistajan ohjelmalla ja piuhalla (muistaakseni motorolla).

No nyt katto jokatapauksessa toimii. Ei jaksanu enään touhuta ohjaimen kanssa vaan rakentelin uuden ohjauksen ohjelmoitavasta logiikasta ja releistä.
Eihän siitä kovin siistiä pakettia autoon saa, mutta sinne se jää piiloon verhouksien taakse. Hankaluus hommassa oli logiikan käyttöjännite. Kaikki tuntemani on alkaen 24 vdc, mutta sopivalla muuntimella se onnistui. Toinen juttu on alkuperäisen ecun ohajusten maata katkova ominaisuus. Lähdöissä ei haittaa, mutta tulopuolelle joutuu laittaa releen väliin jokaiseen tietoon, 11 relettä yhteensä. Hiukan avustamalla menee nyt napista molempiin suuntiin. Mekanismia joutuu vielä hiukan fiksaileen kun ei laskostu ihan oikein.
Kätevä elektroniikkakaverinha olis rakennellu vastaavan ohjaimen mikrocontrollerista, mutta mun taidot ei siihen riitä.

Olihan siinä hiukan hommaa, mutta eipä maksanut tonnia saatika kuutta tuhatta. On meinaan ton 306 cabrio foorumin juttujen mukaan toi katto aika arvokas korjattava.

Tarde

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #8 : 30.05.2018, 08:21:12 »
Ostin ton cabrion kattovikaisena. Pari päivää olen http://www.peugeot306cabrioletclub.co.uk/forum/ mukaisilla ohjeilla koittanut saada kattoa pelaamaan myös sähköllä, mutta tuloksetta. Kaikki anturitiedot tulevat ecu:lle ja oikeassa vaiheessa ja järjestyksessä, mutta katto vaan ei liikahdakkaan.

Muutaman viankin löysin, ja aina oli kova toivo että katto alkais pelaamaan.

Miten diagnosoit noita komponentteja? Siellä käyttökytkimelle tulevassa johtosarjassa on yksi kaksinapainen liitin, mikä ei ole kytketty mihinkään. Onko se tarkoitettu testaukseen?

ves_ku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #9 : 07.07.2018, 20:26:47 »
En edes muista kuinka systeemi tarkalleen toimii kun on aikaa vierähtänyt ja auto on useamman kesän seissy tallissa. Melkein pitäisi kaunokainen taas ottaa ajoon. Mitään vikaa siinä ei ole, mutta ei vaan oo aikaa.

Katon vikaa metsästin silloin ihan yleismittarilla. Siihen en osaa sanoa olisiko siihen oikein joku diagnostiikka olemassa, mutta epäilen että ei ainakaan joka merkkiliike siihen kiinni pääse.

Tosiaan tomimaan en sitä alkuperäisellä älyllä saanut vaan veistin oman ohjauksen. Kaikki anturitiedot pelasivat niin kuin piti joten ecu:n oli oltava vialla.

Tarde

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 306 - Kattomekanismi (Cabriolet)
« Vastaus #10 : 09.07.2018, 09:41:44 »
Ok. Itsellä katto korjaantui, kun vaihdoin ECU:n. Löytyi Unkarista. 103.- e postikuluineen.  ;D