Kirjoittaja Aihe: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)  (Luettu 5646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaketson

  • Vieras
405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« : 20.08.2008, 22:30:18 »
Minkalaiset tiivisteet on 405 1,6 gl -89 akselissa jossa on sytys kun näyttää että vuotais vähän öljyä jostain sieltä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #1 : 21.08.2008, 06:40:23 »
Oletan, että tarkoitat virranjakajaa.

Lue nämä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18365.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=20056.msg106760#msg106760

Öljyä voi siis vuotaa joko virranjakajan kaulan O-renkaan ohitse tai jakajan läpi. O-rengastiiviste näkyy tässä kuvassa:

405 (1. mallisarja), CARBURETTOR AND XU engine, virranjakaja
« Viimeksi muokattu: 12.01.2011, 19:33:59, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #2 : 26.08.2008, 15:00:38 »
otin nyt koko virranjakajan pois ja kysyisin että pitääkö öljyä tulla yhtään nokkaakselin päästä virranjakajaan?

Virranjakajan sisäpuolelta ei pitäisi löytyä lainkaan öljyä. Korkeintaan hieman huohotusjälkiä. Esim. 180 000 km ajetun 309:n Ducellierin virranjakajan sisällä ei ollut merkkejä öljyvuodosta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 069
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #3 : 26.08.2008, 17:15:33 »
Minulla näyttää olevan boschin jakaja. Kuuluuko öljyä olla siis siihen asti minkä virranjakajan kaulan o-rengas pitää sisällään? Mitä tuolle ois tehtävissä koska öljyä tulee virranjakajan kanteenkin?

Arvaan, että laakerointi on kulunut ja kaipaa korjausta :( Onko pyörijän akselissa paljon klappia? Jos on, niin tiivistyskään ei taida onnistua. Mulla Hiluxin jakaja oli kulahtanut niin, ettei saanut sytytyksen ajoitusta kohdalleen. Korjautin sen Kari Hätälä Oy:llä jolloin ongelmat poistuivat.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #4 : 26.08.2008, 19:37:52 »
Joskus kun noita jakajia tuli tutkittua, ei kikissa ollut minkäänlaista tiivistettä jakajan akselissa tai rungossa. Ainoa tiiviste oli jakajan kaulan o-rengas. Jos noissa jakajissa oli öljyvuotoa hukkareijästä ja vielä jos vuot oli niin runsasta, että öljyä pääsi jakajan kanteen asti, oli vaihtoehtona uusi jakaja tai vanhan korjaus holkittamalla, joka taas vaati sorvarilla käyntiä. Joissakin jakajamalleissa on akseli tiivistetty.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #5 : 26.08.2008, 20:41:32 »
Se öljy tulee moottorista sinne jakajan alapäähän, koska jakajan akseli tarvitsee voitelua. Uuten akselissa ei ole juurikaan väljyyttä, mutta saa tarvittavan voitelun. Jakajan kuluessa öljyä pääsee enenevässä määrin akselin ja runko-osan väliin ja se hukkareikä jakajan rungossa päästää liikaöljyn ulos, ettei se ohjaudu sinne sytytystilaan, jakajan kannen alle. Liiaksi kulunut jakaja alkaa öljyyntymään myös ko. tilasta, jolloin em. korjaus- tai uusimishomma on välttämätön.
Joku voi oikaista tai täydentää selkokielellä tämän. ;D
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KARRI1

  • Vieras
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #6 : 26.08.2008, 21:52:10 »
Minä korjasin Peugeot 405 gli 1.91992 jakajan sen uudemman jossa ei ole enää sisäkaluja vaan akseli ja pyörijä.Akselissa ei ollut väljää joten marssin hydrauli liikkeeseen ja ostin siihen uuden stefan koska entinen oli kulunut ja kovettunut koppuraksi ja laitoin paikoilleen sen uuden stefan ja öljyä tuli edelleen jakajan sisään ja purin taas ja otin stefan pois ja huomasin että siinä alkuperäisessä oli siinä kehällä nuoli mihin suuntaan akseli pyörii ja sellaiset rannut siinä tiiviste pinnassa joiden tarkoitus on kuljettaa öljyä pois päin akselin pyöriessä.Menin uudestaan Hydrauli liikkeeseen ja huomautin siitä nuolesta ja niistä rannuista se myönsi virheensä ja etsi uuden missä oli ne rannut ja nuoli ja kun laitoin sen niin jakaja on pysynyt kuivana nyt noin kolme vuotta.Jakaja oli muistaakseni duselier

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #7 : 06.01.2009, 15:40:06 »
Purin eilen virranjakajan. Virranjakajassa ei ole ollenkaan laakeria, akseli ottaa kiinni suoraan virranjakajan runkoon. Akselissa on kierre joka kuljettaa öljyn virranjakajasta pois päin. Virranjakajan sisäpuolella ja ulkopuolella on lätkät jotka voivat olla tiivisteitä, ne on ovat kuin 2 euron kolikko jossa on akselin paksuinen reikä keskellä. Irrottaessa niitä ne murenivat käteen, voiko nuita "tiivisteitä" saada varaosina? Isä puhui jostain bakelliitti tiivisteistä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #8 : 06.01.2009, 20:06:17 »
Virranjakajan sisäpuolella ja ulkopuolella on lätkät jotka voivat olla tiivisteitä, ne on ovat kuin 2 euron kolikko jossa on akselin paksuinen reikä keskellä. Irrottaessa niitä ne murenivat käteen, voiko nuita "tiivisteitä" saada varaosina? Isä puhui jostain bakelliitti tiivisteistä.

Ainakaan Peugeotin varaosaluettelo ei erikseen listaa tiivisteitä Ducellierin virranjakajiin (paitsi se kaulan O-rengas). Boschiin on paremmin saatavilla yksittäisiä osia.

Minullahan on Bosch.

Sitten tilanne saattaa olla parempi tiivisteiden suhteen. Etsi näistä vaihtoehdoista oikea (katso Boschin osanumero virranjakajasta):

405 (1. mallisarja)

Varaosakuvien perusteella ei voi varmaksi sanoa, mitä noiden eri osakokonaisuuksien mukana tulee, mutta näyttäisi siellä jotain tiivisteitä tms. olevan? Tosin tiivisteitä ei silti saa irtotavarana merkkiliikkeestä, joten saattaa maksaa melkein uuden virranjakajan verran... Ehkä Bosch-autosähkökorjaamoista voisi löytyä tiivisteitä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2011, 19:33:42, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AUTAP

  • Vieras
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #9 : 11.01.2009, 10:44:49 »
Meillä on Ducelierin jakaja tuossa 309:ssä ja "tiivistysremppa" onnistui. Vielä näyttää tulevan öljyä ulos venakopan tiivisteen kulmista vaikka liimaakin olen käyttänyt. Taitaa olla tiiviste vaihtokunnossa ja oletettavasti kannattaa hankkia alkuperäinen Citroen-liikkeestä.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #10 : 10.06.2009, 12:36:01 »
Käykö ducelin jakaja suoraan bochinlaisen paikalle, tulpan johdot yms?

Näköjään passaa, mutta mitä jos jakajassa loppuu säätö kesken kun yrittää saada tyhjäkäyntiä tasaiseksi?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 069
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #11 : 13.06.2009, 18:48:52 »
Virranjakajassa perussäätöä on vaikka kuinka paljon, mutta alipaine ja keskipakoissäädöt voivat olla erilaiset.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #12 : 14.06.2009, 21:50:43 »
Mitenhän tuon sais säädettyä koska nyt se on säädetty sillain että käy ihan tasaisesti mutta pakoputkessa välillä pätkii niin nytkin ilman alipaineensäädintä vedättäessä kilisee koneessa ikävästi.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #13 : 15.06.2009, 09:22:30 »
Mitenhän tuon sais säädettyä koska nyt se on säädetty sillain että käy ihan tasaisesti mutta pakoputkessa välillä pätkii niin nytkin ilman alipaineensäädintä vedättäessä kilisee koneessa ikävästi.

Jos venttiilit kilisevät vedätettäessä, se on yleensä merkki liian aikaisesta sytytyksestä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #14 : 15.06.2009, 10:51:55 »
Miten pakoputkessa sitten paukkuu, eikö se ole merkki siitä että sytytys on liian myöhällä