Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)  (Luettu 48778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 704
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #45 : 28.10.2015, 11:03:03 »
Suomenkielisiä ohjeita Solex-kaasuttimeen säätöön Citroen XM:n korjaamokäsikirjasta: http://www.citroenkerho.fi/xm/xm%20korjaamok%C3%A4sikirja%20osa2%20polttoainelaitteet.pdf
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

saap askia

  • Vieras
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #46 : 15.02.2016, 22:13:01 »
Auto: 1989 309 1,6 Look (VF310CB2202933747, XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1, käyttöönotto 10/1989, ajettu 206 000 km).

Kaasarimalli lienee solex 34/34 Z1.


Heippa! Naapurilla kanssa käsittääkseni tällainen auto, josta kysyisin. Kiihdyttäessä voimaton ja nykii.

Ilmanputsari poistettuna katselin ja rikastinläppä tuntuisi toimivan niin kuin pitää. Kaasua kääntäessä ruuttaa bensaa niistä kiihdytyspumpun? suihkuputkista myös kakkoskurkun läpän päälle, vaikka kiinni. Koska kakkoskurkun kuuluisi aueta, en saanut normaalikaasutuksella aukeamaan? Meisselillä vääntäen kyllä aukesi, jolloin kone sammui. Tulviiko tuo kaasutin, kun bensaa tuntuisi tulevan yllinkyllin. Pakarista ei varsinaisesti tule mustaa sauhua kylläkään.

Kaasuttimeen on joskus tehty läppäakselin puslat, josta on tosin aikaa. Läppäakselissa en huomannut välyksiä. Virranjakajan alipainesäätäjän letkusta imin, tuntui vaikuttavan käyntiin.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #47 : 02.04.2017, 17:59:33 »
Auto: 1988 309 XR 1,6 (XU52C).

Moro,

kaasarina Solex 34/34 Z1. Ongelmana ilmeisesti liian rikas seos kun tulpat menee hyvin vähäisen ajon jälkeen mustaksi. Kuitenkin katsastuksen päästömittauksessa kaikki arvot hyviä. En ole kaasareita säädellyt. Miten kannattaisi lähteä purkamaan ongelmaa ja löytää oikeanlainen seos?
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 108
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #48 : 02.04.2017, 19:28:48 »
Mitä on vähäinen ajo? Onko ryyppy käytännössä aina päällä?

Kaasuttimissahan ei ole mitään seossäätöä.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #49 : 02.04.2017, 19:36:26 »
Puhutaan ihan muutamista kilometreistä. Ryyppy kyllä vaikuttaisi menevän pois päältä kun lämmöt nousee (ainakin kierrokset laskee ja selkeästi ryypyn "vipu" liikkuu). Eikös tyhjäkäyntiseosta voi säätää?
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 108
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #50 : 02.04.2017, 19:39:46 »
Tyhjäkäyntiseokseen en osaa ottaa kantaa tuon kaasuttimen osalta, mutta epäilen että ei. Ehkä joku tietää.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #51 : 02.04.2017, 19:48:49 »
Ok, sen verran korjaan edellistä vietiä että muutamien kymmenien kilometrien jälkeen tulpat tummuu.
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #52 : 16.02.2019, 17:18:42 »
Auto: 1988 309 XR 1,6 (XU52C).

Syksyllä ennen talviunille laittoa havaittiin, että auto tuntuu hieman tehottomalta ja tyhjäkäynnillä kaasua antaessa meinasi välillä tukehtua. Päätin sitten aloittaa ongelman setvimisen kaasarista vaihtamalla siihen tiivisteet ja muutoin katsomalla että siellä kaikki kunnossa.

No, purin kaasarin osiin ja vaihdoin tiivisteet. Ja mitään ongelmia en näin amatöörinä havainnut kaasarissa (eka kerta kaasarivehkeiden kanssa ::)). Nyt sitten kun sain kaasarin nippuun ja pistin käymään, ongelmana oli se, että kierrokset nousee samantien n. 3000 r/min ja kun auton antaa käydä, ne vielä pikkuhiljaa nousevat. Katselin tilannetta niin kauan että kierrokset nousivat aina melkein 4000 r/min asti, kunnes en kehdannut huudattaa pikkupösöä enempää ja sammutin koneen. Kun varovasti antoi kaasua, kierrokset nousivat ja palasivat sinne noin 4000 r/min alueelle normaalia hitaammin. Otin kaasarin vielä uudestaan osiin ja säädin kohon tason oikeaksi (unohdin sen tehdä ekalla kerralla), mutta sillä ei ollut vaikutusta käyntiin.

Onko kokeneemmilla hyviä veikkauksia/tietoa mistä tämä voisi johtua?
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 861
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #53 : 16.02.2019, 18:03:27 »
Katso, onko kaasuläppä kiinni joutokäynnillä, vaijeri saattaa olla väärin asennettu.

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 179
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 205/309 - Solex-kaasutin (automaattinen rikastin)
« Vastaus #54 : 17.02.2019, 20:13:00 »
Kaasuläppä näyttää olevan kiinni.
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99