Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)  (Luettu 6329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

henkilotunnus

  • Vieras
Auto on 306 1,4 (TU3) vuosimallia 95.

Oireet ovat osin epäloogiset: Moottorin lämpötila asettuu noin 95 asteeseen nopeammassa ajossa (yli 80 km/h), mutta pysyy hiljaisemmassa nopeudessa siinä missä pitääkin (90 asteessa). Paikallaan seisoessa lämpötila taas nousee tuulettimen käynnistysrajaan vasta pitkän odottelun jälkeen. Oireet ovat samat sekä uudella tarvike- ja merkkitermostaatilla. Molemmilla kerroilla on käytetty uutta vesi-glykoli -liuosta, joka näytti tyhjennettäessä puhtaalta. Vesipumppukin on vaihdatettu hiljattain jakohihnaremontin yhteydessä merkkihuollossa.

Mistäköhän moinen voisi johtua?

henkilotunnus

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #1 : 28.08.2008, 19:50:09 »
Lämpömittarin tarkkuus kannattaa mitata testerillä. Noissa voi olla heittoa +- 10 ast.

Täytyy tosiaan tarkistaa anturi. Tosin ennen termostaatin ja nesteiden vaihtoa mittari näytti normaalioloissa aina 90:tä astetta. Tuleeko signaali moottorinohjauksen käyttämästä anturista (sininen pistoke hieman termostaattikotelon alapuolella)? Onko tuulettimelle oma anturi (tuuletin tosin toimii kuten pitääkin)?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #2 : 29.08.2008, 00:58:39 »
Anturit selviävät alla olevasta viestistä lukemista jatkaen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17310.msg113060#msg113060
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

henkilotunnus

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #3 : 20.07.2009, 18:35:46 »
Ratkesiko autosi ongelma jollain tavalla?

TEMP_PYYDETTY_VASTAUSTA


Annoin asian olla. Autolla on nyt ajettu jo useampi tuhat kilometriä. Termostaateissa on varmaan pieniä eroja ja lämpötilamittari on hieman epätarkka.

jmarkula

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #4 : 04.10.2009, 21:41:06 »
Minä juuri vaihdoin lämpötila-anturin omaan pösööni (vm-95). huomasin liikennevaloissa lämpöjen nousevan huomattavan korkealle, johtui tietysti anturin toimimattomuudesta, kun ajossa moottori kuitenkin jäähtyi kunnolla. Nyt vaihdon jälkeen, olen tarkkaillut lämpötiloja, ja huomannut että mittari näyttää 95 astetta aika helposti, vaikka termostaatti on tyyppiä 88 asteinen, kuten pösöissäni ovat tupanneet olemaan.
Heittoa varmasti on tämän huomion perusteella mittarissa, eikä koneen liikakuumenemisessa

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #5 : 05.10.2009, 11:44:05 »
Aina jos moottorin lämpötila nousee liian korkeaksi, pitäisi varmistaa flektin toiminta, että varmasti kytkeytyy päälle. Tällä varmistetaan, ettei moottori keitä ja polta kannnen tiivistettä. Liian alhainen lämpötila ei ole niin suureksi haitaksi ja saadaan oikeaksi termostaatilla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Shakal

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #6 : 08.01.2012, 00:29:29 »
Auto: 1999 306 1,6 XR Air (TU5JP, farmari).

Lämpötilamittari elää aivan omaa elämäänsä. Menee mm. kierrosten mukana. Mittari alkaa nousemaan melko nopeaan myös pakkaskelillä 90 asteeseen ja saattaa ajossa tai kuormalla näyttää 110 astettakin.  Kun kierrokset pudottaa tyhjäkäynnille, menee mittari heti takaisin 90. Todellisuudessa lämmöt ovat tässä kohtaa todella alhaiset, eli edes termostaatti ei ole auennut.

Kone lämpimänä, mittari pysyy aika tiiviisti 90 asteessa tai vähän alle. Yli 80km/h ajaessa mittari saattaa mennä 95-100 asteen kieppeille. Tämä tuli huomattua varsinkin nyt kun tuli lunta. Valoista liikkelle lähtiessä ja jos kone vähänkin huutaa johtuen sutimisesta, lämpötilamittari pomppaa välittömästi tappiin.

Onko syypää mittaristossa vai lämpötila-anturi konehuoneessa?

Jäähdytinnesteet ovat vaihdettu jo kesällä, varmasti ilmattu tarpeeksi. Termostaatti on myös varsin ehjä. Lämmintä tulee kabiiniin kyllä. Lämmöt ovat todellisuudessa siinä 90 asteen kieppeillä mitattuna erillisellä mittarilla.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 122
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #7 : 08.01.2012, 07:37:19 »
Voi olla vika kummassa tahansa, mutta veikkaisin lämpötila-anturia.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pasi84

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 306 - Moottorin lämpötila asettuu ajossa korkealle (TU)
« Vastaus #9 : 25.08.2017, 22:27:12 »
Mulla ollut sama vka entisessa 306, lämmöt nousi kun ajoi maantiellä ja moottoritiellä, vika oli tukkeutunut lämpökenno. Vaihdoin sen uuten ja sen jälkeen toimi moitteettomasti.