Kirjoittaja Aihe: 206 - Epätasainen tyhjäkäynti (MAP-anturi)  (Luettu 11198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ranskis

  • Vieras
206 - Epätasainen tyhjäkäynti (MAP-anturi)
« : 25.09.2008, 01:01:35 »
Ongelma:

Tuli tuossa ostettua peugeot 206 1.4 vuosimallia -99. Ongelmaa on nyt pomppivan tyhjäkäynnin kanssa. Kaasun kun päästää ylös, niin kierrokset laskee noin 600 ja alkaa siitä pomppimaan 1000 ja 600 välillä. Tämä siis tosiaan pomppii jatkuvasti poing poing poing. Ellei kaasua anna niin kone myös sammuu tähän. Sammuilee usein siis risteyksissä, ellei vedä kaasulla kokoajan. Ongelma on pahimmillaan kylmänä, mutta myös lämpimänä se saattaa sammua. Välillä lämpimänä tyhjäkäynti toimii kuten pitää.

Autoista en sinällään paljoa tiedä, mutta kaveri on autoasentaja, joten hän pystyy sitten katsomaan tarkemmin, jos vain tietäisi mistä katsoisi. Luin tuossa foorumia, niin saattoi johtua ainakin likaisesta tyhjäkäyntimoottorista tai viallisesta MAP-anturista (mikä on map-anturi?).

Olisiko vinkkejä mistä lähteä liikkeelle?

Ratkaisu:

No niin pösö tuli tänään merkkihuollosta takaisin ja toimii nyt loistavasti. Vika oli MAP-anturissa, joka vaihdettiin uuteen. Vikakoodilla olivat heti paikallistaneet vian. Vähän ihmettelen kun mitään merkkivaloa ei näkynyt vaikka vikakoodi oli olemassa. Hintaa töineen tuli 180 euroa, josta anturin osuus n. 80 euroa.

Ranskis

  • Vieras
Vs: 206 - Epätasainen tyhjäkäynti (MAP-anturi)
« Vastaus #1 : 26.09.2008, 13:16:00 »
Helpoin (ja todennäköisin vika) lähteä liikkeelle lienee likaisesta tyhjäkäyntimoottorista.

Tuli puhdistettua tyhjäkäyntisäädin näin pintapuolisesti, mutta tästä ei ollu apua. Olisiko se pitänyt vääntää väkisin auki? No motonetissä kyseinen säädin on noin 60 euroa, joten käyn tänään hakemassa ja koitan josko sillä tokenisi tyhjäkäynti. MAP-anturin voisi ottaa vielä kyytipojaksi, jos siitä sattuisi olemaan kiinni.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Epätasainen tyhjäkäynti (MAP-anturi)
« Vastaus #2 : 26.09.2008, 14:03:43 »
Vaikuttaako ilman kosteus / sade? Voisi olla nelospytyn suutin. Vuotaa meinaan vettä siitä pissapojan suuttimen juuresta suoraan suuttimen liittimen päälle:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23938.0
« Viimeksi muokattu: 30.09.2008, 19:06:47, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Ranskis

  • Vieras
Vs: 206 - Epätasainen tyhjäkäynti (MAP-anturi)
« Vastaus #3 : 26.09.2008, 19:15:12 »
Kiitos vastauksista tähän mennessä.

Tyhjäkäyntisäätimen vaihtaminen ei tuonut odotettua muutosta. Puhdistamista kokeiltiin eka, mutta sekään ei vaikuttanut toimintaa.

MAP-anturi oli väärän mallisella liittimellä, joten sitä ei nyt pystyny koittamaan. Olisiko vika sitten juuri tuo mainitsemanne nelospytyn suutin?? Pystyykö tätä selvittämään ilman uuden osan testaamista? Myös se viittaisi tähän suuttimeen, että isommilla kierroksilla ajaessa tuntuu vähän pätkivat ja tahmaava, ihan kun tehoja puuttuisi. Mitään valoja ei koetaulussa näy, muuta kuin matkamittarin vieressä jakoavaimen kuva, kun ei ole viety vielä määräaikaishuoltoon.

Auto on minulle suht uusi, joten en tiedä koskeudesta/sateesta, muuta kuin että ei se ainakaan näillä suht kuivilla ilmoilla pysy käynnissä. Lämmettyyän kyllä tyhjäkäyntikin pysyy 800 kierroksessa, mutta kylmänä sammuu saman tien tai alkaa vähän pomppimaan ja sammuu sitten.

Olisiko viisainta vielä peugeot huoltoon ja antaa niiden katsoa mikä on vikana vai haluaisiko joku tulla tekemään hyvät kaupat pikkuvikaisesta autosta? Halvalla lähtee, kun hermot menee.

Ranskis

  • Vieras
Vs: 206 - Epätasainen tyhjäkäynti (MAP-anturi)
« Vastaus #4 : 28.09.2008, 17:09:36 »
Sylinterin ruiskusuuttimista mitattiin reunimmaiset yleismittarilla ja molemmat näytti n. 19, joten ne lienee suht kunnossa. Pitää tilata aika peugeot huollosta jos osaisivat siellä paikantaa vian.

Sen verran tuli testattua tossa, että uusimmat havainnot ovat tässä. 3 ja 4 vaihteilla alkaa tärisemään ja pätkimään 2800 - 3100 kierroksissa. Tämä erittäin huomattava tärinä ja pätkinä, joten noilla vaihteilla ei noilla kierroksilla oikein viitsi ajella. 5 vaihteella ei pätkintään esiintynyt. Kylmänä sammuu heti tyhjäkäynnillä eikä edes pompi vaan kierrokset tippuu suoraan nolliin kun kaasusta päästää. Lämpimänä n. 80 astetta jää pomppimaan 700-900 kierroksen välille. Joskus jää ihan nätisti tuohon 800 kierrokseenkin.